Voorraad afboeken Script

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

B Klaas

B Klaas

14/11/2010 15:10:25
Quote Anchor link
Hallo allen,
Ik heb een site gemaakt waarop men gerechten kan bestellen. Hierbij heb ik ook een heel inkoopscript gemaakt, zodat de bestelling bij te weinig voorraad naar de leverancier wordt gestuurd.

Het werkt zo: in mijn database heb ik een tabel `gerechten` met daarin oa de kolommen `naam`, `ingredienten` en `hoeveelheden`; voorbeeld:

Tabel gerechten
Gerechtnaam Ingredienten Hoeveelheden
Mosterdvink Rundervink, mosterd 1,5

Tabel ingredienten
Ingredientnaam Eenheid Bestelde voorraad Min. voorraad
Rundervink Stuks 1 5
Mosterd ml 5 10

Er zijn nog meer tabellen zoals tech. voorraad, waar bij het plaatsen van de bestelling de bestelde voorraad vanaf gehaald moet worden, dus tech_voorraad=tech_voorraad-bestelde_voorraad.

Nu krijg ik het niet voor elkaar om op een juiste manier de ingredientnaam en bijbehorende hoeveelheid uit gerechtentabel te halen om zo de bestelde voorraad in ingrediententabel aan te kunnen passen.
Bij gerechten is het een string, ik heb hier al een array van gemaakt dmv explode() maar ik kom werkelijk niet verder.

Voortaan even je eerste post editten, geeft een beter overzicht :-)[/modedit]
Gewijzigd op 14/11/2010 16:43:04 door Justin S

PHP hulp

PHP hulp

11/01/2025 08:07:50

Jasper DS

Jasper DS

14/11/2010 15:11:42
Quote Anchor link
wat wil je eigenlijk?

Jurrian Nijland

Jurrian Nijland

14/11/2010 15:12:48
Quote Anchor link
waar is de rest?

Noppes Homeland

Noppes Homeland

14/11/2010 15:24:46
Quote Anchor link
Database normalisatie!!

Zonder dat uitgangspunt kun je onmogelijk werken met data welke opgeslagen is in een database.

B Klaas

B Klaas

14/11/2010 15:34:21
Quote Anchor link
Wat is hier een handige manier dan?

Justin S

Justin S

14/11/2010 16:53:00
Quote Anchor link
Je hebt een database met gerechten:
id,
naam

Database ingredienten
id,
gerechtID,
naam,
hoeveelheid

Op deze manier heb je je ingredienten en je gerechten los. Dan kan je vervolgens alle ingredienten selecteren o.b.v. de ID van het gerecht.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
SELECT
    gerecht.id,
    gerecht.naam,
    ingredienten.id,
    ingredienten.gerechtID,
    ingredienten.naam,
    ingredienten.hoeveelheid
FROM
    gerecht
INNER JOIN
    ingredienten
ON
    gerecht.id = ingredienten.gerechtID
Gewijzigd op 14/11/2010 16:54:06 door Justin S

B Klaas

B Klaas

14/11/2010 18:31:07
Quote Anchor link
Bedankt,
Ik zal er morgen eens naar kijken, maar ik had nu ook al een oplossing met een if-loopje. Eerst met een count() functie tellen hoeveel ingredienten erin zitten en daarna binnen de if loop de querys uitvoeren.

Jasper DS

Jasper DS

14/11/2010 18:46:32
Quote Anchor link
Ik zou toch als ik jouw was je db-structuur aanpassen.

Justin S

Justin S

14/11/2010 18:49:00
Quote Anchor link
B Klaas op 14/11/2010 18:31:07:
Bedankt,
Ik zal er morgen eens naar kijken, maar ik had nu ook al een oplossing met een if-loopje. Eerst met een count() functie tellen hoeveel ingredienten erin zitten en daarna binnen de if loop de querys uitvoeren.

Dat is niet slim. Dan ga je PHP laten rekenen voor je en misbruik je je database. Aanpassen van de databasestructuur scheelt je tijd, code en een hoop gezeur.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.