verkeersborden ... uhm...
Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »
>> Ik vertaal SOS naar 112, meer niet.
Ik snap je vergelijking niet echt. Die SOS geeft aan dat het een uitwijkhaven is wanneer je pech aan je auto hebt. Wat dat nu ineens met 112 en tegenliggers te maken heeft ... geen idee.
Ik vind 112 daarmee vergelijkbaar.
Ja, maar daar ging het helemaal niet over. Het ging over de weergave van een vlucht-/uitwijkhaven. En jij hebt het vervolgens over tegenliggers en 112 bellen. Beetje vreemd. Daarnaast, zo'n vluchthaven is niet per definitie bedoeld voor autopech. Het kan ook gebruikt worden wanneer je onwel wordt. Het is dus een plek die bedoeld is voor wanneer je in nood bent en niet verder kunt rijden.
Nogmaals vierkante blauwe borden zijn ADVIES borden.
Dat het bord niet helemaal duidelijk is ben ik met je eens, maar jouw alternatieven evenmin.
Ozzie PHP op 03/12/2014 20:44:46:
Zucht ... het is wel een aanname. Je bent namelijk totaal niet op de hoogte van de expertise van de leden op dit forum. Het is dus een aanname die je doet waar geen feiten aan ten grondslag liggen.
Uit betrouwbare bron weet ik dat er op dit forum iemand zit die zich professioneel met verkeer bezighoudt. ;-)
Ozzie PHP op 03/12/2014 21:19:25:
Op bijvoorbeeld de borden hieronder zie je wél dat er sprake is van een fysieke (vlucht)haven. Dit is veel duidelijker weergegeven dan die "slingerpijl" in het nieuwe verkeersbord
De drie borden waarnaar je verwijst, duiden alle een vluchthaven aan. De eerste komt overigens niet voor in Nederland; dat is een Duits bord. Het derde bord verwijst naar het aanwezig zijn van een noodtelefoon.
Een vluchthaven ligt per definitie langs een autoweg of autosnelweg. De nieuwe borden (L20/L21) die uitwijkplaatsen aanduiden, staan alleen langs smalle wegen. Per definitie dus geen autoweg of autosnelweg. Een vluchthaven is altijd een afgebakend weggedeelte; bij een uitwijkplaats zal dat doorgaans niet het geval zijn. Bovendien mag een vluchthaven alleen in noodsituaties worden gebruikt, dus niet om uit te wijken voor een tegenligger (tenzij het een spookrijder is, maar dan is het een noodsituatie ;-) )
Omdat de borden L14 en L15 (vluchthaven) een volledig andere toepassing hebben dan de borden L20 en L21, mogen ze om verwarring te voorkomen dus niet op elkaar lijken. Dat zal de voornaamste reden zijn dat er niet een afbeelding is gebruikt als op L14, maar dat er gebruik is gemaakt van een pijl die een rijrichting aanduidt.
En tegen de tijd dat je een dergelijke manoeuvre hebt uitgevoerd is je tegenstander allang gepasseerd, zodat je die ook niet meer in de flank kunt raken. Jij neemt blijkbaar aan dat je tegenstander stil blijft staan...
Quote:
Die SOS geeft aan dat het een uitwijkhaven is wanneer je pech aan je auto hebt. Wat dat nu ineens met 112 en tegenliggers te maken heeft ...
Nee, die SOS geeft niet aan dat het een uitwijkhaven is voor mensen met pech. Het geeft aan dat er een noodtelefoon hangt. Ik snap de associate met 112 dus wel.
Knap trouwens dat je het bord geeft als voorbeeld van een duidelijk bord en dat je toch nog een foute betekenis eraan toekent. ;-)
Gewijzigd op 03/12/2014 23:23:30 door Willem vp
Hahaha ... ja, ik dacht ik volg de trend ;)
Anyhow ... ik blijf het een jammerlijk bord vinden. Een uitwijkhaven is een inham en ik vind dat je dan ook een inham moet tekenen. En nee, ik mag niet hopen dat die tegenligger blijft stilstaan, maar van de andere kant ... ik wil ook gewoon rechtdoor rijden en niet naar links afslaan zoals op het bord te zien is :) Maar goed ... we hebben er wel weer genoeg over gezegd nu. Ik blijf het een enigszins mislukt bord vinden.
Zeer goede uitleg Willem! En jammer dat ozzie dan weer over een inham begint te zeuren, wss snapt hij de princiepen van een uitwijkplaats niet (wie heeft het hier over een inham, uitwijkplaats is namelijk meestal een stuk groter dan een inhammetje).
Sabaton Joakim op 04/12/2014 00:34:58:
Zeer goede uitleg Willem! En jammer dat ozzie dan weer over een inham begint te zeuren, wss snapt hij de princiepen van een uitwijkplaats niet (wie heeft het hier over een inham, uitwijkplaats is namelijk meestal een stuk groter dan een inhammetje).
Wat is dit nu weer voor prietpraat. Ten eerste zeur ik niet. Als ik zou zeuren dan zou ik bijvoorbeeld zeggen dat het niet "de princiepen" is, maar "het principe". Als ik dat zou doen, dan mag je me betichten van zeuren. En als jij de intentie niet begrijpt van wat ik zeg en me vervolgens afrekent op het woordje "inham" dan zegt dat wellicht meer over jou dan over mij.
Los kan een bord onduidelijk zijn:
Plaats je dat bord in een context, zelfs al is dat een ander bord, dan krijg je meer duidelijkheid:
Staat zo'n bord aan het begin van een snelweg die bergopwaarts gaat, dan is de context al helemaal duidelijk. O ja... een rond blauw bord met cijfers is de minimumsnelheid.
Twee van mijn drie kinderen weten niet wat een floppy is. Toch weten ze wat de knop Opslaan / Save, met floppy, betekent en waar je die voor gebruikt. Dat is een tweede belangrijke criterium: mensen zijn gewoontedieren die taken heel goed kunnen automatiseren met aangeleerd gedrag. Daar krijg je ook een rijbewijs voor: dat is een bewijs dat je het aan te leren gedrag voldoende hebt geautomatiseerd.
Gewijzigd op 04/12/2014 01:20:04 door Ward van der Put
Tuurlijk is er een deel bij dat is aangeleerd. Het enige wat ik (reeds een aantal keer) zeg, is dat ik het pictogram niet heel duidelijk vind. Het betreffende bord betekent dat er sprake is van een zogenaamde uitwijkhaven (vergelijkbaar met een vluchthaven) waar je tijdelijk kunt ... het woord zegt het al ... uitwijken voor tegemoetkomend verkeer.
Laten we het bord weer even erbij nemen:
Ik zie in dit geval aan het bord niet dat er sprake is van een uitwijkhaven. Ik zie dat ik als bestuurder een bochtje naar rechts maak, om vervolgens de voorkant van m'n auto in een tegenligger te boren.
Nee, natuurlijk snap ik ook wel dat ze er dat niet mee bedoelen, maar zo is het plaatje wel getekend. Op de eerdere borden die ik liet zien, is wél duidelijk sprake van een inham in de weg. Dat hadden ze hier ook beter kunnen doen.
Bijvoorbeeld zoiets (alleen dan mooi):
Gewijzigd op 04/12/2014 01:53:07 door Ozzie PHP
Als je een verkeerbord/pictogram uit de context haalt, ruk je het vaak ook uit zijn verband. Daar zijn op tv al vaker grappig bedoelde programma's over geweest. Maar het kunstje van de programmamakers is eigenlijk heel flauw: als je een verkeersbord in iemands snufferd duwt, ontbreekt de context en kan de ondervraagde dus niet meteen zeggen wat het bord betekent.
Enne ... http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/09/verkeersbord_wtfbbq_af.html
Mooi die link. Had ik die maar eerder gezien. Er zijn dus heel veel mensen die het een slecht bord vinden. En nogmaals, aan het bord zou je moeten kunnen zien dat er sprake is van een uitwijkhaven. Daar heb je geen context voor nodig.
Eerlijk gezegd vind ik jouw voorstel onduidelijker dan het originele bord. ;-)
Je geeft de uitwijkmogelijkheid aan met een voorsorteerpijl. Of met een pijl die een gebod tot het volgen van de aangegeven rijrichting uitdrukt, dat kan ik niet goed zien op je schets.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe beter ik dat bord L20 ga vinden, eigenlijk...
We kunnen het natuurlijk ook doen zoals in Schotland:
Toevoeging op 04/12/2014 09:29:57:
> Mooi die link. Had ik die maar eerder gezien.
> Er zijn dus heel veel mensen die het een slecht bord vinden.
Correctie: er zijn heel veel mensen op GS die het een slecht bord vinden. ;-)
En GS vind ik nou niet bepaald maatgevend...
Gewijzigd op 04/12/2014 09:24:28 door Willem vp
eens met het bord van een vluchthaven. Enige verschil is de pijl midden op de web van dat "perfecte" bord van jou. Als je met 80 of 100 langs zo'n bord rijd dan zie je nauwelijks een verschil tussen de borden, wat dus voor onveilig situaties kan leiden. Maarja wat Willem svp zei heb je wss niet eens gelezen want die zegt precies het zelfde.
En wat betreft jou bord, ik zie dat meer als een vluchthaven of als parkeerplaats en niet als een uitwijkhaven.
Ozzie, vergelijk jou bord En wat betreft jou bord, ik zie dat meer als een vluchthaven of als parkeerplaats en niet als een uitwijkhaven.
>> Correctie: er zijn heel veel mensen op GS die het een slecht bord vinden. ;-)
>> En GS vind ik nou niet bepaald maatgevend...
Dat is natuurlijk een non-argument. JUIST voor deze mensen zou het duidelijk moeten zijn ;) Die zitten namelijk dagelijks samen met u en ik op de weg!
@Sabaton
Je mag uiteraard vinden wat je vindt. Ik zeg niet dat "mijn" bord perfect is, maar het is wel duidelijker omdat er een uitwijkhaven op te zien is. Overigens zul je niet met 100 langs zo'n bord rijden, aangezien deze borden niet op een autoweg of snelweg worden geplaatst.
Sorry, ik snapte het bord meteen. Ik denk ook dat het ervaring is. Zelf 26 en rijdt elke dag.
Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor ...
Ach, ik heb al twee keer € 200 mogen afrekenen bij een Polizia Municipale omdat mijn auto geen Google Translate heeft. Dan nog liever een onduidelijk pictogram.
Ward, wat was er gebeurd dan?
dit. Vaak ziet het bord er helemaal niet zo uit als op de foto, als er al een bord staat, maar wordt een of andere plaatselijke verordening uitgeschreven in drie alinea's...
Nou,