Tijd om het niveau wat op te krikken?
Ik ben nauw betrokken bij de organisatie op Gathering of Tweakers. Vroeger was dat mijn standaard startpagina en bracht ik er hele dagen door. Tegenwoordig kom ik er nog maar 1 of 2 x per week en zit ik de gods ganse dag op phphulp. Puur omdat het hier gezelliger is, kleinschalig en ik heb het gevoel dat ik mensen echt kan helpen. Ik vind het hier leuk en ben best bereid daar tijd in te stoppen... Mensen helpen is iets wat ik al mijn hele leven doen en ik vind niks leuker dan dat.
Echter... ik vind het niveau soms te laag! De drempel om hier berichtjes te plaatsen ligt te laag en ik erger mij teveel aan de hoeveelheid topics zonder inhoud. Topics als ‘ik zoek een scripter/designer/website’, waarin iemand zonder iets aan kennis of een andere investering verwacht dat ‘wij’ maar iets voor hem gaan maken zodat hij morgen snel rijk kan worden. Ik wil heel veel, maar het moet niks kosten topics dus... 'maar je krijgt wel een @bladiebla.tk adres', joepie de poepie… Topics met ‘check mijn lauwe vette site!’, een standaard templateje, gratis hostingkje, bergje banners erop en morgen ben ik rijk achtige klote zooi. Mensen die totaal niet bereid zijn ook maar iets te investeren.
Dat de drempel hier enorm laag ligt is prima, ik wil iedereen helpen maar dat trekt helaas ook teveel ‘een-richtings-verkeer-persoonlijkheden’ aan. Mensen die hier enkel komen om hun probleem te dumpen en gaat schelden als wij niet binnen een kwartiertje met een (gratis) maatwerk oplossing komen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik wil geen absolute dictatuur waarin één of twee mensen bepalen wat wel en niet mag. Ik wil niet dat niemand een kans krijgt om hulp te krijgen of kennis te vergaren. Maar ik denk dat het wellicht mogelijk is om kleine dingetjes te eisen van de gebruikers van deze site. Bijvoorbeeld dat mensen moeten kunnen laten zien in hun topic dat ze zelf moeite of tijd hebben geïnvesteerd. Hetzij door met een voorbeeldje te komen (en als dat niet goed is heb je in ieder geval een basis om mee verder te kunnen), of door te laten zien dat ze op ze minst een beetje hebben gegoogled of php.net hebben bezocht.
Ik denk dat als iemand voordat hij iets vraagt 5 minuten googled, of php.net bezoekt het aantal ‘kansloze’ topics enorm kan dalen. En dan is er meer tijd over om de mensen met ‘echte’ problemen opweg te helpen. En geef toe, het is toch leuker om iemand te helpen die een voorbeeldje heeft dan iemand met een lege post met daarin ‘help’…
Verder zouden we standaard kunnen vragen om relevante code, om de ‘copy-past’ mensen tegen te houden of hun op ze minst aan te spreken. Hoe vaak zien we niet iemand een enorme lap code (die hij niet eens zelf gemaakt heeft) posten met de vraag ‘ik wil dit en dit erin’. Vervolgens zeg ik dat je er een if(isset($naam)) in moet plaatsen en dat snappen ze dan niet. Tja, had je maar zelf je code moeten schrijven.
Wellicht zouden we ‘foute’ topics kunnen sluiten met een geldige rede erbij. Bijvoorbeeld een verwijzing naar een setje algemene voorwaarden, een zoekmachine, een voorbeeld of onze eigen ‘voorwaarden’. Zodat mensen doorhebben dat er een minimale vereiste is.
Wederom, begrijp mij niet verkeerd. Ik wil geen dictatuur van regeltjes, mensen die kwaad worden, onrecht en straffen… Ik wil iedereen kunnen helpen, maar vind wel dat daar iets tegenover moet kunnen staan.
Als daar phphulp voor moet worden herschreven… Prima, mijn eerst volgende vakantie is voor jullie en ik ben bereid er wat weekenden voor op te geven. Is er geld nodig? Prima, dan ga ik een weekendje minder uit en gaat een gedeelte van het geld wat ik bij het volgende project verdien niet naar het goede doel maar naar jullie. So be it! Maar als ik en ik hoop ook jullie daar een mooiere, vriendelijkere, prettigere en leerzamere community voor terugkrijg is mij dat wel waard.
Ik hoor graag jullie mening. Wellicht sla ik totaal de plank mis en wil ik gewoon teveel.
mvg,
Arjan
Door deze enorme lap tekst van jou heb je mij in ieder geval wat bewuster gemaakt.
edit: bedankt daarvoor
was getekend,
Klaasjan
Gewijzigd op 06/01/2006 23:04:00 door Klaasjan Boven
Titels als 'Fout' zie ik veel te vaak voorbijkomen, met vervolgens de mededeling dat er een fout zit in één van de volgende tig-regels code. 'Veel succes!' is dan mijn laatste gedachte bij zo'n topic.
Wat mij betreft worden er duidelijke en eenvoudige regels opgesteld die door ieder lid moeten worden geaccepteerd, à la PFZ. Het is dan aan de moderators om topics te sluiten wanneer een topic niet aan de eisen voldoet en de topicstarter weigert om de boel aan te passen. SPAM-points met sancties willen ook nog wel eens helpen bij mensen die wat hardleers zijn.
Er komt mogelijk wel meer werk bij de moderators te liggen, dat kunnen zij beter beoordelen dan ik.
Ik denk meer als in duidelijke voorwaarden, en verplichte registratie waarbij je die moet accepteren. En als blijkt dat je klote topics opened, en blijft openen moeten die gewoon gesloten worden met een nette opmerking.
En de oplossing? Ik weet het ook niet.
Misschien een apart gedeelte op PHPhulp voor mensen met meer dan 1000 posts, en dat de administrators (en misschien ook de moderators) mensen die wel veel kennis hebben, maar gewoon nog niet zo lang PHPhulp hebben ontdekt (Zoals jij Arjan), hun ook de priviléges voor dat gedeelte kunnen geven.
En inderdaad, het topic locken met reden erbij is al een hele goeie. Of desnoods de PHP FAQ voor het topic openen zetten. En dmv een checkbox te dwingen het er mee akoord te gaan. Zal niet iedereen stoppen, eerlijk toegeven, wie leest er nu bijvoorbeeld de Agreements als je een programma/spel installeerd.
Willem-Jan
Edit: Morgen verder discusieren, ga nu slapen. Moet er morgen weer om 5.45 uit :S
Gewijzigd op 06/01/2006 23:09:00 door Willem Jan Z
Misschien een ander idee, om voor die foutmeldingen wat te doen. --> zoek op foutmelding, en zie het antwoord, met uitleg. Zal al veel topics kunnen schelen.
Willem-Jan:
Ik was even bang dat je altijd minimaal 1000 posts moest hebben... Dan kan ik nog even! Gelukkig houd je ook rekening met de enorme kennis van mensen die nog geen 1000 posts hebben.Misschien een apart gedeelte op PHPhulp voor mensen met meer dan 1000 posts, en dat de administrators (en misschien ook de moderators) mensen die wel veel kennis hebben, maar gewoon nog niet zo lang PHPhulp hebben ontdekt (Zoals jij Arjan), hun ook de priviléges voor dat gedeelte kunnen geven.
(Goed lezen is ook een kunst)
nieuwsysteem eens met mijn schuitema webwinkel systeem en iedereen zal zien dat ik zeker vooruitgang geboekt heb. (vars buiten quotes, enkele quotes ipv dubbele en backslashes in echos, functies, issets, erros-all programmeren etc etc). Ik heb enorm veel dingen geleerd dankzij phphulp, en niemand moet dat recht ontnomen worden. We moeten dus niemand weigeren, maar wel voorwaarden gaan stellen.
Ik ben nog niet zo lang lid, zo'n 3 maandjes bij elkaar. En in die drie maandjes heb ik dankzij phphulp een enorme hoop geleerd. Vergelijk mijn eerste Robert:
Arjan, ik kan me wel aardig vinden in het verhaal, hoe vaak hebben we inderdaad wel niet een topic gehad, met ob_start en ob_flush als oplossing. (headers allready sent)
Misschien een ander idee, om voor die foutmeldingen wat te doen. --> zoek op foutmelding, en zie het antwoord, met uitleg. Zal al veel topics kunnen schelen.
Beetje slecht voorbeeld, omdat Sebastiaan altijd over zijn handmatig output bufferen begint (en OOP natuurlijk :D), en je daar ook veel kan leren. Maar je punt is zeker waar!
Edit: Heb trouwens wel kunnen lachen om dat topic laatst met die 'bezoeker' die niet echt nederlands typte. En we de vertalingen van de errors automatisch lieten vertalen, wat er allemaal niet uitkwam :D
Gewijzigd op 06/01/2006 23:21:00 door Willem Jan Z
Tjah, nu nog iemand vinden die zo gek is om al die "veelvoorkomende" foutmeldingen uit te gaan leggen, en de oplossingen. Haha.. :) Ik kan er wel een begin mee maken, maar loop ook nog niet zo lang mee hier.
dit heb ik ook puur voor PHPhulp geschreven. Een faq lukt dan ook wel ;).
Als een frequently asked questions kan helpen doe ik mee... Tjah, het lijkt een beetje op een FAQ inderdaad, het gaat erom dat we foutmeldingen uitleggen. als iemand dan weer komt met:
Parse error...unexpected ... on line.... kan iemand zoeken op bijvoorbeeld "parse error" (niet hoofdletter gevoelig :P) en dan komen er een paar voorbeelden van parse errors en daarvan kan je dan de oplossing vinden.
Wanneer er een topic wordt geopend, kan je gemakkelijk hiernaar verwijzen :)
Punt 1
Een FAQ is er ook KIJK MAAR [faq]1[/faq]
Je roept het geheel als volgt aan: [ faq ] nummer [/faq]
Punt 2
Sneller topics sluiten, misschien meer mods?
Punt 3
Flut-sites (beltonen, gratis hosts e.d.) sluiten
Punt 4
Een betere zoekfunctie werkt ook wel aardig
Vervolgens een iets harder modbeleid (topic sluiten met een verwijzing naar de faq zo nu en dan) en we zijn al een heel eind denk ik.
Maargoed, daar beslis ik niet over.
Voordat je een bericht post moet je zeker weten dat je duidelijk overkomt. Wil je als eerste reply geen link naar een tutorial waarin staat hoe vragen te stellen? Wees de eerste reply dan voor en krijg een antwoord op je vraag door de PHP tutorial "Slimme vragen stellen" te lezen.
Met nadruk op http://www.phphulp.nl/php/tutorials/10/143
Willem-Jan:
Dat moet verplicht worden :-)Beetje slecht voorbeeld, omdat Sebastiaan altijd over zijn handmatig output bufferen begint (en OOP natuurlijk :D), en je daar ook veel kan leren.
Webmakerij:
Veder als je een nieuw topic start zie je al dit
Voordat je een bericht post moet je zeker weten dat je duidelijk overkomt. Wil je als eerste reply geen link naar een tutorial waarin staat hoe vragen te stellen? Wees de eerste reply dan voor en krijg een antwoord op je vraag door de PHP tutorial "Slimme vragen stellen" te lezen.
Ja, als ze dan ook de faq "moeten" lezen, dan krijg je (bijna) geen parse error (hebben er weer 1 :P <--) vragen meer, als het goed is :D
Persoonlijk zou ik ook erg graag willen dat dat dan in begrijpelijk nederlands wordt gedaan en niet in zo'n puber (sorry hoor) taaltje van school, msn of sms. Ik heb daar op zich niks op tegen, maar ik ben ook de jongste niet meer en ik begrijp daar zo af en toe helemaal niks van. Uiteraard moet er wel rekening mee worden gehouden dat niet iedereen de taal even goed beheerst.
Verder lijkt het mij geen goed idee om een verschil te maken tussen gevorderden en beginners. Beginners kunnen veel leren alleen al door de topics door te lezen. Dat moet zo blijven vind ik.
En wat betreft spampoints, ach ik hoop dat we toch wel tussendoor een paar 'gezelligheids' opmerkingen naar elkaar kunnen blijven maken. Dat maakt het, vooral als het wel eens behoorlijk laat wordt, toch ook weer erg gezellig. :-P
Edit: Typo
Gewijzigd op 07/01/2006 00:44:00 door - SanThe -
SanThe:
Veel topics, vooral van beginners, beginnen vaak met een behoorlijk vage vraag, of zelfs zonder vraag. Zoals al boven genoemd, 'het werkt niet, wat moet ik doen'. Het stellen van een duidelijk gerichte vraag mag ook best verlangd worden.
Persoonlijk zou ik ook erg graag willen dat dat dan in begrijpelijk nederlands wordt gedaan en niet in zo'n puber (sorry hoor) taaltje van school, msn of sms. Ik heb daar op zich niks op tegen, maar ik ben ook de jongste niet meer en ik begrijp daar zo af en toe helemaal niks van. Uiteraard moet er wel rekening mee worden gehouden dat niet iedereen de taal even goed beheerst.
En daar ben ik het helemaal mee eens, evenals het verhaal van Arjan. Iemand die oprecht geïnteresseerd is herken je meestal wel aan zijn vraagstelling. Die vertelt eromheen wat hij al gedaan heeft om het verhaal op te lossen.
Ik ben het dan ook met Arjan eens dat je niet iedereen bij voorbaat moet gaan splitsen in beginners en gevorden of iets dergelijks, puur omdat er ook goede beginners tussen zitten, die zich wel verdiepen in de werking van hun programmacode. Wel zou je een waarschuwingssysteem kunnen maken op basis van filters; posts die woorden als 'game' of 'criminals' bevatten of posts met gigantische lappen tekst (vaak code) worden gekenmerkt als potentieel niet interessant om te beantwoorden.
Een FAQ of verwijzen naar een zoekmachine lost imho niets op; de mensen die zinloze of kansloze vragen stellen, hebben (denk ik) wel het besef dat ze best wel eens het antwoord op hun probleem via Google kunnen vinden. Het is slechts gemakzucht die hen ertoe drijft hun vragen hier maar klakkeloos op het forum te stellen.
SanThe:
Verder lijkt het mij geen goed idee om een verschil te maken tussen gevorderden en beginners. Beginners kunnen veel leren alleen al door de topics door te lezen. Dat moet zo blijven vind ik.
Dat is inderdaad waar, ik zat ook te denken aan iets van:
Pas topics mogen openen vanaf 100 posts ofzo. Dus eerst vragen stellen in andere topics. Dus zelf beginnen, en daarna pas je eigen problemen creeëren.
Dat zie je bij Lissy ook. Die post heel vaak dat ze wat had aan de oplossing.
Maar ik denk dat het niet echt handig is. Ook beginners hebben vragen die je niet altijd in een topic tegenkomt.