Trigger instellen verstreken tijd in MySql
event scheduler?
Je kunt events maken met de CREATE EVENT syntax, en die inplannen.
Het enige waar je rekening mee moet houden is de verhouding van MySQL tot tijd. Als je bereid bent om daar aan te wennen, dan is de event scheduler de meest logische keuze wat mij betreft (maar je kent mijn bias).
Gewoon met de Je kunt events maken met de CREATE EVENT syntax, en die inplannen.
Het enige waar je rekening mee moet houden is de verhouding van MySQL tot tijd. Als je bereid bent om daar aan te wennen, dan is de event scheduler de meest logische keuze wat mij betreft (maar je kent mijn bias).
Nanno Koerts op 05/09/2022 19:20:51:
Ik maak dus voor elk seizoen een nieuwe database aan.
Ik maak dus voor elk seizoen een nieuwe database aan.
Ai, dit is never, nooit de bedoeling van een database.
Hoe wil je eenvoudig statistieken gaan draaien uit je historie? En wat als je halverwege de structuur aanpast?
Werk daarom nooit horizontaal, maar verticaal. Zorg dat je één database goed schaalbaar kan maken, zodat je er in theorie oneindig lang mee kan werken, en dat je niet vast zit aan beperkingen.
Ik denk dat je er beter aan doet om de cronjob te laten vervallen, en een ticket op gereserveerd te zetten zodra die in het mandje ligt. Zo moet je dus voorkomen dat iemand achter het net vist. Maar dan is het wel hopen dat je geen stormloop aan bezoekers krijgt zodra de verkoop open gaat.
Gewijzigd op 05/09/2022 20:21:50 door - Ariën -
- Ariën - op 05/09/2022 19:06:29:
Zeker weten? Als ik bij het Schouwburg een ticket bestel en een stoel kies, dan wordt dit voor mij gereserveerd voor 20 minuten. Ik ben dus zeker van dat als ik betaald heb binnen de 20 minuten, dat deze voor mij is.
Dan praat je in dit specifieke geval over een reservering met een betaalverplichting. Dat lijkt me iets anders dan iets in je mandje leggen.
Let wel, je kan het natuurlijk helemaal zo programmeren als je zelf wilt. Iets vrijblijvend in een mandje gooien en we zien wel of we het uiteindelijk kopen, vind ik iets anders dan daadwerkelijk een concrete reservering met stoelnummer plaatsen (+ daarna nog 20 minuten hebben om de betaling af te ronden).
Ook werken wij niet met een klantensysteem.
Dus voordat iemand een bestelling in het mandje 'legt' is er nog helemaal niks bekend over de klant. Dit wordt pas afgehandeld na alle stappen te hebben ondernomen in het bestelproces.
In de database bestellingen komt dan een (aantal) nieuwe regel(s) die bestaan uit de naam van de klant, het aantal kaarten en voor welke voorstelling (id).
Want de voorstellingen zelf staan in de database Agenda met daarbij alle kenmerken.
Bij ons ben je niet verplicht om te betalen, dit kan achteraf via een link in de bevestigingse-mail. Maar betalen doen de meeste bij de kassa bij het afhalen van de fysieke kaartjes.
De klanten bestellen dus virtueel een kaartje en krijgen ook niks opgestuurd.
Het is dus nog steeds vrijblijvend om een bestelling in het mandje te plaatsen en je wordt nergens toe verplicht om je bestelling in een bepaalde tijd af te handelen. Trouwens, ik haak altijd af als een systeem mij maar 20 minuten geeft.
Om het niet afgehandelde kaartje weer vrij te geven heb ik nu dus een controle op een uur ingesteld. Niet afgehandeld, dan deze verwijderen uit het mandje.
Toevoeging op 05/09/2022 22:17:53:
Ozzie PHP op 05/09/2022 21:28:40:
Dan praat je in dit specifieke geval over een reservering met een betaalverplichting. Dat lijkt me iets anders dan iets in je mandje leggen.
Dan praat je in dit specifieke geval over een reservering met een betaalverplichting. Dat lijkt me iets anders dan iets in je mandje leggen.
Volgens mij werkt ELKE webshop met een mandje. In elke webshop bestel je iets wat EERST in een mandje wordt geplaatst en wordt pas concreet na het afhandelen van alle stappen in het bestelproces. En als je maar een bepaalde VOORRAAD hebt, dan moet je dat in je systeem wel goed en netjes verwerken. Ik kan toch ook niet oneindig kaartjes verkopen als ik maar 100 stoelen te bezetten heb? Ik moet dus op mijn website laten zien hoeveel kaarten er nog beschikbaar zijn en als dat niet het geval is, dan komt deze op uitverkocht te staan en dan kunnen er geen kaartjes meer besteld worden.
Zie https://theaterpand.nl/2022-2023/voorstellingen.php hoe dat werkt.
Gewijzigd op 05/09/2022 22:10:49 door Nanno Koerts
Maar, uit nieuwsgierigheid, waarom laat je de mensen niet gelijk via de website betalen via iDEAL? Dat is tegenwoordig heel gebruikelijk en niks vreemds. Je klanten zullen er niet raar van opkijken, je bent verzekerd van inkomsten, de rijen aan de kassa worden kleiner. De klant weet zeker dat hij een stoel heeft. Alleen maar voordelen toch? Zolang de klant niet heeft betaald, blijft het een soort van vrijblijvend geheel. Als je de klant gelijk laat afrekenen weet iedereen (het theater en de klanten) waar hij/zij aan toe is.
Toevoeging op 05/09/2022 22:23:00:
>> Volgens mij werkt ELKE webshop met een mandje.
Ik beweer toch ook niet iets anders?
>> En als je maar een bepaalde VOORRAAD hebt ...
Die toon je op de productpagina en in het winkelmandje en/of op de betaalpagina.
Ozzie PHP op 05/09/2022 22:21:07:
Hoewel de kans niet groot is, is het dan inderdaad nooit te hopen dat je te maken krijgt met een vervelende bot die je reserveringsformulier gaat spammen en dit wekenlang volhoudt waardoor niemand meer kan reserveren.
Maar, uit nieuwsgierigheid, waarom laat je de mensen niet gelijk via de website betalen via iDEAL? Dat is tegenwoordig heel gebruikelijk en niks vreemds. Je klanten zullen er niet raar van opkijken, je bent verzekerd van inkomsten, de rijen aan de kassa worden kleiner. De klant weet zeker dat hij een stoel heeft. Alleen maar voordelen toch? Zolang de klant niet heeft betaald, blijft het een soort van vrijblijvend geheel. Als je de klant gelijk laat afrekenen weet iedereen (het theater en de klanten) waar hij/zij aan toe is.
Toevoeging op 05/09/2022 22:23:00:
>> Volgens mij werkt ELKE webshop met een mandje.
Ik beweer toch ook niet iets anders?
>> En als je maar een bepaalde VOORRAAD hebt ...
Die toon je op de productpagina en in het winkelmandje en/of op de betaalpagina.
Maar, uit nieuwsgierigheid, waarom laat je de mensen niet gelijk via de website betalen via iDEAL? Dat is tegenwoordig heel gebruikelijk en niks vreemds. Je klanten zullen er niet raar van opkijken, je bent verzekerd van inkomsten, de rijen aan de kassa worden kleiner. De klant weet zeker dat hij een stoel heeft. Alleen maar voordelen toch? Zolang de klant niet heeft betaald, blijft het een soort van vrijblijvend geheel. Als je de klant gelijk laat afrekenen weet iedereen (het theater en de klanten) waar hij/zij aan toe is.
Toevoeging op 05/09/2022 22:23:00:
>> Volgens mij werkt ELKE webshop met een mandje.
Ik beweer toch ook niet iets anders?
>> En als je maar een bepaalde VOORRAAD hebt ...
Die toon je op de productpagina en in het winkelmandje en/of op de betaalpagina.
De website draait al vanaf 2008 en het basisprincipe van het script is daarin niet veranderd. Enkel de uitvoering ervan.
In die 16 jaar nog nooit een bot gezien en de pagina's zijn er ook op beveiligd.
Het is een keuze om niet direct te betalen na afhandeling. We zijn maar een klein theater en vooraf betalen is bij ons een 'service'. En je wil niet weten hoeveel mensen hun reservering annuleren in de week van de voorstelling. Dan hebben we dus ook niet het gezeik om geld terug te betalen. Het is zoals het vroeger ging in de bioscoop, je belde om een plaats te reserveren en pas bij de kassa rekende je af. Zo werken wij eigenlijk ook nog steeds.
Het is een beleid vanuit het bestuur en de directie en die heb ik te respecteren.
En raar maar waar, iedereen is er content mee, zowel de bezoekers als de boekhouder. We moeten de rekening naar de artiest ook pas achteraf betalen als het geld van de kaarten binnen is en de voorstelling is geweest.
LET OP: U heeft een uur de tijd om uw bestelling af te handelen, daarna worden voorstellingen uit uw mandje verwijdert.
=>
LET OP: U heeft een uur de tijd om uw bestelling af te handelen, daarna worden voorstellingen uit uw mandje verwijderd.
Ozzie PHP op 06/09/2022 00:22:58:
Ah oké, da's allemaal nog erg old skool dan ;-)
LET OP: U heeft een uur de tijd om uw bestelling af te handelen, daarna worden voorstellingen uit uw mandje verwijdert.
=>
LET OP: U heeft een uur de tijd om uw bestelling af te handelen, daarna worden voorstellingen uit uw mandje verwijderd.
LET OP: U heeft een uur de tijd om uw bestelling af te handelen, daarna worden voorstellingen uit uw mandje verwijdert.
=>
LET OP: U heeft een uur de tijd om uw bestelling af te handelen, daarna worden voorstellingen uit uw mandje verwijderd.
Stom Nederlands ook. Je hebt gelijk, iets met voltooid tegenwoordige toekomende tijd (vttt).
Dank voor de tip.
Tja, soms is oldskool weer erg modern. Soms is oldskool gewoon beter dan de moderne tijd. Waarom verbeterd elk jaar ons wasmiddel terwijl het 10 jaar daarvoor ook gewoon goed wast? Waarom iets veranderen wat goed is? Zelfs de CD heeft weinig echt succes geboekt en is vinyl weer helemaal hot.
Qua script moest ik wel veranderen om geen problemen te ondervinden in de toekomst en gebruik te maken van de nieuwste functies.
Mijn vaatwasser is al 32 jaar oud en doet nog precies wat hij moet doen, mijn vaat schoon maken.
Gewijzigd op 06/09/2022 02:48:27 door Nanno Koerts
=>
Waarom verbetert elk jaar ons wasmiddel
;-)
>> Mijn vaatwasser is al 32 jaar oud en doet nog precies wat hij moet doen, mijn vaat schoon maken.
Zo is het met die website ook een beetje. Maar de wereld om je heen verandert, technieken en mogelijkheden veranderen. Misschien eens inventariseren of er wel behoefte is om kaartjes direct af te rekenen? Vooruitgang, mits juist toegepast, is zo verkeerd nog niet.
Ozzie PHP op 06/09/2022 12:08:38:
Waarom verbeterd elk jaar ons wasmiddel
=>
Waarom verbetert elk jaar ons wasmiddel
;-)
>> Mijn vaatwasser is al 32 jaar oud en doet nog precies wat hij moet doen, mijn vaat schoon maken.
Zo is het met die website ook een beetje. Maar de wereld om je heen verandert, technieken en mogelijkheden veranderen. Misschien eens inventariseren of er wel behoefte is om kaartjes direct af te rekenen? Vooruitgang, mits juist toegepast, is zo verkeerd nog niet.
=>
Waarom verbetert elk jaar ons wasmiddel
;-)
>> Mijn vaatwasser is al 32 jaar oud en doet nog precies wat hij moet doen, mijn vaat schoon maken.
Zo is het met die website ook een beetje. Maar de wereld om je heen verandert, technieken en mogelijkheden veranderen. Misschien eens inventariseren of er wel behoefte is om kaartjes direct af te rekenen? Vooruitgang, mits juist toegepast, is zo verkeerd nog niet.
Ongeveer 20% wordt vooraf via iDeal betaald, 15% contant aan de kassa en 65% wordt met pin betaald aan de kassa op de avond van de voorstelling.
Dus weet ik dat ik mensen niet moet gaan dwingen om direct te moeten betalen. En we hebben maar 57 zitplaatsen, er staan bij ons geen lange rijen.
En daarom heb ik een geheel nieuwe website gebouwd met een eigen ticketbeheer. De grotere theaters hebben dat zelfs niet, die maken gebruik van een externe ticketbeheerder wat ze proberen te implanteren in de vormgeving van de eigen site.
Weet je, een ieder die ik spreek is tevreden met hoe het nu is, dus dan is verandering verder niet noodzakelijk.
Ah ja, ik merk dat je het graag bij het oude laat. Mag uiteraard hoor. Ik probeer alleen mee te denken.
Ozzie PHP op 06/09/2022 13:53:41:
Ah ja, ik merk dat je het graag bij het oude laat. Mag uiteraard hoor. Ik probeer alleen mee te denken.
Aardig van je. Ik heb er al een kluif aan gehad om de huidige website werkend te krijgen. Er zit ook nog een backoffice achter en dat beslaat 80 % van mijn programmering. Kassa, boekhouding, administratie etc etc.
Ik heb nog wel een uitdaging voor je om in mee te denken, ik loop erop vast. Iets met wijzigen van het aantal tickets en dan rekening houdend met het aantal beschikbare plaatsen. Ik doe iets verkeerd maar zie niet wat en hoe ik het moet programmeren. Zal al te twijfelen of ik dat hier ga vragen of in een nieuwe topic.
Nou stel je vraag zou ik zeggen. Wat mij betreft kun je die gewoon hier stellen, maar als het een compleet ander onderwerp is mag je ook een nieuw topic aanmaken. Aan jou de keuze.
Mocht je andere vragen hebben dan zien we die wel in een apart topic.
Dan maak ik wel een nieuw topic aan...