van azerty naar qwerty
heeft er iemand van jullie ervaring met het overstappen van AZERTY naar QWERTY of omgedraaid? Mijn volgende laptop zal waarschijnlijk een qwerty worden maar ik werk nu met AZERTY dus het zal terug even wennen worden...
Jqsper
(ben ondetussen al QWERTY aan het oefenen op mijn AZERTY. :-))
Ik heb gewoon een qwerty. Volgens mij is dat de standaard in Nederland. Maar ja... België he... zucht... ;-)))
Ik heb eigenlijk nooit AZERTY gehad, behalve op een toetsenbord van een tablet. Het overstappen is inderdaad erg wennen.
Jep, als Belg altijd al Azerty gehad... Ben benieuwd wat het gaat geven.
Ik weet niet het verschil tussen AZERTY en QWERTY uit mijn hoofd maar is het niet mogelijk om de toetsen gewoon los te halen en terug te zetten in de gewenste volgorde? Ik haal de mijne ook wel eens los om rotsooi ertussen uit te halen.
Hmm aangezien het een verlicht toetsenbord is ga ik het niet riskeren. :) Ik zou het inderdaad ook softwarematig kunnen aanpassen...
De toetsen zelf zitten er boven op, meestal met een veer achtig iets erachter die ervoor zorgt dat de toets terug springt. De led zit daar weer achter dus die zou je niet moeten kunnen beschadiggen.
we zullen zien wat het geeft. Ik zal mijn ervaring hier neerpennen. ;-)
Ik zou er zelf ook niet aan gaan knutselen. Ben je ook gelijk je garantie kwijt. En blind typen zou ik al helemaal niet doen, want soms zoek je wel eens even een letter (ter oriëntatie) en dat klopt dan ineens niet meer. Dus als je een qwerty toetsenbord wil, zou ik het gewoon op die manier gaan leren.
Hier in Nederland is qwerty heel normaal. Ik weet niet beter.
@Ozzie? Hoe type jij dan? Ik gok dat de meeste hier toch met 10 vingers blind typen of niet? Ik kijk bijna nooit naar mijn toetsenbord, nergens voor nodig.
ik kijk ook zelden maar ik tup niet met 10 vinger hoor. ;-)
Uiteindelijk zijn het volgens mij enkel de toetsen a, q, w en z die gewisselt zijn en de leestekens e.d.