Variabele ruimte tussen div's
Hier een voorbeeldje van 3 foto's naast elkaar
Nu zit er rechts naast die foto's nog een lege ruimte. Dat is niet zo mooi, dus ik wil graag dat die divs netjes links en rechts gelijke ruimtes hebben. De middelste moet dus sowieso in het midden komen en de linker en rechter div moeten een gelijke afstand naast zich hebben.
Ik wil dus dat je 3 foto's naast elkaar krijgt en dat de ruimtes ertussen altijd evengroot zijn. Nu is het probleem dat mijn content div (met die bloemen erin) verschilt van breedte. (Dit is van ongeveer: 524px minimaal en 716px maximaal)
Kan dat nu evengoed zo gemaakt worden dat die ruimtes tussen de foto's altijd even groot zijn, dus ongeacht de breedte van de div eromheen (content div)?
Of moet je dit met tabellen doen? En mag dat eigenlijk wel, of is dat niet netjes?
Nu zit er rechts naast die foto's nog een lege ruimte. Dat is niet zo mooi, dus ik wil graag dat die divs netjes links en rechts gelijke ruimtes hebben. De middelste moet dus sowieso in het midden komen en de linker en rechter div moeten een gelijke afstand naast zich hebben.
Ik wil dus dat je 3 foto's naast elkaar krijgt en dat de ruimtes ertussen altijd evengroot zijn. Nu is het probleem dat mijn content div (met die bloemen erin) verschilt van breedte. (Dit is van ongeveer: 524px minimaal en 716px maximaal)
Kan dat nu evengoed zo gemaakt worden dat die ruimtes tussen de foto's altijd even groot zijn, dus ongeacht de breedte van de div eromheen (content div)?
Of moet je dit met tabellen doen? En mag dat eigenlijk wel, of is dat niet netjes?
Edit:
Ik zie net dat ik nog geen divs heb geplaatst om de plaatjes heen, want dan komen ze onder elkaar te staan.
Is het ook mogelijk zonder die divs eromheen? (dus wat ik hierboven omschrijf)
Ik zie net dat ik nog geen divs heb geplaatst om de plaatjes heen, want dan komen ze onder elkaar te staan.
Is het ook mogelijk zonder die divs eromheen? (dus wat ik hierboven omschrijf)
Als je ze vervolgens een float:left en wat margin meegeeft, kun je ze naast elkaar positioneren. Je zou de breedte van de div's eventueel in procenten op kunnen geven, zodat deze afhankelijk is van de breedte van de content div.
Blanche schreef op 05.01.2008 13:34:
Ik zou juist wel div's om die plaatjes zetten, zeker omdat de breedte van je plaatjes niet altijd gelijk is. Die divs kun je een vaste breedte geven, zodat er 3 op een rij in de content div passen.
Als je ze vervolgens een float:left en wat margin meegeeft, kun je ze naast elkaar positioneren. Je zou de breedte van de div's eventueel in procenten op kunnen geven, zodat deze afhankelijk is van de breedte van de content div.
Dus gewoon de margins in procenten en de breedte van de divs ook in procenten, zodat je totaal op een 100% uitkomt. Dan heb je inderdaad een gelijke verdeling, maar heeft dat geen invloed op het plaatje?
Dit is het resultaat van een margin toevoegen en een float left. Nu loopt de achtergrond niet door en lopen de plaatjes door het menu heen.
Ook komt het plaatje op de 2e rij nu rechts te staan, omdat hij niet voorbij het plaatje in het midden komt. Dit kan ik wel aanpassen door ook een hoogte mee te geven aan de div. Maar zo worden de plaatjes waarschijnlijk niet erg mooi.
Edit:
De divs worden niet die 30% die ik opgeef, maar gewoon de 205px van de breedte van het plaatje, dus als de content kleiner word, worden de plaatjes niet kleiner. Hoe los ik dat op?
De divs worden niet die 30% die ik opgeef, maar gewoon de 205px van de breedte van het plaatje, dus als de content kleiner word, worden de plaatjes niet kleiner. Hoe los ik dat op?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door J V
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
www.woonwerkwinkeldedussel.nl/test/test/artikelen/index.php
Deze wel? De fotos blijven dus de breedte die ze al hadden en de divs hebben daar geen invloed op. De margin werkt wel, maar nog niet zoals het moet.
Deze wel? De fotos blijven dus de breedte die ze al hadden en de divs hebben daar geen invloed op. De margin werkt wel, maar nog niet zoals het moet.
Hij gaat in ieder geval op zoek naar bestanden op 127.0.0.1 en tja, op mijn lokale webserver zal ie niets vinden :-)
ps. Als de breedte van de divs kleiner is dan de breedte van de foto's, zal dat inderdaad geen invloed hebben op de foto's zelf. Je zult dus moeten zorgen dat de totale breedte van de foto's nooit groter is dan het maximum...
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Joren de Wit
De variabele ruimte heb ik de ruimte in geschoten, want op mijn site kijken toch geen mensen van 800x600 heb ik gezien.
Ik heb ze niet in divs gestopt, want dan gaat mijn content heel raar doen. Het achtergrond plaatje loopt niet meer door (die zie je niet meer) en de plaatjes lopen door mijn footer heen.
Zonder de divs doen ze het wel goed.
Nu is het probleem, hoe ga ik dat doen?
Heb wat scripts gezien die plaatjes uit mappen haalde, maar daar zaten vaak veel dingen bij waar ik niets aan had.
Ik werk met lightbox, en daar kan je op vorige en volgende klikken, maar als je op het einde van zo'n pagina bent, werkt dat niet denk ik??? (moet ik dat gewoon schrappen dan?)
En plaatjes uit je database halen kan dus wel, maar dat kan weer niet met die code van lightbox erin. (hier is al een keer een topic over geweest van paradox, maar daar had ook niemand een duidelijk antwoord dacht ik)
Hoe ga ik dit allemaal oplossen? :(
Je hebt een pagineringsscript nodig. Er staan er een aantal op deze site.
Mijn foto's staan namelijk nog niet in de database en eigenlijk is dat wel makkelijker, want ik kan nu wel opzoek gaan naar een script dat werkt met tekstbestanden, maar als ik toch bezig ben dan doe ik het liever gelijk goed.
edit: Met php bestanden de foto's uit een map halen is gelukt. Nu nog klooien met de paginanummers.