Vraag over die();
- Raoul -
06/08/2010 22:56:16Goedenavond iedereen.
Waarom mag je nooit die(); gebruiken in een mysql query, en wat moet je dan in plaats daar van gebruiken.
Het is toch vele beter dat het script stopt bij een fout...?
Groeten
Waarom mag je nooit die(); gebruiken in een mysql query, en wat moet je dan in plaats daar van gebruiken.
Het is toch vele beter dat het script stopt bij een fout...?
Groeten
PHP hulp
06/11/2024 00:21:06Nou, sowieso is DIE geen sql functie.
Bij die gaat het script gewoon 'dood'.
Het is nogal abrupt om als een simpele query (misschien wil je alleen maar statistiek ophalen of weet ik veel een counter +1 doen) mislukt, dan het gehele script te stoppen.
Je kunt dan gewoon nog normaal een html pagina genereren en dan een leuke foutmelding geven (misschien hoeft dat zelfs niet eens). Let er ook op dat je geen mysql_error o.i.d. naar de gebruiker stuur, dit kan hackers eventueel helpen met het hacken. (Zonder wilt ook nog wel, maar das moeilijker.)
Edit:
Het meest vervelende wat je kunt doen voor de gebruikers van jouw website is om hem half op te bouwen, of hem niet op te bouwen en maar een of andere kut regel te tonen waar ze toch niks aan hebben. Aan een error hebben ze dus ook niks. Errors zijn alleen interessant voor de developers.
Bij die gaat het script gewoon 'dood'.
Het is nogal abrupt om als een simpele query (misschien wil je alleen maar statistiek ophalen of weet ik veel een counter +1 doen) mislukt, dan het gehele script te stoppen.
Je kunt dan gewoon nog normaal een html pagina genereren en dan een leuke foutmelding geven (misschien hoeft dat zelfs niet eens). Let er ook op dat je geen mysql_error o.i.d. naar de gebruiker stuur, dit kan hackers eventueel helpen met het hacken. (Zonder wilt ook nog wel, maar das moeilijker.)
Edit:
Het meest vervelende wat je kunt doen voor de gebruikers van jouw website is om hem half op te bouwen, of hem niet op te bouwen en maar een of andere kut regel te tonen waar ze toch niks aan hebben. Aan een error hebben ze dus ook niks. Errors zijn alleen interessant voor de developers.
Milo S
06/08/2010 23:21:53Geen woord aan Karl toe te voegen!
Hoe moet het dan wel:
Althans zo doe ik het er zijn vast wel meer manieren.
Hoe moet het dan wel:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$qry = "hier je query";
if($sql = mysqli_query($conn, $qry))
{
// Goed gegaan
}
else
{
// Fout in query
}
if($sql = mysqli_query($conn, $qry))
{
// Goed gegaan
}
else
{
// Fout in query
}
Althans zo doe ik het er zijn vast wel meer manieren.
Aad B
06/08/2010 23:45:35Voor de duidelijkheid: meld de gebruiker ook niet dat er een "Fout in query" is maar geef een nette foutmelding in de trant van dat het ophalen van de gegevens niet geslaagd is, probeer het later nog een keer. De systeem beheerder wordt ingelicht etc.