variabele en parameter
Weet iemand wat het verschil is tussen een variabele en een parameter? Of is daar geen verschil tussen?
Stel ik heb een functie waarmee ik iets kan setten:
De $key en $value kan van alles zijn, bijv. 'path' => '/home/library/' of 'cache_time' => 300. Hoe noem je zo'n key/value paar dan? Is dat een variabele of een parameter, of iets anders? Ik wil namelijk een functieomschrijving bij de set functie zetten, maar ik weet het juiste woord niet.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
2
3
4
5
6
7
8
<?php
// Set a variable / parameter... ???
function set($key, $value) {
$this->data[$key] = value;
}
?>
// Set a variable / parameter... ???
function set($key, $value) {
$this->data[$key] = value;
}
?>
Iemand een tip?
Een variable is dan weer gewoon een variable die je normaal aanmaakt als dit:
Gewijzigd op 10/02/2013 23:08:36 door - Raoul -
Edit:
nee, ik heb jou antwoord verkeerd begrepen...
Ozzie, deze dingen zijn parameters bij het declareren. Dus nu spreken we over een $key parameter en een $value parameter. Maar stel dat ik de set functie aanroep met 'foo' en 'lorem' dan spreken we over argumenten.
Ik raad je aan gewoon de PHPdoc te gebruiken bij het documenteren van je methods, lees ook de documentatie op http://phpdoc.org/
Als je het trouwens hebt over 'set something' dan gaat het niet om die $key en $value, maar om het geen waarin je ze zet. Is $this->data bijv. een array met services, dan zeg je 'Sets a service.'.
Gewijzigd op 10/02/2013 23:13:42 door Wouter J
Hier raak je de kern:
"Als je het trouwens hebt over 'set something' dan gaat het niet om die $key en $value, maar om het geen waarin je ze zet. Is $this->data bijv. een array met services, dan zeg je 'Sets a service.'."
Ik wil een soort algemene class maken waarin ik meerdere "dingen" kan opslaan. De ene keer gebruik ik die class om paden in op te slaan, de andere keer om routes in op te slaan enz. Zo hoef ik voor objecten die alleen maar data bevatten die ik moet kunnen GETTEN niet iedere keer een nieuwe class te maken (die in feite een kopie is van deze class).
Terugkomend op de omschrijving, hetgeen wat er geset wordt kan dus van alles zijn. Alleen "Set something" klinkt een beetje raar. Zou "Set a variable." wel kunnen, of misschien "Set a key/value pair."?
Gewijzigd op 10/02/2013 23:19:24 door Ozzie PHP
De $_SERVER global bevat een aantal parameters??/variabelen?? zoals:
DOCUMENT_ROOT
HTTP_ACCEPT
REDIRECT_URL
REQUEST_METHOD
enzovoorts
Hoe noem je deze dingen nou? Zijn dat nou variabelen of parameters? Of misschien wel allebei??? :-s
De sever superglobal bevat een aantal elementen.
Of gewoon een array?
nee, de server superglobal is een array en een array bevat elementen (volgens de vaktermen van php.net).
Stel ik wil weten wat de waarde is van REQUEST_METHOD.
Zeg je dan:
- ik wil weten wat de waarde is van de parameter REQUEST_METHOD?
- ik wil weten wat de waarde is van de variabele REQUEST_METHOD?
- ik wil weten wat de waarde is van het element REQUEST_METHOD?
Maar in de echte vakjargon:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?php
$foo; // de variable foo
// de functie foo
// de parameter $bar
function foo($bar) {
}
// het argument 'baz'
foo('baz');
$foo = array(
// het array element foo
// de key 'foo'
// de value 'bar'
'foo' => 'bar',
);
// pushed een element in de array met
// de value 'bar'
array_push($foo, 'bar');
?>
$foo; // de variable foo
// de functie foo
// de parameter $bar
function foo($bar) {
}
// het argument 'baz'
foo('baz');
$foo = array(
// het array element foo
// de key 'foo'
// de value 'bar'
'foo' => 'bar',
);
// pushed een element in de array met
// de value 'bar'
array_push($foo, 'bar');
?>
Gewijzigd op 18/02/2013 20:03:15 door Wouter J
Thanks Wouter, ik voeg zelf een aantal "elementen" toe aan de server array, bijvoorbeeld domain third, second en top lever. Dan zou ik bij de functieomschrijving dus moeten zetten "Set extra server elements." Klinkt alleen ietwat vreemd in de oren om "elements" te setten... Gevoelsmatig klinkt parameters eigenlijk beter... maar dat klopt dus niet. Pff, lastig...
array_shift:
Ik kwam er zojuist achter dat de documentatie 'element' en 'value' door elkaar gebruikt, zie bijv. de documentatie van Quote:
Shift an element off the beginning of array
(...)
array_shift() shifts the first value of the array off (...)
(...)
array_shift() shifts the first value of the array off (...)
Misschien zou je dan kunnen spreken over settings? Dan zou je krijgen "Add extra server settings." Is dat geen goede oplossing?
Of vertel je wat leuke weetjes ervan en gooi je die in een reeks?
----
In php-taal: Add je echt settings toe aan je hosting-server?
Of add je values in een array?
Je zou het ook (zoals ik altijd heb geleerd) gewoon Nederlands kunnen gebruiken. Dan speelt dit niet eens.
Nederlands? Programmeer jij in het Nederlands, bedoel je dat?
Commentaar en functie-namen zijn vaak nederlands. Zeker als het wat meer uitgebreide functies zijn.
Ik heb een functie die stripos() soort van vervangt: in_string() met dezelfde syntax als in_array(). Dat doe ik engels (om overeen te komen met in_array().
Als ik nieuwe/ongelezen berichten wilt sinds laatste bezoek heet die functie gewoon toon_ongelezen_berichten() bijvoorbeeld.
Eddy, jouw code is dus een mengelmoes van Engels en Nederlands? Klinkt niet echt goed.
Aiii, Eddy.. dat lijkt me niet echt handig...
Ik gebruik dus ook niet $result maar $resultaat (of $res :).
Ik gebruik niet $columns maar $kolommen.
Zo zie je direct hoe en wat echt door mij is gemaakt/aangepast.
Maar goed, dat is offtopic.
Gewijzigd op 19/02/2013 10:51:15 door Eddy E
Maakt niet uit dat het offtopic is. Ik raad je toch aan om dit niet te doen, alles door elkaar gebruiken. Dat lijkt me echt geen goede gewoonte.