TrueType
De volgende script doet het niet (in werk in linux Ubuntu dapper):
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
header("Content-type: image/png");
$image=imagecreate(400,200);
$red=imagecolorallocate($image,255,0,0);
$blue=imagecolorallocate($image,0,0,255);
$font="luxisri.ttf";
imageTTFtext($image, 50,0,20, 100, $blue,$font, "Test!");
imagepng($image);
?>
header("Content-type: image/png");
$image=imagecreate(400,200);
$red=imagecolorallocate($image,255,0,0);
$blue=imagecolorallocate($image,0,0,255);
$font="luxisri.ttf";
imageTTFtext($image, 50,0,20, 100, $blue,$font, "Test!");
imagepng($image);
?>
Dan komt de volgende error:
"The image *** cannot be displayed, becouse it contains errors."
Ik denk dat het komt omdat mijn php niet met TrueType library gecompileerd is.
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn php met die library kan compileren. Of denk je dat het aan iets anders ligt?
Ik zat net ff op php.net te kijken, maar ik zie zo snel geen true type library. Als je een locale installatie draait kun je wel functionaliteit toevoegen door je configuratiebestanden aan te passen.
Aan de hand van een boek dat ik aan het lezen ben, ben ik gekomen tot:
./congigure \
--prefix=/home/usr/local/php5/ \
--with-mysql \
--with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs \
--with-xsl \
--with-gdbm \
--with-gd \
--with-freetype=/usr/include/freetype/ \
--with-zlib-dir=/usr/include \
--with-ttf \ <= Dit is wat ik nodig heb (volgens mij) De TrueType fonts
functions
--with-fpeg-dir=/usr/lib
Dit is de aanbevolen configuratie in dat boek. Maar he probleem is dat mijn php5 niet in /home/usr/local/php5/ \ zit. Trouwens heb ik deze configuratie niet uitgevoerd.
Kun je nu mij misschien meer helpen?
Dank,
Ik weet niets van Linux, maar er lopen zat Linux-experts rond op dit forum. Kwestie van geduld :-)
heb je wel een GD library?
zou je even als test een regulier internetfont willen gebruiken
Tijdens de configuratie is het raadzaam om eens ./configure --help uit te voeren, dan krijg je een lijstje te zien van alle mogelijke opties. En het lezen van de manual uiteraard. Met andere woorden: het is waarschijnlijk niet mogelijk om nu alsnog ondersteuning voor TrueType in te bouwen zonder PHP opnieuw te moeten compileren.
Ik neem aan dat PHP via de software manager is geinstalleerd, aangezien je niet weet waar het pad is. Dan kan je het waarschijnlijk ook weer deïnstalleren op die manier. Kijk trouwens ook eens of je daar (of in je panel, zoals Yast onder SuSe) niet iets kunt configureren, soms kan je daar gewoon schakelen tussen opties. Dat is een makkelijkere oplossing natuurlijk.
Mehdi TO wes: Zou je een regulier internetfont met de bijhorende extensie willen noemen
Mehdi TO Kasper: Ik heb nog mijn php niet gecompileerd. Wat ik boven geschreven heb staat in het boek dat ik lees.
Ik kan de path van mijn php5 niet vinden zodat ik het kan compileren. Weet je misschien waar php5 in ubuntu dapper zit.
Ik weet weinig van compileren van php. Zou je mij misschien meer willen infomeren?
Groetjes,
Mehdi schreef op 23.10.2006 12:30:
Ja presice. Maar het probleem is dat ik niet weet waar mijn php5map is. Met een zoek opdracht krijk ik een stuk of 5 a' 6 php5mappen. Ik weet niet welke map geconfigureerd moet worden.
./congigure \
--with-mysql \
--with-xsl \
--with-gdbm \
--with-gd \
functions
--with-fpeg-dir=/usr/lib
Dit is de aanbevolen configuratie in dat boek. Maar he probleem is dat mijn php5 niet in /home/usr/local/php5/ \ zit. Trouwens heb ik deze configuratie niet uitgevoerd.
Dank,
./congigure \
--with-mysql \
--with-xsl \
--with-gdbm \
--with-gd \
functions
--with-fpeg-dir=/usr/lib
Dank,
wel eens iets met ap-get geprobeert? Voor de rest ziet dat er goed uit, maar alleen zoals ik het zou doen onder FreeBSD. Onder Linux (en dan bedoel ik dus Ubuntu) kan je meestal met apt-get iets updaten/upgraden/installeren/deinstalleren.. (bijna) alle paketten zijn te vinden, kwestie van ff googelen naar de packet list...
Maar probeer eens iets zoals:
experimenteer wat met de naam, anders googelen op ubuntu packetlist of ubuntu apt-get list of ubuntu linux packet list
Verzin maar wat ;-)
Edit:
Ik wist nog niet dat ie bestond, maar dat [google][/google] knopje is egt verrekte handig! :-)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door niek s
De configuratie van hierboven heb ik nog niet uitgevoerd.
Ik weet niet waar de path van de php5 op mijn computer is op de lijn 2: --prefix=/home/usr/local/php5/ \
Hier staat "/home/usr/local/php5/ \" maar deze path geld niet voor mijn computer.
Ik neem aan dat ik de bovenstaande path de path van mijn php moet zijn! Maar ik weet niet waar mijn php5 staat. Als ik naar map php5 zoek krijg ik een stuk of 6 mappen met de naam php5.
Ik heb ubutu dapper op mijn computer staan.
Kun je mij verder helpen?