Unieke e-mail in magento.

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Stef ter Braak

Stef ter Braak

05/07/2010 22:31:17
Quote Anchor link
Hallo,

Ik ben een webshop aan het bouwen met magento waar mensen mijn templates kunnen downloaden.. nu wil ik dat na het afrekenen de klant een email krijgt met een download link of zip bestand.

Kan dit of heeft iemand hier ervaring mee? zo ja, wat moet ik doen?

Groeten,

Stef ter Braak
Gewijzigd op 05/07/2010 22:32:40 door Stef ter Braak

PHP hulp

PHP hulp

22/12/2024 07:18:16

Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

05/07/2010 23:00:12
Quote Anchor link
Dat kan, maar lijkt mij niet echt handig.

mogelijkheid 1:
Jou klant ontvangt de link -> klant gaat de template downloaden -> verspreid de link -> jij mist omzet

mogelijkheid 2:
Iemand vindt een lek in je systeem -> De persoon (genoemd: hacker) download het bestand -> hacker verspreid jou template of verkoopt het door o.i.d.

Ook niet handig. Maar ik laat je met deze mogelijkheden niet zitten. Wat kan wel:

Optie 1:
Je houdt het beheer volledig in eigenhand: klant betaald -> jij verstuurd een standaard e-mail wanneer de betaling binnen is -> klant komt op de pagina met een unieke toegangscode (serial) en vult deze in -> klant download het bestand -> klant keert terug op de pagina en kan het bestand niet meer opnieuw downloaden.

(Mocht de klant het opnieuw willen hebben stuurt deze echt wel een e-mail met vraag en uitleg en beslis jij of de toegang opnieuw wordt gegeven of niet)

Optie 2: Het zelfde verhaal als hierboven maar dan ontvangt de klant de e-mail automatisch gegenereerd met serial en link gelijk, nadat hij betaald heeft (via ideal o.i.d.) en controleer jij niet meer of de betaling binnen is, dat gaat automatisch.

Risico: je verliest je controle over het aantal downloads en betalingen. Plus mocht de klant niet betalen maar uiteindelijk wel de download hebben: wat doe je? Of stel dat zijn bankrekening leeg is en een krediet limiet heeft van 0 euro. Wat doe je dan om te bewijzen dat hij dat nog moet betalen.

Optie 1 lijkt mij het handigste. Ik *denk* namelijk niet dat je niet vele klanten per dag hebt maar een aantal per week of per maand. Je administratie hou je hopelijk ook dagelijks bij en dus moet je ook dagelijks je rekening controleren.

Wat je wil kan wel maar moet je zeer goed beveiligen!

Edit:

ik hoop dat je met alle opties mogelijkheden en uitleg er een beetje uitkomt en wil je zeker niet weerhouden van een goed plan. Maar inkomsten mislopen is jammer!
Gewijzigd op 05/07/2010 23:01:56 door Bas IJzelendoorn

Stef ter Braak

Stef ter Braak

06/07/2010 09:40:22
Quote Anchor link
Echt super bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Heb je enig idee hoe ik dit moet aanpakken?(optie 1)

Groeten,

Stef ter Braak

Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

06/07/2010 16:47:48
Quote Anchor link
1. Je begint eerst met het standaard winkel wagen systeem.

2. Tegen de tijd dat de klant gaat afrekenen heeft hij zijn gegevens in een formulier ingevuld (naam, adres, email, rekingnr, etc.) deze sla je op in je database. in je admin-console welke je er dan bij maakt wijzig je uiteindelijk de betaal status naar betaald/niet betaald.

3.Wanneer er betaald is zorg je dat je een random key maker hebt in admin console. Deze key doe je in combinatie met de link naar het download bestand naar je database wegschrijven. bijvoorbeeld:
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<form method="post" action="">
Random key:<br />
  <input type="text" name="key" value="91MBN3N9" />
  (hier de output van de random key)<br />
  Download bestand:<br />
  <select name="bestand">
    <option>bestand 1</option>
    <option>bestand 2</option>
    <option>bestand 3</option>
  </select>
  <br />
  <input name="submit" type="submit" value="toevoegen" />
</form>

Je stuurt vervolgens een link naar de pagina waar ze de code kunnen invullen.

4. Als de code goed is wordt de download zichtbaar. Als er op de link wordt geklikt verwijder je de rij met key uit de database of pas je een status aan waarin wordt gezegd dat het bestand al eens gedownload is.

Stef ter Braak

Stef ter Braak

06/07/2010 22:49:54
Quote Anchor link
Hmm klinkt goed is dat mogelijk met Magento?

In magento heb je de functie om een downloadable product te verkopen.. ik moet dan een bestand uploaden en ik verwacht dat deze functie er al is!?

dit is de link naar het test product..

http://www.graphicontest.nl/index.php/templates-basic.html

je krijgt dan idd alleen een mailtje met je bestelling word verzonden..
maar geen download of link!

Groeten, Stef

Bas IJzelendoorn

Bas IJzelendoorn

07/07/2010 00:52:55
Quote Anchor link
Ben je een beetje bekend met PHP en MySQL?

De oplossing welke ik hierboven aan het licht breng betekend dat je wel de script in moet gaan duiken!

Stef ter Braak

Stef ter Braak

07/07/2010 00:56:18
Quote Anchor link
Dat wel maar niet met Magento eerlijk gezegd..
Gewijzigd op 07/07/2010 01:43:43 door Stef ter Braak

Pieter van Linschoten

Pieter van Linschoten

07/07/2010 08:48:44
Quote Anchor link
Hmm. Als je in Magento iets als een Downloadable Product kenmerkt, moet de klant dan niet automatisch al ingelogd zijn om het product te kunnen downloaden?

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.