variabele veranderen op een welbepaalde manier

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: « vorige 1 2

Frank -

Frank -

30/01/2008 14:24:00
Quote Anchor link
geboortedatum
x7.0x.19xx

En waar is dan de datum? Een datum sla je op in een DATE (datatype) in het formaat yyyy-mm-dd. Tenzij je de DATE anders hebt geconfigureerd (minuscuul kansje), maar ook dan blijft het een DATE. Jouw datum is waarschijnlijk geen datum, daar kun je dan niks meer mee.

PHP hulp

PHP hulp

17/02/2025 10:54:02

Hans Vereyken

Hans Vereyken

30/01/2008 14:31:00
Quote Anchor link
de datum is dd.mm.yyy, ik heb die zelf nietingesteld, maar hij moet gewoon als tekst weergegeven worden, ik moet er ook niets mee, dus ik heb ook niet de moeite gedaan om hem naar een DATE om te zetten.

Frank -

Frank -

30/01/2008 14:33:00
Quote Anchor link
Hans schreef op 30.01.2008 14:31:
de datum is dd.mm.yyy, ik heb die zelf nietingesteld, maar hij moet gewoon als tekst weergegeven worden, ik moet er ook niets mee, dus ik heb ook niet de moeite gedaan om hem naar een DATE om te zetten.
Daar ga je nog spijt van krijgen, nu heb je waardeloze data in je database staan.

Dat je het als tekst wilt gaan weergeven, geeft al aan dat je het hebt over weergave en niet over opslag. Dat is totaal iets anders! Een datum sla je op als datum. En een datum kun je op 1000-en-1 manieren weergeven, allemaal gebaseerd op deze ene datum.

Hans Vereyken

Hans Vereyken

30/01/2008 14:40:00
Quote Anchor link
Mja, ik begrijp wat je bedoeld. Het is inderdaad wel mogelijk dat ik een verjaardagskalender maak met die datums, maar daar ben ik voorlopig nog niet mee bezig. Maar ik zie wel de voordelen en zal het zeker omzetten. Maar eerst zou ik de dubbele records willen samenvoegen, dan de geboortedatums omzetten, dan de linken naar de foto's toevoegen.

Frank -

Frank -

30/01/2008 14:44:00
Quote Anchor link
Dan het samenvoegen: Meerdere emailadressen wil je niet in 1 kolom opslaan, maar in meerdere records. Je hebt dus een aparte tabel nodig om de emailadressen op te slaan.

email:
-id
-id_user (foreign key op de tabel users op de kolom id)
-emailaddress

Hans Vereyken

Hans Vereyken

30/01/2008 14:47:00
Quote Anchor link
mja, dat is de professionele oplossing, met relaties. Maar alweer was ik hier enkel bezig over weergave... ik dacht het gewoon de meerdere e-mailadressen in één record te plaatsen. Anders moet ik het bij alle records doen, ook bij diegene die gewoon enkel in de databse staan. Is dit dan niet meer werk dan nodig?

Frank -

Frank -

30/01/2008 14:52:00
Quote Anchor link
Het is even wat werk om aan te passen, conversie-scriptje schrijven, maar daarna wordt jouw werk een stuk eenvoudiger.

Goeie investering dus.

In MySQL heb je wel de innoDB-engine nodig, dat is de enige die met foreign keys uit de voeten kan.

Hans Vereyken

Hans Vereyken

30/01/2008 15:05:00
Quote Anchor link
Ok, dan zal ik het zo doen, maar dit geldt dan niet alleen voor het e-mailadres maar ook voor alle andere gegevens die meer dan 1 waarde hebben per persoon.
Ja, dat probleem met die foreign keys daar ben ik al eens tegengelopen, innoDB gebruiken en het was opgelost.
Maar ik heb meteen een vraag: hoe lees ik dan beide e-mailadressen uit voor één gebruiker?
Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
$query
="SELECT * FROM $tabel";
$result=mysql_query($query);
$num=mysql_numrows($result);
mysql_close();
$i=0;
while ($i < $num) {
    $email=mysql_result($result,$i,emailaddress);
        echo "$email";

}

?>

Hoe geeft die echo nu beide e-mailadressen weer?

Frank -

Frank -

30/01/2008 15:10:00
Quote Anchor link
Voorbeeldje van een JOIN met de tabelletje users en email:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
SELECT
  users.name,
  email.address
FROM
  users
    JOIN
      email ON users.id = email.id_user
WHERE
  users.id = 23

Hans Vereyken

Hans Vereyken

31/01/2008 23:24:00
Quote Anchor link
Bedankt iedereen! tot zover is alles goed gegaan. Er is nog één klein dingetje dat ik niet krijg opgelost: Wanneer een waarde een é bevat komt dit in de plaats: &#65533;. Dit gebeurd met alle letters die een accent of trema hebben. Wat is hieraan te doen?

Edit:
Ik zie net dat ik het niet kan typen, ik krijg een zwarte ruit met een vraagteken in
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Hans Vereyken

Sir Psycho Sexy

Sir Psycho Sexy

31/01/2008 23:30:00
Quote Anchor link
Dat zijn speciale tekens die aliens gebruiken om te communiceren met elkaar via ons internet.
mod-edit:
ontopic, please

jip-edit:
okeledoki!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Sir Psycho Sexy

- SanThe -

- SanThe -

31/01/2008 23:39:00
Quote Anchor link
Dan gebruik je een verkeerd lettertype.

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

31/01/2008 23:42:00
Quote Anchor link
Of je character encoding klopt niet. Tip: gebruik UTF-8:
Code (php)
1
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

wel zorgen dat je DB ook op UTF8 staat.

Hans Vereyken

Hans Vereyken

31/01/2008 23:47:00
Quote Anchor link
Ik gebruik Verdana, maar om zeker te weten heb ik ook even Arial en Times new Roman geprobeerd. Dat is het probleem niet.
Het content-type staat reeds ingesteld op UTF-8, maar ik ben niet zeker of de database ook in UTF-8 staat. Hoe zie ik dat na? Ik gebruik phpMyAdmin
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Hans Vereyken

Joren de Wit

Joren de Wit

01/02/2008 10:42:00
Quote Anchor link
Dat zie je direct op de eerste pagina in phpMyAdmin, die met het database overzicht. Daar staat zoiets:
Quote:
MySQL charset: UTF-8 Unicode (utf8)

Hans Vereyken

Hans Vereyken

01/02/2008 12:49:00
Quote Anchor link
Dat staat er inderdaad, dus dat zal het probleem niet zijn... heeft iemand nog een ander idee waar het aan kan liggen?

Hans Vereyken

Hans Vereyken

06/02/2008 18:40:00
Quote Anchor link
niemand?

Joren de Wit

Joren de Wit

06/02/2008 18:47:00
Quote Anchor link
En je hebt ook de <meta> tag die Jan gaf in je pagina gezet?

Hans Vereyken

Hans Vereyken

06/02/2008 20:30:00
Quote Anchor link
Ja, die staat daar al van in het begin.
Ik begrijp het niet, het is niet de eerste keer dat ik een database maak en uitlees, ik heb dit probleem nooit eerder gehad. In phpmyadmin kan ik alles op een normale manier uitlezen, dus dat doet vermoeden dat het in de php of html code zit. Als ik dan ga kijken welke karakterset er in de broncode staat van de phpmyadmin pagina is dat ook gewoon utf-8.

Pagina: « vorige 1 2

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.