Vraag over -> in PHP
ik kom best vaak dit teken tegen -> ,
weet iemand wat dit teken doet in php:
Edit:
Een iets logische titel gebruikt
Gewijzigd op 17/10/2013 11:41:29 door - Ariën -
Hier een beginners-tutorial OOP (Object geOriënteerd Programmeren)
http://phptuts.nl/view/45/
dus, je hebt bv. een object $auto.
De eigenschappen van die auto lees/schrijf je met die ->
bv.
Kort gezegd, je hebt array's:
$list['naam'].
Maar je hebt ook objecten om dingen in op te slaan:
$list->naam.
Het verschil is vind ik zelf lastig uit te leggen, dus daar mag iemand anders zich aan wagen. Het hoeft overigens niet alleen bij OOP-techniek te worden gebruikt, hoewel ik het verstandig vindt om dat juist wel te doen...
Gewijzigd op 17/10/2013 11:40:22 door - Ariën -
weet iemand toevallig ook het verschil tussen een # en een / in een preg_match?
Gewijzigd op 17/10/2013 12:28:56 door Mathijs Adriaansen
En ook om de methodes (dat zijn functies) aan te spreken.
bv.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
2
3
4
5
6
7
<?php
$mijn_auto = new Auto();
// methode triggeren
$mijn_auto->geef_gas();
// eigenschap lezen
echo $mijn_auto->snelheid
?>
$mijn_auto = new Auto();
// methode triggeren
$mijn_auto->geef_gas();
// eigenschap lezen
echo $mijn_auto->snelheid
?>
Eerst maken we een class aan. deze omschrijft hoe een object er straks uit komt te zien. Het is een prototype, zeg maar de blauwdruk of het ontwerp van de objecten die we gaan maken.
dan maken we van dit ontwerp daadwerkelijke objecten aan in het geheugen van de computer:
nu bestaan er drie objecten ergens in het geheugen van de computer. Deze objecten kunnen bestaan uit meerdere variabelen (die noemen we dan properties) maar ook uit meerdere functies (en die noemen we dan methods).
stel nu dat de objecten een (public) variabele $name hebben dan zouden we dit kunnen doen:
in $user1 t/m $user3 zit eigenlijk alleen het geheugenadres opgeslagen van het object dat bij die variabele hoort. Dus eigenlijk zeg je:
sla de waarde 'Tom' op in de variabele $name van het object waar $user1 naar toe wijst.
sla de waarde 'Sandra' op in de variabele $name van het object waar $user2 naar toe wijst.
sla de waarde 'Henk' op in de variabele $name van het object waar $user3 naar toe wijst.
vandaar het pijltje (pointer) '->'
Gewijzigd op 17/10/2013 18:17:12 door Frank Nietbelangrijk