Vanuit het menu nieuwe inhoud openen in hetzelfde scherm
Ben spiksplinternieuw in PHP en het duizelt mij een beetje van de terminologie die ik hier allemaal aantref. Ben voornemens mij hier aardig wat van eigen te maken, maar hoop dat jullie tot die tijd niet al te verbaasd zijn over de simpele vragen die ik stel.
Tot op heden alleen nog maar met html en css gewerkt. Wil het werken met frames echter achter mij laten (ik ben inderdaad nog één van die lichting). Ik ben op zoek naar een goed alternatief om vanuit een menu (met Home-button, Contact-button e.d.) pagina's te kunnen openen in hetzelfde scherm (onder de menubalk).
Het onderwerp 'Paginasysteem in PHP'(http://www.webmasterstart.nl/php/paginasysteem-in-php.html) beschrijft volgens mij precies wat ik zoek. Ben met hetgeen dat hier staat ook al aan de stoei geweest, vergelijkbare onderwerpen op het forum bekeken, heb een PHP-naslagwerkje thuis, maar kom er gewoon niet uit.
Mijn vraag is: is er ergens een goede tutorial beschikbaar die zowel laat zien wat de vereiste code en opbouw is van het menu als ook van het kader waar de inhoud zichtbaar moet worden. Heb het idee dat ik mij een beetje blindstaar op de html code: <a href="contact.htm" target="hoofdframe">Contact</a>.
Dankt alvast.
Je zult via de $_GET methode moeten werken. Hierbij geef je in je link door middel van het ? en = teken + een sleutel woord de naam van bijvoorbeeld een pagina door. Bijvoorbeeld: www.example.com?page=Home
In je link geef je dit zo weer: <a href="?page=Home">Home</a>. Dan kun je doormiddel van $_GET['page'] de pagina titel ophalen en deze includen.
Voorbeeld:
Code (php)
Dit zal een error meegeven, omdat er in het begin geen $_GET['page'] bestaat. Sowieso is dit echt de uiterste basis, en zul je nog veel moeten checken. Bijvoorbeeld:
- Bestaat de pagina
- Is de pagina toegestaan
- Bestaat de GET var
etc. etc.
Lijkt te werken.
Dankt voor het even op gang brengen.
Daar heb je helemaal geen php kennis voor nodig.
Je maakt gewoon een index.htm(l) aan en daar zet je de startpagina in. Op de plaats van het menu zet je
En nu linkt die naar contact.htm waarin je de code voor contact zet.
Krijg nu inderdaad de foutmelding "Warning: include(.php) [function.include]: failed to open stream...". Milo waarschuwde hier al voor omdat er in het begin geen $_GET['page'] bestaat. Ben met "if(!isset($_GET['load']))..." bezig geweest (zie paginasysteem), maar vermoed dat dit hier niet de juiste aanpak is.
Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat wanneer de "idex.php" wordt geladen, het bestand "home.php" ook automatisch wordt geladen en direct zichtbaar is onder het menukader?