tussenvoegsel: wel of niet?
Niet zozeer een programmeer-vraag, maar eerder een usability vraag.
Gebruiken jullie wel of niet een tussenvoegsel bij namen van mensen (members, klanten enz.)?
Als members/klanten hun naam moeten opgeven, geef je dan wel of niet de mogelijkheid om een tussenvoegsel in te vullen?
Geen tussenvoegsel (in te vullen door de member/klant):
Wel tussenvoegsel (in te vullen door de member/klant):
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Tussenvoegsel in te vullen (of niet) door de klant.
Oké, dus jij gebruikt wel een tussenvoegsel. En, als ik vragen mag, hoe creëer je dan uiteindelijk de volledige naam? Doe je dan voornaam, tussenvoegsel (in lowercase), achternaam?
De uiteindelijke naam:
Code (php)
1
2
3
2
3
<?php
$fullname = $user->firstname . ' ' . trim($user->lm_prefix . ' ' . $user->lastname);
?>
$fullname = $user->firstname . ' ' . trim($user->lm_prefix . ' ' . $user->lastname);
?>
Oké. Ik stel die vraag omdat die prefix met kleine letters moet. Dus stel jij zou bij de prefix "Van" invullen, dan wordt bij jou de volledige naam Ger Van Steenderen. Dat klopt eigenlijk niet.
Het is maar net wat je voor belang er aan hecht.
Gewijzigd op 14/04/2014 21:43:23 door Ger van Steenderen
Haha, ja daar heb je ook weer gelijk in :)
... meer reacties zijn nog steeds welkom!
Ik vind dat als je gaat sorteren op achternaam, dat ik die van mij niet bij de 'D' terug vind maar gewoon bij de 'W'
Gewijzigd op 15/04/2014 11:35:20 door Albert de Wit
Thanks Albert. Ik denk dat ik inderaad een tussenvoegsel ga gebruiken. Ik heb ook nog wat rondgekeken op een aantal andere sites, en de meeste gebruiken een tussenvoegsel. Zou jij het tussenvoegsel dan zo laten zoals de gebruiker het invult? Of maak je er kleine letters van?
Van Der Veen o.i.d
Laat dat de gebruiker lekker zelf uit zoeken. Op het moment dat je het uit te database haalt en toch noodzakelijk is om het netter weer te geven kun je er altijd nog strtolower overheen gooien.
Maar Michael, zo kun je niet goed op achternaam sorteren (tussenvoegsels staan ook apart in het telefoonboek (Wit de, Albert)).
Ik vraag dat omdat (volgens mij) in Nederland het wel met kleine letters is, maar in België niet altijd. En er schijnen ook tussenvoegsel te zijn die juist wel met hoofletters moeten enz.
@Michael
Zou kunnen. Alleen als ie dus met een hoofdletter schrijft komt het ook zo in z'n volledige naam.
Maar ja... is iets om over na te denken zullen we maar zeggen...
Voor 'VAN' in hoofdletters (hoera, weer iemand met een tablet) zou je een uitzondering kunnen maken, alleen weet je dan nooit zeker of het 'van' of 'Van' moet worden.
CSV-download: Tabel 36 Voorvoegsels volgens de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR)
Ik laat het maar aan de gebruiker over. Wellicht is het een idee om tijdens het invullen de volledige naam te laten zien. Dan zien mensen zelf dat ze kleine letters ipv grote letters moeten typen.
Albert, ik bedoel wél tussenvoegsel apart, maar niet zelf gaan klooien met strolower/ucwords etc bij het opslaan omdat jij het anders wil.