Totale oplossing clouddiensten
Ik zat eens te denken, we gebruiken veel uiteenlopende applicaties voor internet, zoals directadmin en cPanel voor webhosting, daarnaast heb je proxmox en solusvm voor virtualisatie...
Wat nou als er een totaaloplossing was, voor alles op het internet.
1 controle paneel voor webhosting, virtualisatie, ssl certificaten, en nog veel meer.
Denken jullie dat zoiets nodig is in de wereld? (Op deze manier kan iedere ISP flink besparen op kosten omdat alles in één pakket zit)
Ik denk dat er simpelweg niet zo'n algemene oplossing bestaat.
Daarnaast draai je hiermee ook het HOE en het WAT om.
Een tijd terug was iets soortgelijks aan de hand, een of andere (lijpe?) club beleggers in Duitsland wilde een of ander ultiem content management systeem bouwen waarin "alles" zat. Je kon je inschrijven met verschillende geldbedragen en ook andere mensen hierop attent maken... dit had verdomd veel weg van een piramidespel.
Meestal is het zo, dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dit ook meestal het geval is.
Ook denk ik dat je één applicatie niet alles moet laten doen. Er zijn nu eenmaal aparte applicaties die een of enkele specifiek taken heel goed / efficiënt kunnen uitvoeren. Waarom zou je deze willen combineren door ze te vervangen?
Misschien zou je wel via webservices de eindjes aan elkaar kunnen knopen (als de programma's dergelijke API's hebben), maar onder water heb je dus nog steeds de individuele applicaties die het uiteindelijke werk doen. Hiermee heb je een zekere risicospreidng, en creëer je ook geen single point of failure.
Mijn principiële criterium is: gebruiksvriendelijkheid. Of er dan één of diverse systemen zijn maakt me niet uit. Aan de gebruiksvriendelijkheid, vooral de intuïtiviteit, schort het echter nogal eens.
Het risico dat Thomas aangeeft, single point of failure, is naar mijn mening niet waar, want wanneer phpadmin uitvalt is dat op zich ook een single point of failure en wanneer webadmin uitvalt heb je ook een single point of failure of wanneer Plesk of cPanel uitvalt is dat op zich een single point of failure. Immers er is doorgaans geen vervanging voor bijvoorbeeld phpadmin actief waarmee phpadmin dus een single point of failure op zich is. Geen goed argument dus.
En dan de vraag van Thomas: Waarom zou je deze willen combineren door ze te vervangen?
Hierom: Eenduidigheid, gebruikersvriendelijkheid, robuustheid, single point of maintenance, single point of configuration. Single point of control. Less effort qua beheer.
@Koen: Denken jullie dat zoiets nodig is in de wereld?
Ja en het is er al: De cloud van Microsoft, Azure, is een goed voorbeeld van total cloudcontrol. Alles in één interface in de cloud. En voor de duidelijkheid, ik ben geen microsoft medewerker of promotor ik ben een old-skool unix/linux commandline fan. Maar wat je met Azure kan is geweldig voor de new-skool mouse clicking fans. Koen, kijk eens naar Azure voordat je een eeuw gaat zitten programmeren in PHP. Probeer het uit, een maand gratis met credittegoed van €150,- Ik gebruik Azure nu voor externe backup storage van een klein systeem en onze vakantiefoto verzameling van 30.000 foto's.
Gewijzigd op 26/04/2015 12:06:33 door John D
Inhoudelijk: waar het mij om gaat is dat ik nog wel eens zie dat met het ineenvoegen van functies de gebruiksvriendelijkheid er slechter i.p.v. beter door wordt. Dat wil overigens niet zeggen dat dat bij Azure ook zo is. Misschien is dat juist wel een hele verbetering.
Maar mij advies aan ambitieuze programmeurs in deze is: "Think user-friendliness." Verbetert die echt, ga er dan mee door. Anders is het verloren tijd en moeite. En leg behalve je grondgedachte ook je systemen voor aan gebruikers voordat je er mee doorgaat. Maak bij voorkeur een demo, al is het maar een dummy.
Gewijzigd op 29/04/2015 07:25:32 door Frank Conijn