url rewriting check?

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Front-end Developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Front-end Developer! Als Front-end Developer binnen dit softwarebedrijf ga je de frontends voor zowel je eigen interne projecten als die voor klanten opzetten, onderhouden en uitbreiden. Je zet ideeën om naar mooie successen voor de klanten. Dat is in een notendop wat je gaat doen! Wat kun je verwachten? Je werkt aan de doorontwikkeling van bestaande maatwerkapplicaties. Bijvoorbeeld wanneer de klant de applicatie wil uitbreiden met een nieuwe feature; Samen met het team van backenders en desginers zet je nieuwe ideeën van klanten om naar mooie oplossingen; Je werkt met verschillende frameworks.

Bekijk vacature »

Ambitieuze medior developer

Wat je gaat doen: Heb jij al een paar jaar ervaring als developer maar wil jij naar the next level? In ons NextLevelDev Programma helpen wij jou om de volgende stap te zetten: een mooi programma aan trainingen op het gebied van Java, hippe frameworks, Agile/Scrum, OCP-certificering en optioneel: andere JVM-talen als Kotlin en Scala; Cloud (AWS, Azure, GCP) Soc Of beter nog, wat wil jij doen? Binnen DPA GEOS zijn we dan ook op zoek naar enthousiaste Java developers om ons development team te versterken. Als Java developer werk je in Agile/Scrum teams bij onze klanten en daarbij kun

Bekijk vacature »

Traineeship IT regio Amsterdam/Utrecht

Wat ga je doen? Het traineeship begint met een fulltime maand cursussen en praktijkdagen, waarin je de basis van het IT-vak leert op de Shared Servicedesk (SSD). Daarnaast ga je meteen aan de slag voor je eerste certificering! (ITILv4). Je start in een groep met 4 tot 10 deelnemers, waarmee jij gedurende die maand optrekt en je kennis kunt delen. Na het voltooien van de eerste maand ga je direct voor een langere periode aan de slag bij één van onze klanten of blijf je intern bij ons op de Shared Servicedesk. Je bent het eerste aanspreekpunt van de eindgebruikers

Bekijk vacature »

.Net ontwikkelaar - Het schoolsysteem verbeteren!

Bedrijfsomschrijving Onze klant is een prettige en kleinschalige organisatie waar hard gewerkt wordt om het onderwijs te verbeteren. Daarom werken ze aan complexe om administratieve, financiële en facilitaire processen te versnellen en te verbeteren. Dit doen ze vanuit een platte organisatie voor klanten die door geheel Nederland verspreid zitten, hier horen vanzelfsprekend een aantal aansprekende HBO scholen en universiteiten toe. Functieomschrijving Je komt terecht in een organisatie waar op dit moment 2 scrumteams werken. Jij zal als .Net developer binnen 1 van deze scrumteams functioneren, iedereen binnen dit team heeft zijn/haar eigen expertise waardoor er met verschillende invalshoeken aan een

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in omgeving Roosendaal, ontwikkel je als PHP Developer niet alleen webapplicaties, maar ben je verder ook gefocust op het continu inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen m.b.t software development. Naast het bouwen van webapplicaties, ontwikkelen zij ook webshops en websites voor gave opdrachtgevers! Wat ga je doen? Het schrijven van schone en efficiënte codes volgens het Symfony framework; Het ontwerpen en implementeren van webapplicaties met het Symfony-framework; Onderhouden en updaten van bestaande applicaties die zijn gebouwd met het Symfony framework; Het testen van ontwikkelde applicaties om te zorgen dat ze goed functioneren en voldoen aan de

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functieomschrijving Vanuit het hoofdkantoor in omgeving Breda ben je als PHP/Symfony Developer niet alleen gefocust op het ontwikkelen van software. Daarnaast ben je voortdurend bezig met het zoeken naar nieuwe trends en ontwikkelingen die van waarde kunnen zijn voor de efficiëntie van software ontwikkeling. Hieronder een kort overzicht van jouw takenpakket: Het ontwerpen en implementeren van webapplicaties met het Symfony Framework; Het schrijven van een schone en efficiënte codes; Het testen van ontwikkelde applicaties om te zorgen dat ze goed functioneren en voldoen aan de eisen van de klant; Onderhouden en updaten van bestaande applicaties die zijn gebouwd met het

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Als .NET developer werk jij samen in een multidisciplinair ontwikkel team met 1-2 Senior .NET developers, twee front-end developers, Data Scientists en één UX designer. Als team werken jullie aan het ontwikkelen van een Cloud based applicatie en aan het stabieler maken van deze applicatie. Ook unit testing gaat erg belangrijk worden in jouw nieuwe functie. Samen met de Senior .NET ontwikkelaar wordt jij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de API. Jullie werken met veel data en incidenteel komen er ook data vraagstukken en zullen er wat queries gedraaid moeten worden. Dit betekend dat jij veel gaat werken met

Bekijk vacature »

Senior Fullstack Developer (GOLang, TypeScript)

Bedrijfsomschrijving Our client is one of the large worldwide accounting firms. Functieomschrijving We are looking for a senior (all-round) developer (Project On Demand / Tax Technology) Uses as much as possible technology in support of the development process: Git, Jenkins, Docker, npm, skaffold, helm, etc. We are looking for a real hands-on developer; ie not a team lead or other managerial-style role; Acts with integrity both internally and externally and takes personal responsibility in this respect; Curious about the developments within their field and driven to make a difference with the team; Able to empathize with colleagues and stakeholders and

Bekijk vacature »

PHP Developer

Functie Middels Scrum en sprints bouw jij in deze functie mee aan complexe webapplicaties en ons SaaS platform. Hierbij hoort ook architectuur tot een van je taken. Daarnaast ben je één van de leden van het Scrum team. Dat betekent dat je naast je kerntaken ook in contact staat met de product owner. Oftewel, je bent bij het gehele ontwikkelproces betrokken. Tools die hierbij gebruikt worden zijn o.a. PHP, Symfony en Git. Eisen • Minimaal HBO werk- en denkniveau • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met PHP • Kennis en ervaring Symfony (Laravel is pré) & Lando • Kennis van

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Heb jij affiniteit met ICT en een WO diploma in de pocket? Dan ben je hier aan het juiste adres. Voor een opdrachtgever in Amsterdam zijn wij op zoek naar kandidaten die (enige) ervaring hebben met Java, Javascript, C of C++. Je zal door middel van trainingen worden opgeleid tot een volwaardige Software Developer. Er wordt tijdens de training natuurlijk veel aandacht besteedt aan de vaktechnische aspecten, maar er gaat ook veel aandacht uit naar jouw persoonlijke ontwikkeling. Bedrijfsprofiel Bij deze opdrachtgever in de omgeving van Amsterdam zoeken ze meerdere enthousiaste kandidaten die hun carrière willen starten met

Bekijk vacature »

Fullstack JavaScript Developer Webapplicaties

Bedrijfsomschrijving Voor deze organisatie ben ik op zoek naar een getalenteerde Fullstack JavaScript Developer. Ze is een snelgroeiend software development agency dat zich richt op het ontwikkelen van moderne webapplicaties en complexe systemen voor haar klanten. Ze is gevestigd onder de rook van Utrecht en heeft als doel om tot de top van de Nederlandse agencies te behoren. Deze organisatie maakt softwareoplossingen voor verschillende soorten bedrijven. Innovatie staat hoog in het vaandel en je zult dus met nieuwe technieken aan de slag gaan. Ze hebben klanten in vele branches zitten, zoals retail, finance, gezondheid en onderwijs. De diverse klanten zorgen

Bekijk vacature »

Senior C# Software Ontwikkelaar te Zaandam

Bedrijfsomschrijving Deze werkgever heeft als missie om haar klanten op ICT-gebied volledig te ontzorgen. Ze zijn een ICT bedrijf met een verscheidenheid aan ICT oplossingen waaronder Cloud oplossingen en een groot deel van het werk is gericht op software realisatie. Voor de Enterprise-klanten voert het relatief kleine ontwikkelteam waar jij deel uit van kan gaan maken binnen deze organisatie te Zaandam de grootste opdrachten uit. Niet alleen websites en complexe webapplicaties maar ook mobile apps, web services en complete systeemintegraties! Je moet dan denken aan Dynamics, Sharepoint en Salesforce. Je komt hier terecht in een relatief kleine organisatie met ontzettend

Bekijk vacature »

Java Developer

Functie Wat ga je doen als Java developer? Jij komt terecht binnen een informeel team waarin je verantwoordelijk bent voor de backend systemen voor grote klanten als Ziggo en KPN. Als Medior Java developer werk je in teamverband en soms individueel. Gedurende de werkweek zal je veelvuldig sparren met je collega’s voor een goede implementatie van de software. Ben jij een echte Java developer? Ben je geïnteresseerd in de nieuwste technieken en de laatste ontwikkelingen? Dan ben je hier aan het juiste adres! Eisen Wat wordt er van jou verwacht? • Minimaal HBO/WO denk- en werkniveau; • Analytisch sterk, open

Bekijk vacature »

Backend Developer Integraties API HBO REST

Samengevat: Deze werkgever is een IT-consultancy. Wil jij werken als Backend Developer Integraties? Heb jij kennis van gangbare berichtformaten? Vaste baan: Backend Developer Integraties API HBO €3.100 - €4.400 Zij bieden innovatieve oplossingen die bedrijven efficiënter en wendbaarder maken, waardoor onze klanten zich net zo snel kunnen ontwikkelen als de business van hen vraagt. Bij bij hun werk je aan onze eigen bedrijfsapplicaties. Je ontwikkelt met ons de meest nieuwe software. Wij blinken uit als het gaat om de inzet van technologie. Deze werkgever staat open voor elke nieuwe trend. Onze systemen zijn groot en ingewikkeld. Hou jij van diepgang

Bekijk vacature »

Software Ontwikkelaar PHP

Functie omschrijving Full Stack Software Ontwikkelaar gezocht! Voor een bedrijf in de regio van Ermelo zijn wij op zoek naar een Software Ontwikkelaar die gaat bijdragen aan het door ontwikkelen, onderhouden en optimaliseren van SaaS applicatie van dit bedrijf. Hierbij ga jij voor- en samenwerken met de klanten van de organisatie, het is hierbij dus van groot belang dat je communicatief vaardig bent en dat je beschikt over beheersing van zowel de Nederlandse als Engelse taal. Bedrijfsprofiel Waar ga je werken? Altijd al in een echt familiebedrijf willen werken? Dan is dit je kans! Het bedrijf waar je komt te

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

31/01/2012 12:28:07
Quote Anchor link
Ola vrienden,

Is het mogelijk om via php te controleren of URL rewriting mogelijk is?

In mijn cms wil ik dit soort urls kunnen gebruiken:
www.mijnsite.nl/nieuwepagina

Echter, als URL rewriting niet mogelijk is dan zal je dezelfde pagina als volgt moeten aanroepen:
www.mijnsite.nl/index.php?route=nieuwepagina

Nu wil ik eigenlijk tijdens de installatie van mijn cms gaan controleren of URL rewriting is ingeschakeld. Ik dacht dan om via het cms een testpagina aan te roepen:
www.mijnsite.nl/testpagina

Maaaar... als URL rewriting niet werkt dan gaat dit natuurlijk niet werken want dan kan ie de pagina niet vinden en krijg je dus een 404 pagina. Is hier iets op te verzinnen?

Waarom ik dit wil weten... als URL rewriting niet in ingeschakeld dan wil ik dat het CMS automatisch alle links prefixt met "index.php?route=".

Iemand suggesties?

PHP hulp

PHP hulp

24/11/2024 08:38:11

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 11:33:52
Quote Anchor link
* Bump *

Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 11:46:58
Quote Anchor link
Ja Ozzie, dat is mogelijk. Ik start m`n IDE even op en als ik de code heb gevonden post ik het hier.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<?php

/**
 * A method to help see if mod_rewrite is on. If mod_rewrite is on, the dispatch of
 * index.php can be ignored, otherwise, that node in the request URI should be filtered
 * out.
 * @uses SetEnv HTTP_MOD_REWRITE On /* in .htaccess
 * @return bool true if on, false otherwise
 */

function IsModRewriteOn ()
{

if(function_exists('apache_get_modules'))
        {

$modules = apache_get_modules();
            $rewrite = in_array('mod_rewrite', $modules);
        }

else
        {
        // Hier zou je dus in een .htaccess moeten typen: SetEnv HTTP_MOD_REWRITE On
            $rewrite = (getenv('HTTP_MOD_REWRITE') == 'On') ? true : false ;
        }

return $rewrite;
    }

?>
Gewijzigd op 02/02/2012 11:50:12 door Pieter Jansen

Wouter J

Wouter J

02/02/2012 11:48:18
Quote Anchor link
Je kan kijken of mod_rewrite in de array zit die apache_get_modules terug geeft:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?php
if( in_array('mod_rewrite', apache_get_modules()) )
  echo 'mod rewrite enabled!';
else
  echo 'noo, we cannot make SEO urls!!! :(';
?>

Maar als PHP als CGI module wordt gebruikt kan dit niet, je hebt dan geen toegang tot de phpinfo() functies. Je kan het via de shell functies doen. Maar je kan ook handmatig een .htaccess file aanmaken en bijv. file1.txt en file2.txt. In de .htaccess schrijf je RewriteRule file2\.txt file1.txt. Vervolgens kijk je of de waarde die file_get_contents( file2.txt ) gelijk is aan de waarde van file2 of aan de waarde van file1. Hiermee kan je afleiden of .htaccess werkt:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?php

function isModRewriteEnabled()
{

try
  {
    writeFile( 'file1.txt', 'file1' );
    writeFile( 'file2.txt', 'file2' );
    writeFile( '.htaccess', 'RewriteEngine On'.PHP_EOL.'RewriteRule file2\.txt file1.txt' );

if( file_get_contents('file2.txt') !== 'file1' )
      return false
    return true;
  }

catch( LogicException $e )
  {

echo '[ERROR] '.$e->getMessage();
  }

catch( Exception $e )
  {

echo $e->getMessage();
  }

return false;
}

function
writeFile( $file, $text )
{

$f = fopen($file, 'w');
  if( $f !== false )
  {

if( (fwrite($f, $text)) !== false )
    {

fclose($f);
      return true;
    }

else
      throw new LogicException('We cannot write to the file');
  }

else
    throw new LogicException(sprintf('The file(%s) cannot opened', $file));
  return false;
}
Gewijzigd op 02/02/2012 11:57:35 door Wouter J

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 11:51:14
Quote Anchor link
@Merijn: thanks... ik zie het graag tegemoet.

@Wouter: dankjewel. Maar... zou het kunnen zijn dat de module wel aanwezig is, maar niet ingeschakeld? Dus dat ie wel in de array voorkomt, maar disabled is? Of is ie altijd enabled als ie in de array zit?

Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 11:56:37
Quote Anchor link
Ik heb de code even aangepast, als het goed is staat het erin.

Edit:

Antwoord op je hierboven gestelde vraag, ja. Als de modules in de lijst voorkomen, betekent het dat ze zijn ingeschakeld. Apache_get_modules() geeft alleen de geladen modules terug, niet alle modules die eventueel beschikbaar zouden zijn.
Gewijzigd op 02/02/2012 11:58:53 door Pieter Jansen

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 12:04:44
Quote Anchor link
Oké. Ik zet bij de installatie van mijn CMS een standaard .htaccess in de root van de www folder. Daar heb ik o.a. in staan:

<IfModule mod_rewrite.c>

# Turn on the rewrite engine.
RewriteEngine On

</IfModule>

Ik schakel de rewrite engine dus altijd in... maar dan weet ik dus niet of de module wel of niet aan staat. Dat kan ik dan mooi controleren met apache_get_modules(). Volgens mij ga ik dat CGI niet gebruiken, dus dan volstaat deze code prima lijkt me:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
<?php
if( in_array('mod_rewrite', apache_get_modules()) )
  echo 'mod rewrite enabled!';
else
  echo 'noo, we cannot make SEO urls!!! :(';
?>

Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 12:08:24
Quote Anchor link
Jep, dat klopt. Maar apache_get_modules() hoeft niet perse of elke PHP installatie te gebruiken zijn vandaar dat ik een toevoeging heb, getenv('HTTP_MOD_REWRITE') == 'On'. Puur persoonlijk waarschijnlijk.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 12:13:44
Quote Anchor link
Is apache_get_modules niet een standaardonderdeel van PHP dan?

Het lijkt alsof het vanaf versie 4.3.2 aanwezig is: http://nl2.php.net/apache_get_modules

...maar ik zie ook iets staan (links in het menu) over server specific extensions?

Is het dan wel of niet altijd aanwezig? Ik dacht eigenlijk dat getenv niet altijd aan te raden was?

Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 12:15:48
Quote Anchor link
Nee getenv is eigenlijk niet goed. Ik dacht dat het er standaard trouwens wel in zat, die apache_get_modules(). Ik heb die getenv alleen voor het geval dat.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 12:17:45
Quote Anchor link
Maaaar... nu realiseer ik me ineens iets...

Wat nou als mijn cms niet op een apache server staat? Maar op een Windows machine?

Werkt die functie dan nog?

Is dat soms de reden waarom je function_exists hebt gebruikt en die getenv?

Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 12:23:34
Quote Anchor link
Ja daar zou je ze inderdaad voor kunnen gebruiken. Maar de kans dat ze op een niet-apache server staan is vrij klein hoor. IIS draait verder de standaard PHP modules, maar goed, dat geldt dus niet voor apache in dat geval. Maar, .htaccess werkt geloof ik ook niet meer dan.. Ze hebben een andere taal daar voor en een andere naam. Ik weet zo een twee drie niet wat dat is.

Edit:

even gegoogled en ze gebruiken daar XML voor. Dus daar schiet je niet veel mee op denk ik.
Gewijzigd op 02/02/2012 12:25:20 door Pieter Jansen

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 12:26:33
Quote Anchor link
Ik heb dat wel eens gehad dat ik voor een baas werkte waar alles op IIS draaide en met een trucje (weet niet meer hoe precies) draaide htaccess gewoon.

Maar stel nu dat je op een niet-Apache server draait. Bestaat die functie dan ook echt niet? Met andere woorden, moet je wel die function_exists gebruiken?

Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 12:31:11
Quote Anchor link
Ja dan wel. Anders krijg je een warning dat je function aanroept die niet bestaat.

Functies bestaan in PHP in de vorm van grote libraries. De modules om de juiste term te gebruiken. De standaard PHP installatie die je kunt downloaden van php.net is bijvoorbeeld een kale versie. Daar zitten x aantal PEAR packages in en de core PHP. Maar voor meerdere dingen kun je ook extensions en modules toevoegen. Apache is daar een van.
Gewijzigd op 02/02/2012 12:33:45 door Pieter Jansen

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 12:36:26
Quote Anchor link
Ah oké, dan gebruik ik gewoon die function_exists en getenv. Thanks!

Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 12:45:22
Quote Anchor link
Ik besef me net dat als je .htaccess om kan zetten naar xml en daar dus de environment variabelen uit kunt lezen, dat getenv dus wel werkt ook IIS. HTTP_MOD_REWRITE is dan namelijk ook op IIS dan een environment variabele. Dan zou dat je backup voor IIS kunnen zijn.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 12:53:25
Quote Anchor link
Maar als ik nou niks wil omzetten naar xml heeft die getenv dan wel of geen zin? Of werkt getenv wel op IIS?

Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 12:55:26
Quote Anchor link
getenv zit in PHP zelf. Alles wat je met phpinfo(); kunt opvragen kun je met getenv krijgen. Dus ook op IIS servers. Daarnaast gebruik ik het als een conditional statement, dus mocht het anders heten is het een kwestie van een nieuwe condition toevoegen mocht het op IIS anders heten.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 13:11:27
Quote Anchor link
Zou dat dan kunnen dat het op IIS anders heet? Is dat niet altijd hetzelfde?

Pieter Jansen

Pieter Jansen

02/02/2012 13:13:07
Quote Anchor link
Dat durf ik niet te zeggen, ik werk alleen met IIS als ik in C# zit en ik zit daar niet veel in op webservers. Dat zou je even moeten controleren bij IIS zelf. Of op een IIS community moeten vragen. Je mag wel verwachten dat andere environment variabelen als $_POST etc werken dus ik _gok_ dat het werkt. Maar goed, ik heb de jackpot niet gewonnen.. dus ja..

Ozzie PHP

Ozzie PHP

02/02/2012 13:15:25
Quote Anchor link
Ah oke... maar ik bedoel niet of die getenv werkt, maar of dat "HTTP_MOD_REWRITE" op Apache hetzelfde heet als op IIS. Of bedoel jij hetzelfde?

Pagina: 1 2 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.