vps met goed admin-panel
Ik huur momenteel een kleine VPS. Deze kost me ca. € 25,- per maand. Ik heb geloof ik iets van 25GB schijfruimte, 512 MB intern geheugen. Dataverkeer per maand is geloof ik iets van 250gb.
Nu ben ik heel benieuwd of er betere/prettigere/handigere admin-panels zijn. Mijn VPS werkt op basis van cPanel (voor het beheer van de websites), WHM (beheer van de user accounts, beveiliging, php instellingen e.d.) en Power Panel (basis server beheer). Ik vind dit niet altijd even prettig werken en ben benieuwd welk admin-panel jullie aanraden in combinatie met welke provider.
Omdat ik mijn VPS niet commercieel benut, wil ik graag wat minder geld kwijt zijn aan maandelijkse kosten (in ieder geval niet meer kosten dan dat ik nu heb). Daarnaast is het zo dat ik het idee heb dat mijn website soms traag opstart, het duurt een paar seconden voor ie "wakker" wordt. Vandaar dat ik benieuwd ben of jullie nog aanraders hebben voor een goede provider met een goed/handig admin panel.
Wat ik belangrijk vind, is dat ik bijv. makkelijk php.ini instellingen kan aanpassen, dat ik makkelijk kan upgraden naar de nieuwste php versie e.d. Daarnaast moet ik aan 1 vps meerdere domeinnamen kunnen koppelen en moet er webmail aanwezig zijn.
Mochten jullie tips hebben dan hoor ik het graag zodat ik me er eens in kan gaan verdiepen.
Gewijzigd op 02/12/2013 14:04:50 door Ozzie PHP
ISPconfig. Ik heb er goede dingen over gehoord.
Weet je er ook gelijk een provider bij, of weet je alleen dat dit een goed panel is?
Ik weet alleen dat dit een goed panel is. Ikzelf zit overigens bij Deziweb.
Welk panel hebben ze daar, en ben je tevreden over hun?
Als VPS beheerpaneel hebben ze SolusVM, hiermee kan je je VPS-server o.a rebooten. Als controlpanel op mijn VPS heb ik DirectAdmin, overigens niet gratis, maar dat was denk ik wel bekend bij de meesten.
Hoe bevalt DirectAdmin? Ben je bekend met cPanel en WHM en zo ja, vind je DirectAdmin dan fijner werken?
Voor veel gevraagde server-acties (ip aanpassen, user to reseller etc) zijn standaard .sh scripts die je kan uitvoeren. Ook upgraden van de services (php, mysql, apache, webapplicaties, etc...) is makkelijk te doen via een speciale commandline-tool met de naam CustomBuild.
Zolang je maar geen yum/apt-get ervoor gebruikt om de boel te downloaden, dan komt alles goed.
Ah oké... ik zoek juist een oplossing waarbij je geen commandline nodig hebt, maar waarbij je gewoon via een gui alles kunt regelen.
Ozzie PHP op 02/12/2013 14:45:20:
Ah oké... ik zoek juist een oplossing waarbij je geen commandline nodig hebt, maar waarbij je gewoon via een gui alles kunt regelen.
Ik betwijfel of die overal wel aanwezig is? Je kan tenslotte nooit alles via de GUI oplossen, of je moet een GUI installeren op je server, maar dat kost wel extra geheugen.
Ikzelf heb het boek 'Leerboek Linux Deel 1 - Systeembeheer' hier in de kast staan. Dit richt zich uitsluitend op de CLI.
In whm zit wel een gui waarmee je e.e.a. kan aanpassen. Dat vind ik wel prettig, maar op sommige vlakken kan het wat beter. Dus vandaar dat ik benieuwd ben naar alternatieven.
https://www.digitalocean.com ( wel een amerikaanse provider maar spotgoedkoop ) Voor hetzelfde danwel beter wat jij hebt en maar 5 dollar ( omgerekend nog geen 3 euro ) dat is 22 euro goedkoper per maand
22 * 12 = 264 euro per jaar :) voor dat geld kan je leuke dingen doen lijkt mij.
22 * 12 = 264 euro per jaar :) voor dat geld kan je leuke dingen doen lijkt mij.
Gewijzigd op 02/12/2013 16:09:52 door Reshad F
Bij voorkeur zit ik toch bij een Nederlands bedrijf. Lijkt me makkelijker communiceren (ook als er iets misgaat).
Je zal altijd van die commandline afhankelijk zijn. Dus jongen, neem nu maar van mij aan ga je er in verdiepen.
25 euro is veel per maand.
Ikzelf zit bij http://www.directvps.nl .
Voor 7 euro heb je dezelfde specificaties als wat jij hebt.
Een controlpandel kan je gewoon zelf installeren. Ook de updates regel je zelf, daar moet je niet afhankelijk zijn van je leverancier.
Nogmaals zonder enige kennis van de commandline is het iets als leren fietsen zonder zij wielen en aan pappie vragen of ie altijd meehelpt. ;)
Maareh.. welk controlpanel gebruik jij dan? En is zo'n panel gratis?
Webmin. Ik zit ook bij DirectVPS en ze hebben ook een eenvoudig control panel om je server te herstarten. Je kan ook nog DirectAdmin erbij nemen, maar dat kost wel €6,00 extra per maand.
Ik gebruik het gratis control panel @Koen: bevalt directvps goed? Is dat Webmin moeilijk te installeren? En waarom juist dit panel?
Gewijzigd op 02/12/2013 18:00:16 door Reshad F
Code (php)
1
2
2
wget http://prdownloads.sourceforge.net/webadmin/webmin_1.660_all.deb
dpkg --install webmin_1.660_all.deb
dpkg --install webmin_1.660_all.deb
zie http://www.webmin.com/deb.html
Daarna kan je gewoon updaten vanuit de web interface op poort 10000.
Ik heb voor dit panel gekozen omdat ik een gratis control panel wilde die niet veel extra load zou leggen op mijn server. Met Webmin kan ik bijvoorbeeld Apache configureren, maar ik doe ook veel via de command line. Het is misschien niet zo goed als DirectAdmin of cPanel, maar het is wel gratis :)
Toevoeging op 02/12/2013 18:01:55:
Reshad F op 02/12/2013 18:00:00:
Ik zit zelf bij digitalocean en ze hebben ook een server in amsterdam staan alleen is die al volg dacht ik. Het werkt heel makkelijk goede uitleg, documentatie etc en bovendien ben je in minder dan 1 minuut online :)
Ik heb net een mail gekregen dat ze een tweede datacenter in Amsterdam hebben en je dus weer Droplets kan plaatsen in Amsterdam (https://www.digitalocean.com/blog_posts/digitalocean-announces-second-amsterdam-datacenter-ams2.
Gewijzigd op 02/12/2013 18:02:10 door Koen Vlaswinkel
@Koen:
>> Daarna kan je gewoon updaten vanuit de web interface op poort 10000
Euh, dat klinkt ingewikkeld. Is het dat ook? :-s
>> Webmin kan ik bijvoorbeeld Apache configureren
Oké... dat gaat dan via een GUI? Hoe werkt dat?
Als je Webmin hebt geïnstalleerd, start er een web interface op https://JOUW_URL:10000/. Daar kan je inloggen met een account van je VPS. Als je daarin bent, kan je heel veel instellingen configureren, en je kan ook vanuit deze web interface Webmin updaten naar een nieuwe versie, dus zonder command line of iets dergelijks.
>> Oké... dat gaat dan via een GUI? Hoe werkt dat?
Je kan Virtual hosts aanmaken, maar je kan ook alle globale instellingen van Apache veranderen. Dit is wat je bijvoorbeeld kan veranderen bij een virtual host:
. Ook kan je sommige instellingen van php.ini veranderen vanuit een GUI, maar sommige andere instellingen zul je zelf php.ini in moeten. Dit is dan wel mogelijk met Webmin.