Verwijderen van tabelrij... En hergebruiken?
Deze gegevens worden in tabel gezet van de database.
Een verzoekje wordt na 2 weken verwijderd.
En men kan naar wens een verzoekje plaatsen, of de eerdere vervangen.
Nu is mijn vraag wat ik heb best kan doen.
Ik kan voor elk lid direct ruimte reserveren in de tabel, die blijft.
Ik kan die ruimte ook pas aanmaken wanneer er een verzoekje wordt gedaan.
En weer compleet verwijderen als de tijd is verstreken.
Of uitsluitend leegmaken.
Ik heb begrepen dat er bij (opnieuw) aanmaken een opvolgend nummer wordt gekozen.
Dan schiet je veel gaten in de tabel.
Maar dat zelfs bij verwijderen de inhoud weliswaar kleiner wordt,
maar dat dit geen gevolgen heeft heeft voor de bestandsgroote.
Adviezen zijn welkom!
Er is alleen een koppeling via een ID tussen algemene gegevens (tabel alg) en de tabel 'verzoekje'.
Een ID is niets, het geeft niets aan over gebruik in de tabel, geen aantal records, en ook geen sorteervolgorde. Dat er gaten in ID's komen is geen enkel probleem, daar is het immers voor. Ik zou hier dan ook niet omheen proberen te werken, dat is alleen maar vragen om andere problemen. Dus gewoon INSERT voor een verzoek, met verwijzing naar wie het verzoek heeft gedaan, en klaar ben je.
En zou je dan na het verwijderen van het verzoekje het record leeg maken of verwijderen?
Als je de data later nog eens wilt gebruiken voor statistieken o.i.d. dan gebruik je een extra veld voor active of not active. Heb je de data echter nooit meer nodig dan gewoon verwijderen.
Als je zelf geen nut ziet om het nog langer op te slaan, dan kan je die records na een paar weken gewoon verwijderen. Maak je dan geen zorgen om gaten ind e Id's, want zoals al gezegd is, zijn ID's alleen van belang voor de database, en niet voor met menselijk oog.
Gewijzigd op 07/03/2016 09:21:36 door - Ariën -