Ubuntu en LAMP
Ik heb sinds vanmiddag Ubuntu op mijn laptop gezet na aandringen van een paar mensen. Plezierig Operating System alleen is natuurlijk het een en ander nieuw voor mij. Ik heb me tot nu toe prima kunnen redden alleen kom ik vast te zitten. Ik heb mijn 'htdocs' in de folder /var/www/ waar dus ook mijn PHP bestanden staan. Ik heb een index.php gemaakt en daar heb ik het een en ander in ge-echoed. Het probleem is dat als ik naar localhost/index.php navigeer, dat er niks op de pagina komt te staan. Ik heb ook buiten PHP tags output maar ook dat zie ik niet terug. Is er hier iemand die mij verder kan helpen?
Kijk eens in de logfiles van Apache.
ingevoerd, wachtwoord ingevoerd maar helaas, hij blijft geen output geven.
Als ik een index.html maak en er input in geef ziet hij het vreemd genoeg wel. Alleen als ik er PHP in schrijf komt er niks te staan. Hij herkent de PHP tags wel maar de output erin niet.
De logfiles van apache vind je als het goed is in /var/log/apache2/. Ik ben benieuwd wat daar te lezen is ...
Zoals je zelf kunt lezen in de errorlog zit er een fout in je index.php bestand.
Ozzie PHP op 04/05/2013 03:17:56:
Zoals je zelf kunt lezen in de errorlog zit er een fout in je index.php bestand.
Inderdaad, en omdat error reporting in php.ini (/etc/php5/php.ini) nog niet aan staat zie je die errors niet op je scherm, en krijg je een witte pagina.
Toevoeging op 04/05/2013 12:05:55:
Wat nu wel vreemd is is dat ik nu plotseling wel HTML output kan weergeven. Dat kon ik eerst niet met een index.php bestand.
Met display_errors = On stel je in of ze al dan niet moeten worden gereported.
Krijg je 2x hallo op je pagina?
Daar ligt het probleem. Bij de eerste echo mist er een semicolon (;). Hij geeft helemaal geen output. Ook geen errors.
sudo service apache2 restart
Toevoeging op 04/05/2013 16:22:04:
Nu wil ik dingen kopieeren van mijn HTdocs van mijn desktop naar mijn laptop maar op de laptop krijg ik telkens een 'You do not have permission to copy blahblahblah'. What do?
De vieze, dus in terminal doen:
of wat netter:
Als ik de vieze in de terminal invoer, waar voer ik de nette dan in?
Ook in de terminal
Oke, heb et gedaan, werkt nu perfect. Waarom is de eerste trouwens de vieze manier?
Omdat je dan, volgens mij, iedereen toegang geeft tot alles, en in de 2e geef je allen jezelf toegang tot enkele dingen.
Men kan lezen, schrijven en uitvoeren.
Dus lokaal kan dit wel omdat je waarschijnlijk toch alleen je in die dir dingen doet.
Maar als je het op een live server zo doet dan geef je een hacker de buitenkans om heel je server te beheren.
Dus eigenlijk liever niet beter gezegd nooit doen.
Mocht je ooit problemen hebben met uploaden e.d. dan moet je de map bijvoorbeeld user www-data die rechten geven. Maar nooit 0777.