vraag aan zelfstandigen
Ik weet dat sommigen van jullie als zelfstandige (ZZP'er) werken.
Nu vraag ik me af hoe jullie je boekhouding/administratie en planning bijhouden. Volgens mij gebruiken veel mensen hier gewoon Excel voor, maar ik ben benieuwd of jullie toevallig ook ervaring hebben met software-pakketten, bijv. om facturen in op te slaan, of adresgegevens van klanten e.d. En gebruik je speciale plannings-software, of doe je dat met Outlook ofzo?
Iemand die hier iets over kan/wil vertellen?
Facturen maak ik in 123Factuur in elk geval. Software, niet te duur, maar wel erg gemakkelijk.
Op dit moment gebruik ik moneybird, maar omdat ik deze te beperkt vind en ik specifieke wensen heb, ben ik een eigen pakket aan het ontwikkelen.
Thanks voor de reacties. Ik ben ook erg benieuwd hoe (of?) jullie een planning maken voor een project en hoe je dat doet. In Excel, of met andere software? En hoe sla je adressen en contactpersonen van klanten op?
Ook voor de adressen.
Dat Moneybird, dan heb je het over de online dienst denk ik?
Kwa planning gebruik ik op dit moment niks, omdat alles nog behoorlijk overzichtelijk voor mij is ( nog niet heel veel verschillende projecten ), echter ga ik dit wel op project en todo niveau doen. Kwa tools kun je eens kijken naar basecamp, verder weet ik geen planning tools. Zelf ben ik nooit een fan van Excel.. Als je in deze branche werkt moet je toch wel een beetje met de tijd mee ? ;)
Eens... maar dan moet ik wel weten welke tools gangbaar zijn :)
Wat wil je precies plannen? Uren of alleen werkzaamheden.
Ik vind Bitbucket's issue tracker wel handig om met een paar man punten in een project af te werken. zit geen uren koppeling aan.
Gewoon voor mezelf een tool waarin ik kan aangeven van 9 tot 10 heb ik dit gedaan, van 10.30 tot 12 heb ik dit gedaan enz. En eventueel dat je daar dan een mooie Excel/csv export van kan genereren.
plannen is wat je denkt te gaan doen.
Horan is een optie, maar die neemt momenteel geen nieuwe gebruikers aan.
beebole.com gebruik ik zelf.
https://www.getharvest.com/
Zowel via de website als handige app voor Android en iOS.
Het is heel simpel in gebruik en bied verschillende exports. (zowel per klant/project als verschillende formaten)
Ik gebruik zelf Harvest voor het bijhouden van mijn uren: Zowel via de website als handige app voor Android en iOS.
Het is heel simpel in gebruik en bied verschillende exports. (zowel per klant/project als verschillende formaten)
@Ivo: nou ja... ik bedoel eigenlijk iets, waarin ik kan zetten wat ik komende vrijdag om 12 uur ga doen... en als het dan niet lukt dat ik het kan verschuiven. Eigenlijk dus een combinatie van planning en urenregistratie.
- Een slager of bakker moet je geen moeilijk computersysteem of website geven
- Een administratiekantoor moet je niet met IT laten bemoeien
- Een website bouwer/IT'er moet je niet lastig vallen met belastingen en dergelijken
Wat ik bedoel te zeggen, is dat ieder zijn goede en slechte punten heeft. Mijn slechte punten zijn bijvoorbeeld mij bezig houden met de belastingen. Daarom heb ik het uitbesteed en bespreek ik dit een aantal keer per jaar met de boekhouder door. Dit geeft mij een goed gevoel en meer zekerheid dat het goed gaat en ik ben er niet continu mee bezig. Facturen stel ik overigens zelf op.
Voor planning gebruik ik een extra outlook agenda. Een plansysteem is naar mijn idee soms een beetje overbodig als je in je eentje bent. Het stellen van duidelijke deadline's voor onderdelen van bijvoorbeeld een website is wel belangrijk, dit geeft je houvast aan je einddeadline en de projectweg.
Gewijzigd op 09/10/2014 12:50:30 door Bas IJzelendoorn
Thanks Bas. Maar is dat niet heel duur zo'n boekhouder?
Ozzie PHP op 09/10/2014 12:52:56:
Een eenvoudige boekhouding bij een boekhouder kost je op die manier al snel €2000 ex BTW en dan moet je zelf je facturen doen en zelf 4x per jaar de BTW aangifte. Lever je alle facturen/bonnen in een schoenendoos aan dan komt €2500 ex BTW eerst minimaal. Dit allemaal per jaar.Thanks Bas. Maar is dat niet heel duur zo'n boekhouder?
Gewijzigd op 09/10/2014 16:41:40 door Aad B
Oei... da's geen kattenpis! Hmm, voorlopig is dat nog geen optie dan...
BTW aangifte doen is niet moeilijk, dat valt echt mee.
Scheelt wel, dat ik een moeder heb die boekhoudster is en even gratis meekijkt.
Eigenlijk : gefactureerd X
inkoop: Y
te betalen aan BD: X-Y
Da's dan wel weer mazzel... :)