toto query
tabelnaam:wedstrijden
wedstrijd_id
wedstrijden_speel_datum
wedstrijden_speel_tijd time
wedstrijden_thuisploeg_id
wedstrijden_uitploeg_id
wedstrijden_thuisploeg_doelpunten
wedstrijden_uitploeg_doelpunten
wedstrijden_uitslag
tabelnaam: teams
team_id
teamnaam
competitie
gewonnen_wedstrijden
gelijkspel_wedstrijden
verloren_wedstrijden
Ik dacht dat dit de beste manier was om de tabellen in te delen. Maar nu zit ik met het probleem dat als ik de query uitvoer (die hier onder te vinden is) 2x hetzelfde wedstrijd_id verschijnt 1x voor de thuisploeg en 1x voor de uitploeg bij de teamnaam. Maar nu wil ik dat hij de thuisploeg en uitploeg in één keer bij elkaar doet. Ik zat te denken aan selecteren met AS thuisploeg e.d. maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet. Hieronder de query:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
$query_programma_selecteren = "SELECT wedstrijden.wedstrijd_id, wedstrijden.wedstrijden_speel_datum,
wedstrijden.wedstrijden_thuisploeg_id, wedstrijden.wedstrijden_uitploeg_id, teams.team_id,teams.teamnaam
FROM wedstrijden INNER JOIN teams ON wedstrijden.wedstrijden_thuisploeg_id = teams.team_id
OR wedstrijden.wedstrijden_uitploeg_id = teams.team_id";
$result_programma_selecteren = mysql_query($query_programma_selecteren) or die ("FOUT: " .mysql_error());
while (list($wedstrijd_id, $wedstrijden_speel_datum, $wedstrijden_thuisploeg_id, $wedstrijden_uitploeg_id, $team_id,
$teamnaam) = mysql_fetch_row($result_programma_selecteren)){
echo "wedstrijd_id:$wedstrijd_id<br>
speel_datum:$wedstrijden_speel_datum<br>
thuisploeg_id:$wedstrijden_thuisploeg_id<br>
uitploeg_id:$wedstrijden_uitploeg_id<br>
teamid: $team_id<br>
teamnaam:$teamnaam<br><br>";
}
?>
$query_programma_selecteren = "SELECT wedstrijden.wedstrijd_id, wedstrijden.wedstrijden_speel_datum,
wedstrijden.wedstrijden_thuisploeg_id, wedstrijden.wedstrijden_uitploeg_id, teams.team_id,teams.teamnaam
FROM wedstrijden INNER JOIN teams ON wedstrijden.wedstrijden_thuisploeg_id = teams.team_id
OR wedstrijden.wedstrijden_uitploeg_id = teams.team_id";
$result_programma_selecteren = mysql_query($query_programma_selecteren) or die ("FOUT: " .mysql_error());
while (list($wedstrijd_id, $wedstrijden_speel_datum, $wedstrijden_thuisploeg_id, $wedstrijden_uitploeg_id, $team_id,
$teamnaam) = mysql_fetch_row($result_programma_selecteren)){
echo "wedstrijd_id:$wedstrijd_id<br>
speel_datum:$wedstrijden_speel_datum<br>
thuisploeg_id:$wedstrijden_thuisploeg_id<br>
uitploeg_id:$wedstrijden_uitploeg_id<br>
teamid: $team_id<br>
teamnaam:$teamnaam<br><br>";
}
?>
Ik krijg dan dit te zien in de browser:
wedstrijd_id:2
speel_datum:2006-09-09
thuisploeg_id:2
uitploeg_id:3
teamid: 2
teamnaam:Feyenoord
teamid: 3
teamnaam:Psv
Ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is, zo nee dan hoor ik het wel en probeer ik het duidelijker te maken.
alvast bedankt
zijn toch gewoon twee verschillende (teamnaam en teamid is anders) ??
teamid: 2
teamnaam (thuis):Feyenoord
teamnaam (uit): PSV