Vraag over freelance

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

DavY -

DavY -

19/01/2016 17:30:17
Quote Anchor link
Hi,

Ik wil graag zelf als freelance aan de slag om zo mijn eigen weg naar ideale job te vervolgen, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Wel vond ik deze website: https://www.freelance.nl/ , heeft er iemand hier ervaring mee? Betrouwbaar? Te veel concurrentie? of wat dan ook. Als jullie wat beters weten, is dat ook van harte welkom. Alvast bedankt voor jullie hulp iig!

PHP hulp

PHP hulp

27/11/2024 21:38:00

Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/01/2016 18:09:44
Quote Anchor link
>> Ik wil graag zelf als freelance aan de slag

Je gaat óf freelance óf als freelancer aan de slag, maar niet "als freelance".

>> Ik wil graag zelf als freelance aan de slag om zo mijn eigen weg naar ideale job te vervolgen

Wat bedoel je hiermee? Wat is jouw ideale job? Wil je daar door middel van freelance werk achter komen? Of bedoel je dat freelancen jouw ideale job is? En ben je ingeschreven bij de KvK? Wat is je niveau en ervaring, wat kun je, wat heb je te bieden enz. ?

Pipo Clown

Pipo Clown

19/01/2016 20:35:07
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 19/01/2016 18:09:44:
>> Ik wil graag zelf als freelance aan de slag

Je gaat óf freelance óf als freelancer aan de slag, maar niet "als freelance".

>> Ik wil graag zelf als freelance aan de slag om zo mijn eigen weg naar ideale job te vervolgen

Wat bedoel je hiermee? Wat is jouw ideale job? Wil je daar door middel van freelance werk achter komen? Of bedoel je dat freelancen jouw ideale job is? En ben je ingeschreven bij de KvK? Wat is je niveau en ervaring, wat kun je, wat heb je te bieden enz. ?

Ik denk dat TO wel erg blij is met deze antwoorden op zijn vragen :S

Ik vraag mij zelfs af of deze reactie wel bij de erboven gestelde vraag hoort.

Eddy E

Eddy E

19/01/2016 21:01:23
Quote Anchor link
De reactie van Ozzie is wel opbouwend.
Een freelancer (of ZZP-er, wat volgens mij meer fiscale voordelen heeft) moet als eerste goed voor de dag komen. Correct taalgebruik hoort daar zeker bij.

Ik heb geen ervaring met www.freelance.nl, maar ben wel werkzaam geweest als ZZP-er en heb daar redelijk goed verdiend. Maar zoals een goed ZZP-er (denk ik) werkt is, zoals een andere naam voor deze arbeidstak: zelfstandig.

Persoonlijk raad ik je aan volop gebruik te maken van bovenstaande website.
Maar niet enkele en alleen die: ook Marktplaat, Jobbird, Linkedin (indirect) etc etc etc.

Aad B

Aad B

19/01/2016 21:02:29
Quote Anchor link
Freelance, freelancer what's in a name?
On Topic:
Je wilt ongebonden aan een werkgever opdrachten uit gaan voeren. Je moet dan wel al wat ervaring hebben in de door jou gewenste richting zodat je een cv of track record kan tonen waarop iemand je kan beoordelen om je een opdracht te gunnen of je in te huren. Je moet dus iets van je kunnen en ervaring uit het nabije verleden kunnen tonen. Vervolgens is het gewenst om je in te schrijven bij de KvK en tzt een BTW nummer aan te vragen bij de belasting. Voor de ultra korte termijn kan je wellicht volstaan alleen inkomstenbelasting en BTW verlegging. https://www.freelance.nl/ geen idee of dat wat is, Geen ervaring met deze organisatie. Ziet er wel professioneel uit. Maak ook een Linked-In profiel aan, zo professioneel mogelijk om een netwerk op te bouwen en je track record te publiceren. Ook op Linked-In loop je makkelijk tegen opdrachten aan. Hele kuddes recruiters zoeken daar ook naar freelancers.

@Eddy: Jij ziet een verschil tussen een freelancer en een zzp'er? Belasting voordeel?? Een zzp'er (Zelfstandige Zonder Pensioen) is belastingtechnisch gelijk aan een freelancer denk ik. Daarnaast is aan te bevelen, zodra je goed in de opdrachten zit, om zo snel mogelijk een bv constructie te bouwen. Een bv kost geen 18k meer tegenwoordig en is (loon)belasting technisch veel aantrekkelijker dan zzp (inkomstenbelasting). Of bedoel jij wellicht met zelfstandig meer het type dat altijd alleen/zelfstandig op een zolderkamertje werkt zonder ooit in leuke teams te acteren? [scherts]Dat lijkt mij meer een vorm autisme[/scherts]
Gewijzigd op 19/01/2016 21:27:15 door Aad B

Ozzie PHP

Ozzie PHP

19/01/2016 21:31:39
Quote Anchor link
Pipo Clown op 19/01/2016 20:35:07:
Ik denk dat TO wel erg blij is met deze antwoorden op zijn vragen :S

Ik vraag mij zelfs af of deze reactie wel bij de erboven gestelde vraag hoort.

Begrijpend lezen valt vandaag de dag inderdaad niet mee. Als je goed leest wat de topicstarter schrijft, dan zie je dat hij zegt dat hij niet goed weet waar hij moet beginnen. Daar leid ik uit af dat hij geen ervaring heeft met hetgeen waarover hij een vraag stelt. Vandaar dat ik vervolgens mijn vragen stel. Als iemand nog helemaal geen ervaring heeft of niet exact weet wat hij wil, is een tussenstap of een moment van bezinning wellicht benodigd en wenselijk. Misschien zou je voortaan op een iets aangenamer manier kunnen reageren in plaats van direct in de aanval te gaan.

@Aad

>> Freelance, freelancer what's in a name?

Tja, een heleboel. Als ik zaken ga doen met iemand die zegt "Hoi, ik ben Piet en ik ben een freelance" dan kijk ik toch liever even verder naar iemand die wél zijn eigen functieomschrijving correct kan benoemen.

Aad B

Aad B

19/01/2016 21:41:39
Quote Anchor link
@Ozzie: "Even verder kijken...." Dat is veel te kort door de bocht. Als ik een ontwikkelaar zoek op MBO niveau dan mag hij/zij best freelance en freelancer door elkaar halen. Als ik een HBO/Universitair niveau freelancer zoek dan heb je een beetje gelijk maar helaas is het tegenwoordig erg slecht gesteld met (schriftelijke) uitdrukkingsvaardigheid op allerlei niveau's. Ik heb wel projectplannen (HBO niveau) geaudit waar ik met rood de d's en de t's heb verbeterd. Het woordje "me" is niet voor niets als slechtste bezittelijk voornaamwoord 2015 gekozen: me fiets, me moeder, me computer en me website.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

20/01/2016 02:03:08
Quote Anchor link
@Aad

Het was en is gewoon een goedbedoelde tip. Het komt een beetje knullig over als je niet weet wat je bent. Vandaar. Het zijn die kleine foutjes die direct opvallen en waardoor iemand kan afknappen. Als je 2 kandidaten hebt met dezelfde capaciteiten, dan zal je eerder geneigd zijn om te kiezen voor degene zonder de spelvauten.

Jan R

Jan R

20/01/2016 12:57:32
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 20/01/2016 02:03:08:
spelvauten

:) dat is een goeie :)

Obelix Idefix

Obelix Idefix

20/01/2016 14:06:07
Quote Anchor link
DavY - op 19/01/2016 17:30:17:
Ik wil graag zelf als freelance aan de slag om zo mijn eigen weg naar ideale job te vervolgen, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

Op zich is deze formulering, zoals eerder aangeven, al niet erg duidelijk; waar wil je hulp / advies bij?

Wat zijn je kwaliteiten?
Wat is je ervaring?
Voorbeelden?
Wat is je uurtarief? Of werk je met een fix-fee?
Wat bied je de klant? Custom made of templates o.b.v. (bv.) joomla?
Kun / wil je alles bieden wat een klant vraagt (ook als je er zelf niet (erg) ervaren in bent?
Heb je ervaring met contracten? Verzekering nodig (aansprakelijkheid)?
Kortom: begin voor jezelf eerst heel duidelijk te bepalen wat je bieden kunt en onderbouw dit. Freelance kun je gebruiken voor opdrachten, maar waarom zou je je daarom alleen toe beperken? Acquisitie zul je zelf ook moeten plegen.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.