Verschil in lettertype IE en FF

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/09/2016 01:15:35
Quote Anchor link
Kortgeleden had ik een vraag over het verschil in weergave van lettertypen in Internet Explorer en Firefox. Nu heb ik even een JSFiddle gemaakt: https://jsfiddle.net/5xmgn8qz/1/

Van de resultaten heb ik een plaatje gemaakt. De bovenste tekst is zoals het er bij mij uitziet in IE, de middelste tekst is zoals het er bij mij uitziet in FF en bij de onderste liggen de 2 teksten over elkaar heen.

Wat je ziet is dat de bovenste tekst (IE) compacter is dan de middelste tekst (FF). De middelste tekst staat ook verder uit elkaar. Is dat bij jullie ook zo?

Afbeelding
PS Klik op het plaatje voor een duidelijke weergave.
Gewijzigd op 10/09/2016 01:16:35 door Ozzie PHP

PHP hulp

PHP hulp

22/12/2024 09:05:15

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

10/09/2016 09:41:39
Quote Anchor link
Onder Windows 10 is er een groot verschil tussen Internet Explorer 11 (boven) en de standaardbrowser Edge (midden). Google Chrome (onder) hangt er optisch een beetje tussenin.

Afbeelding

Zoals je ziet, hebben ze alle drie bij hetzelfde gemaximaliseerd vensterformaat bovendien een andere regelval.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/09/2016 16:44:40
Quote Anchor link
Dankjewel voor het testen Ward!

Heb jij een verklaring voor deze vreemde verschillen? Bij mij ziet het er in IE en Chrome vrij hetzelfde uit, maar in FF wijkt het behoorlijk af. Is daar iets aan te doen, of is het een gevalletje 'deal with it'?

Zijn er trouwens nog meer mensen waarbij de lettertypes in verschillende browsers afwijken? Of is bij sommigen van jullie het resultaat wel hetzelfde?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/09/2016 14:23:41
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 10/09/2016 16:44:40:
Heb jij een verklaring voor deze vreemde verschillen?

Dat is vermoedelijk een combinatie van effecten. En dan is het ontzettend lastig om de vinger op één zere plek te leggen:

1. Andere font hinting.
2. Aangezien je een Google-webfont gebruikt: ander font-bestandstype.
3. Andere anti-aliasing.
4. Aangezien je uitvult: ander algoritme voor het herverdelen van het wit.
5. Andere kerning.
6. Andere tracking.
7. Iets anders?

Afbeelding

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/09/2016 16:49:01
Quote Anchor link
Hmmm, oké. Thanks ... wel maf, maar weinig aan te doen dus. Thanks anyhow :-)

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.