Visual Basic
In opdracht van de brugklascoördinator ga je een relationele database ontwerpen, waarin alle relevante gegevens zijn opgenomen van brugklassen. Met deze database moet de brugklas-coördinator in staat worden gesteld, snel te beschikken over allerlei informatie over deze klassen. Dat kunnen persoonlijke gegevens zijn van één of meer leerlingen, maar ook roostergegevens van de klassen. Zo ook de vakken waarin de klassen les krijgen en de docenten waarvan zij les krijgen. Tenslotte moet ook het volledige lesrooster worden opgenomen in deze database. Uitgangspunt van het ontwerp is het bestaande lesrooster van de huidige brugklassen. Aan de hand van het bestaande lesrooster van deze klassen zul je zelf een ontwerp moeten maken voor de gewenste relationele database. Let bij het ontwerpen van de database op de volgende aspecten:
Leerlinggegevens zijn niet alleen de volledige naam- en adresgegevens, maar ook het geslacht en in welke brugklas hij/zij zit. Tevens is opgenomen van welke basisschool de leerling afkomstig is. Om onnodig – vervelend - typewerk te vermijden, mag je het aantal klassen beperken tot twee. Elke klas bevat twee jongens en twee meisjes, die je moet kunnen invoeren via een formulier. Bepaal zelf hoe een leerling uniek geïdentificeerd kan worden.
Docentgegevens zullen we beperkt houden tot de naam van de docent en het vak dat hij/zij geeft. Houdt er rekening mee dat één docent soms bevoegd is voor meerdere vakken. Bijvoorbeeld GRF is bevoegd voor IN en WI, maar niet voor EN. Je kunt denken aan een aparte tabel met bevoegdheden.
Roostergegevens zijn altijd lastig te modelleren omdat het samengestelde gegevens zijn. Globaal kun je zeggen dat ze zijn opgebouwd uit de zes onderdelen:
• Dag
• Lesuur
• Klas
• Docent
• Vak
• Lokaal
Deze roostergegevens moeten kunnen worden ingevoerd via een formulier. Probeer een koppeling tot stand te brengen tussen de docentcode en het vak. Mooi is het, als na het intoetsen van de docentcode, het bijbehorende vak automatisch verschijnt. Nog mooier als bij meerdere bevoegdheden er eenvoudig geselecteerd kan worden via een uitrolmenu.
Vakgegevens staan afgekort in het rooster aangegeven. Biologie wordt bijvoorbeeld BI, aardrijkskunde AK. Hou dezelfde codering aan.
Lokalen horen soms bij een bepaald vak. In de database zou je, indien de tijd dit toelaat, een koppeling kunnen overwegen.
Hou er verder tijdens het bouwen van de tabellen rekening mee dat foutieve invoer deels kan worden voorkomen. Nadat de tabellen gebouwd zijn, moeten er tussen bepaalde velden relaties worden aangebracht. Een klas, een (school)dag, een lesuur, een docent, een vak of een lokaal dat niet bestaat, mag niet kunnen worden ingevoerd!
Via een query moet een klassenrooster in de vorm van een rapport kunnen worden uitgedraaid. Schrijf ook een query die als invoer de docentcode vraagt en als uitvoer het docentrooster geeft.
Er is mij verteld dat ik het rooster het beste kan laten zien mbv een datagrid, maar ik kom er niet uit hoe dat nou precies moet .. Is er iemand die mij daar mee kan helpen?
Gewoon heel even snel lezend krijg je dan al de volgende tabellen:
- leerlingen
- docenten
- vakken
- lokalen
- lesrooster
Een vak kan meerdere docenten hebben en andersom ook, dus een koppeltabel:
- docenten_vakken
We zijn ook al een heel eind hoor! Al bijna klaar misschien wel zelfs! Alleen dat rooster krijgen we niet voor elkaar..
Welke scripttaal gebruik je nu? Een datagrid is niets anders dan een verzameling rijen en kolommen, maw een tabel.
We zijn bezig in visual basic! Maar hoe werkt dat precies, hoe zet je dat in je programma?
In het eerste geval kan je eens hier kijken.
Toevoeging op 12/06/2012 19:47:52:
Ik snap niet zo heel veel van want er precies word uitgelegd.. Mijn engels is niet zo sterk :(
Gewijzigd op 12/06/2012 20:15:40 door Ger van Steenderen
Oke, bedankt! Ik kon niet echt een goed nederlands forum vinden over visual basic dus ik dacht kan het hier proberen!