Twee query's samenvoegen
Ik heb een moeilijke vraag waar ik zelf niet uitkomt.
Ik heb een systeem met muziekfilmpjes, van elk filmpje heb ik onder andere de gegevens componist en uitvoerende in de database staan.
De tabel ziet er zo uit:
naam: Filmpjes
velden: Film_id, Film_naam, componist, uitvoerende, Film_link
Ik wil nu op een pagina een lijst met alle uitvoerende en componisten tonen, maar elke naam mag maar één keer getoond worden.(er zijn meerdere filmpjes met bijvoorbeeld dezelfde componist en een componist kan in een ander filmpje weer de uitvoerende zijn).
Dit heb ik nog niet voor elkaar gekregen en nu heb ik dus een aparte lijst componisten en een aparte lijst uitvoerende.
Kijk, zo laat ik nu bijvoorbeelde de lijst componisten zien. En precies op dezelfde manier ook een lijst uitvoerende:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
2
3
4
5
6
7
$query=mysql_query("SELECT DISTINCT componist FROM filmpjes ORDER BY componist");
while($data = mysql_fetch_array($query)){
Hier wordt de lijst met componisten getoond met informatie van elke componist. Onder andere hoeveel filmpjes er van hem aanwezig zijn.
}
while($data = mysql_fetch_array($query)){
Hier wordt de lijst met componisten getoond met informatie van elke componist. Onder andere hoeveel filmpjes er van hem aanwezig zijn.
}
Ik gebruik dus distinct om elke componist maar één keer te tonen, ook als ze meerdere keren in de tabel voorkomen.
maarja dit wordt moelijker als je van twee velden (componisten en uitvoerende) de namen moet sorteren, en dubbele namen maar één keer tonen.
Wie kan mij helpen?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Leendert
Ik heb een tabel met filmpjes. In die tabel staat onder andere van elk fimpje de componist en uitvoerende.
Ik wil alle aanwezige uitvoerende en componisten in één lijst tonen.
Deze lijst moet gesorteerd zijn op de naam, en elke naam mag maar één keer getoond worden, (dus zowel de uitvoerende en de componisten moeten zeg maar op één hoop gegooid worden, deze hoop moet gesorteerd worden en de dubbele er uit gehaald worden).