vraag over UTF-8 weergeven
roy berger
04/03/2011 17:01:41ik had de deze vraag:
er staat in mijn database bijv dit: blablaoiwepoflwafu � als ik dit nou via php uit me database haal om de bewerken dan geeft hij het weer als bijv. ë maar ik wil dat hij � weergeeft, zodat als ik hem update de code goed in me database heb staan.
iemand enig idee hoe dit moet?
er staat in mijn database bijv dit: blablaoiwepoflwafu � als ik dit nou via php uit me database haal om de bewerken dan geeft hij het weer als bijv. ë maar ik wil dat hij � weergeeft, zodat als ik hem update de code goed in me database heb staan.
iemand enig idee hoe dit moet?
Gewijzigd op 04/03/2011 17:02:18 door Roy berger
PHP hulp
28/11/2024 13:12:18Hoe komt die � in je data terecht, dat is geen normale encoding.
Nadat je de data uit de database hebt gehaald dan doe je htmlentities over de data heen en toon je het aan de gebruiker.
Nadat je de data uit de database hebt gehaald dan doe je htmlentities over de data heen en toon je het aan de gebruiker.
Kris Peeters
04/03/2011 17:10:50(Aanpassing: geschreven toen de post boven mij er nog niet stond)
Wat jij moet doen, is precies het omgekeerde.
Je moet de gegevens zo puur mogelijk in de database steken.
Wanneer je zowel je html pagina als je database tabel in UTF-8 zet, krijg je speciale karakters te zien in deze trend:
à çèéîµ£Ã
Laat die zo staan.
Wat jij in je database hebt, is iets zoals htmlentities. Zo hoor je gegevens niet in de database te steken.
(Een beetje te weinig tijd om alles nog volledig uit te leggen)
Wat jij moet doen, is precies het omgekeerde.
Je moet de gegevens zo puur mogelijk in de database steken.
Wanneer je zowel je html pagina als je database tabel in UTF-8 zet, krijg je speciale karakters te zien in deze trend:
à çèéîµ£Ã
Laat die zo staan.
Wat jij in je database hebt, is iets zoals htmlentities. Zo hoor je gegevens niet in de database te steken.
(Een beetje te weinig tijd om alles nog volledig uit te leggen)
Gewijzigd op 04/03/2011 17:12:25 door Kris Peeters
roy berger
04/03/2011 17:13:23@karl karl nee ik gaf maar een voorbeeld.
Toevoeging op 04/03/2011 17:25:04:
bedankt ik moest alleen mijn database veranderen naar UTF-8
Toevoeging op 04/03/2011 17:25:04:
bedankt ik moest alleen mijn database veranderen naar UTF-8
Gewijzigd op 04/03/2011 17:14:36 door roy berger