Verschil tussen: windows en linux
Zelf zouw ik ook liever linux willen gebruiken:)
Ik denk dat daarom ook een groot deel van de leden op deze site voor linux zijn of niet?
zo wat zijn de verschillen?
want ik denk zelf dat wel meer mensen zich dat hiero afvragen:)
na ja GR. mebus!
edit:
kick ff na koffie hoek;)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Mebus Hackintosh
Billy Gates lost bugs op door er omheen te bouwen. In Linux worden ze opgelost.
Eehm.. Tja.. Waar te beginnen? Ik denk eigenlik dat dit een niet eindigende discussie is..
zolang ik maar weet waarom ik beter linux kan kiezien dan windows:):p
Je hebt bij linux toch ook crons en bij windows niet?
GR. mebus!
Bij Windows heet dat taakplanner.
Je kan linux dus helemaal naar je eigen wensen programmeren (daarom bestaan er ook meerdere versies van). Bovendien is het zo dat het veel stabieler is dan windows (minder vastlopen e.d.)
Ik zelf werk met een dual boot XP / Suse.
Mijn versie van Linux draait vrij goed maar toch niet 100 % er zitten wat vastlopers in maar dat is als niks van Linux kent. Ik werk het gemakkelijkste onder Gnome maar KDE werkt ook vrij vlot.
Grafisch blijft Linux toch nog ver achter op Windows. Ik heb een grafische kaart ATI Radeon X700 een vrij goede kaart maar de 3D van ATI is standaard niet Ondersteunt de G-Force reeksen wel.
En in firefox geeft hij onder Linux toch bijlange niet zo mooi weer als onder windows.
Wat ook vreselijk is dat je voor alles wat je wil wijzigen eerst als root moet inloggen. Wat wel snel went maar in het begin toch vrij irritant.
Maar als je gaat surfen dan werken ook heel veel multimedia bestanden niet omdat die heel veel in wmf formaat zijn.
Toch werk ik voor het programmeer gedeelte bijna altijd in Linux met Gedit.
Het is heel hard wennen en een persoonlijke keuze.
Linux kan Magnifique zijn als de gebruiker en veel van kent en deze dan ook naar wens kan twaeken.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Red Crew
Ik zou beginners geen mandrake of suze aanraden, eerder ubuntu. Simpel, eenvoudig, goede drivers en software (en gnome roeleerd boven kde).
En ook een goede grafische interface.
Zal eens naar ubuntu op zoek gaan voor te vergelijken :)
edit:Inderdaad Gnome ruled :)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Red Crew
Met Windows ben je bekent, en weet je waar je wat moet vinden. Ook is het daar normaal dat alles werkt. Werkt iets niet, zet je heel windows er opnieuw op. Ook is een virusscanner & antiaddwaretooltje een benodigde om te kunnen overleven. In linux moet je niet raar opkijken als een programma niet meer start. Dan kan het heel goed zijn dat je per ongeluk tijdens het upgraden een andere versie van een library hebt geïnstallerd, en dan kan het zijn dat andere programmas daar niet meer mee over weg kunnen. Commandline-time. Configuratiepaneel van Gnome/KDE is ook niet alles -> Commandline-time.
Wil je echt vrij zijn, en geen last meer hebben van domme interface-denkfouten en raar gedrag, laat staan virussen en andere IE-troep, dan zou ik gaan voor Mac. Dan heb je al het goede van Linux (de vele programmeertalen, veel open source, krachtige commandline) en een fatsoenlijke gui en een overzichtelijk configuratiescherm. En dat alles heerlijk vlot. Maar ja, dan moet je wel weer voldoende vrijheid/onafhankelijkheid en geld hebben :P
Ja Jelmer LOL
Ik zelf heb geen moeite met windows. Windows is gebouwd voor de massa. Hoor jij daar bij dan gewoon bij Windows blijven. Wil je zelf dingen kunnen regelen in je computer dan lijkt mij linux handiger.
Linux heeft wel een paar voordelen. Bijvoorbeeld dat het weinig eisen stelt aan het systeem, dit in tegenstelling tot Windows.
Maar wil jij gewoon computeren houd het dan op windows. Ben jij bereid tijd te investeren in een ander OS? Dan kun je best eens een dualboot maken. Zokun je ten alle tijde in windows aan de slag en als je wilt kun je Linux draaien. Maar ik ga ervanuit dat het (goed) leren van Linux veel tijd kost.
Klaasjan
What about Apple Macintosh?
Quote:
Hmm...wat klopt er niet aan die zin? :p En in firefox geeft hij onder Linux toch bijlange niet zo mooi weer als onder Linux.
Maar je hebt gelijk, in Linux wordt het anders weergegeven dan op Windows(persoonlijk vind ik het ook minder mooi op Linux dan op Windows).
Wat verder erg verschilt is dat je op linux heel veel met gebruikersrechten en groepen werkt, omdat Linux van huis uit een multi-user systeem is. Dat is wel even wennen.
Maar als je geïnteresseerd bent in computers en er zelf wat tijd in wilt steken om e.e.a. te leren, dan moet je op den duur zéker met Linux over weg kunnen. Let er wel op dat de meesten een keer of 3 à 4 Linux opnieuw moeten installeren voordat ze het volledig onder de knie hebben (oa. omdat verkeerde pakketten worden geïnstalleerd zoals Jelmer zegt).