Hoi,
Ik post hier in verband met een onderzoek.
Ik heb twee vragen waarvan ik graag jullie mening over hoor.
1. Hoe denken jullie dat het werk van (php) programmeurs gaat veranderen? Daarmee bedoel ik inhoudelijk qua bezigheden. Denk je dat je hetzelfde doet over 10 of 20 jaar als je dezelfde functie nog steeds zou hebben?
2. Hoe denk je over de komst van steeds meer programmeurs uit derde wereldlanden die tegen een veel lager tarief werken zoals bij
http://www.goedkopeprogrammeurs.nl/? Zien jullie dit als bedreiging, als kans of denk je dat deze groeiende markt in arme landen niet veel zal doen voor de programmeurs in Nederland?
Ad2: Ik ben geen php programmeur maar heb wel algemene kennis hierover: Grote bedrijven en grote ICT leveranciers hebben zich al gewaagd aan developer/programmeurteams in India en er zijn geen echte succesprojecten te noemen. Het taalprobleem is een enorme barriere en daarnaast moet het ontwerp zodanig aangeleverd worden dat er geen enkele discussie mogelijk is. Daarnaast zijn php projecten over het algemeen kleinschaliger dus financieel technisch gezien minder interessant voor offshore of smartshore. Ook las ik al een tijd geleden in computable: Indiase ICT-industrie is over zijn hoogtepunt. Groeiende markt is naar mijn mening dus een overschatting. Dat samen met de dalende uurtarieven voor programmeurs lijkt mij geen bedreiging zoals je noemt. Google maar eens op offshore ict en smartshore ict.
Gewijzigd op 29/10/2014 12:12:43 door
John DAanvulling op John D. Inderdaad. Ik heb bij een bedrijf gewerkt wat dit ook een paar keer geprobeerd heeft. Geen succes wegens taalbarrière en het nooit exact uitvoeren zoals de bedoeling was. Ja, het was goedkoop maar alle aangeleverde code moest vervolgens worden nagekeken en aangepast. Dus goedkoop bleek (zoals wel vaker) duurkoop.