vragen hoe je bepaalde php functies uitvoer op mijn database
#
# naam: fietshandel snelle jelle
# omschrijving: voorbeelddatabase
# datum: 20-12-08
# auteur: Hans verburen
#
# Dit bestand is het beste te bekijken met een tab-afstand van vier spaties.
#
# --- Gebruikte datatypen ---
# INT(M) Een heel getal bestaande uit M cijfers.
# TINYTEXT Een string met een maximale lengte van 255 karakters.
#
CREATE TABLE merk
(
merkcode INT(3) PRIMARY KEY AUTO_INCREMENT,
merknaam TINYTEXT ,
land TINYTEXT
);
CREATE TABLE model
(
modelcode INT(3) PRIMARY KEY AUTO_INCREMENT,
modelnaam TINYTEXT ,
versnellingen INT(4) ,
kleur TINYTEXT ,
merkcode INT(3)
);
# --- inhoud ---
INSERT INTO merk VALUES( 1, "Gazelle", "Nederland" );
INSERT INTO merk VALUES( 2, "Giant", "Taiwan" );
INSERT INTO merk VALUES( 3, "Bianchi", "Italie" );
INSERT INTO model VALUES( '', 'Basic', 1, 'zwart', 1 );
INSERT INTO model VALUES( '', 'Orange', 7, 'geel', 1 );
INSERT INTO model VALUES( '', 'Trance', 27, 'zilver', 2 );
INSERT INTO model VALUES( '', 'Junior', 16, 'wit', 3 );
INSERT INTO model VALUES( '', 'Performance', 27, 'groen', 3 );
Het maken van het database is me dus gelukt. Nu wil ik een aantal php functies op het database uitvoeren. Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven hoe ik deze het beste kan oplossen.
Vraag 1:
Hoe maak ik een php-script dat het merk, model, aantal versnellingen en kleur van alle fietsen overzichtelijk op het scherm zet.
Vraag 2:
Dan moet er een tekstveld bij komen. Met dit tekstveld moet de gebruiker op merknaam kunnen zoeken.
Vraag 3:
Hoe maak ik dan naast het zoekveld een dropdownlistbox. In deze dropdownlistbox kan de gebruiker aangeven waarop hij wil zoeken, het zoekveld zoekt dan op die eigenschap.
Vraag 4:
Hoe zorg ik dat de getoonde resultaten gesorteerd kunnen worden op merk, model, aantal versnellingen of kleur.
en dan de laatste vraag 5:
Hoe maak ik een php-script dat het mogelijk maakt om nieuwe fietsen toe te voegen.
Hopelijk kan iemand mij antwoord geven op 1 of meerdere vragen.
Daar zal ik erg dankbaar voor zijn! :)
Met vriendelijke groet,
Hans verburen
I-student
http://www.phphulp.nl/php/tutorials/3/576/ even door.
Ga naar PhpMyAdin en voer dit in in de SQL tab, Als het goed is moet dat werken, maar je kunt in je database naam NOOIT een spatie hebben staan, dus lees Misschien een stomme vraag: maar als je een php functie heb gemaakt, waar moet je die dan invullen om hem op je database uit te laten voeren?
Hans Verburen schreef op 05.01.2009 11:20:
Een PHP functie voer je niet uit in je database, die hebben niets met elkaar te maken. Ik gok dat je iets anders bedoelt, maar het niet goed verwoord. Laat anders eens een stukje code zien van hetgeen dat je gemaakt hebt en uit wilt voeren...maar als je een php functie heb gemaakt, waar moet je die dan invullen om hem op je database uit te laten voeren?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<?php
require_once 'db_config.php';
$sql = "
SELECT
merknaam,
modelnaam,
kleur,
versnellingen
FROM
merk,
model
";
if(!$res = mysql_query($sql))
{
trigger_error(mysql_error().'<br />In query: '.$sql);
}
elseif(mysql_num_rows($res) == 0)
{
echo 'Geen records gevonden.';
}
else
{
while($row = mysql_fetch_assoc($res))
{
echo $row['merknaam'].' '.$row['modelnaam'].' '.$row['kleur'].' '.$row['versnellingen'].' <br />';
}
}
?>
require_once 'db_config.php';
$sql = "
SELECT
merknaam,
modelnaam,
kleur,
versnellingen
FROM
merk,
model
";
if(!$res = mysql_query($sql))
{
trigger_error(mysql_error().'<br />In query: '.$sql);
}
elseif(mysql_num_rows($res) == 0)
{
echo 'Geen records gevonden.';
}
else
{
while($row = mysql_fetch_assoc($res))
{
echo $row['merknaam'].' '.$row['modelnaam'].' '.$row['kleur'].' '.$row['versnellingen'].' <br />';
}
}
?>
Waar kijk ik of die werkt? als ik bij phpmyadmin de database in het sqltab heb gezet.
Quote:
Dit is een SELECT query, je weet dus snel genoeg of hij werkt of niet. Zo niet dan zul je wel een foutmelding krijgen en als hij wel werkt zul je de nodige data op je scherm te zien krijgen (mits je al gegevens in je database hebt staan natuurlijk).Waar kijk ik of die werkt?
verder ziet je code er goed uit, netjes geordend en zo. ja complimentjes mogen ook..
Kan niemand antwoord geven op die vragen?
Wat krijg je dan te zien?
Als dat resultaat goed is, krijg je dezelfde gegevesn in PHP, als je dezelfde query uitvoert.
Ik donneer 25 euro aan de eerste die een uitwerking geeft van mijn 5 vragen die in de eerste post staan. Ik beloon de 1ste werkende uitwerking. bedankt en totziens
Hans Verburen schreef op 07.01.2009 16:27:
Hans, het heet hier PHPhulp. Dat houdt in dat je dus zelf aan het scripten slaat en je hier je vragen kunt stellen zodra je vast loopt. Laat dus eens zien wat je nu zelf al geprobeerd hebt.Ik donneer 25 euro aan de eerste die een uitwerking geeft van mijn 5 vragen die in de eerste post staan. Ik beloon de 1ste werkende uitwerking. bedankt en totziens
Wil je het script door iemand laten maken, plaats dan een vacature in het daarvoor bestemde board. Maar dan zou ik er niet op rekenen dat je met 25 euro klaar bent...