[Vrijwillig] Hulp gezocht voor technische kant van muziek database
Uiteindelijk is de bedoeling dat het een zeer uitgebreidde database wordt van 'alle' uitgebrachtte popalbums en -singles, met een slimme zoekfunctie zodat mensen bijvoorbeeld met enkele klikken een lijst van alle debuutsingles uit 1984 of alle R&B albums door vrouwelijke artiesten uit de jaren '90 tevoorschijn kunnen halen.
Ik heb al de nodige mensen die bij willen dragen aan de content, maar niemand beheerst de kennis om het technisch mogelijk te maken.
Het is geen commerciele site, dus een vergoeding kan ik niet bieden, ik moet het dus echt hebben van iemand die enthousiast is over het idee, of zo goed is in PHP/MySQL dat hij/zij dit in een paar minuten in elkaar kan draaien..
Advies voor software die dit zonder programmeerkennis kan doen of een heldere tutorial zijn anders ook zeer welkom!
Eventuele reclame van de maker op de site?
Oetzie en mijn achternaam op 22/06/2010 15:12:44:
Eventuele reclame van de maker op de site?
Credits en een link in ieder geval!
Echt een flinke banner of iets dergelijks dat hangt een beetje af van waar het voor is en hoe het er uit ziet..
PHP beginnershandleiding
SQL beginnershandleiding
Het scripten van dit systeem lijkt me een redelijk uitgebreide klus en ik heb helaas geen tijd over. Dus daar kan ik je niet bij helpen. Succes in ieder geval.
Blanche PHP op 22/06/2010 15:25:37:
Heldere tutorials kan ik je mee helpen:
PHP beginnershandleiding
SQL beginnershandleiding
Het scripten van dit systeem lijkt me een redelijk uitgebreide klus en ik heb helaas geen tijd over. Dus daar kan ik je niet bij helpen. Succes in ieder geval.
PHP beginnershandleiding
SQL beginnershandleiding
Dank je!
Ook bedankt voor de links, al heb ik me al behoorlijk ingelezen in PHP en MySQL alleen 'valt het kwartje' nog niet echt..
als je event zegt wat er allemaal in de tabel moet komen en hoe het moet worden weergeven en of dat je zaken moet kunnen toevoegen?
Al is het maken van de tabel (in access) niet het probleem.
Gewijzigd op 22/06/2010 15:57:02 door Maarten Vissers
Maarten Vissers op 22/06/2010 15:54:46:
Oké (ik dacht dat té veel informatie voor een openingspost waarschijnlijk ook niet handig zou zijn).. Ik zal het even proberen op een rijtje te zetten. (Geen idee of dat schriftelijk helder lukt of dat ik even een schema moet maken)
ik dacht eerder aan een sql database en dat je het dan er gewoon uithaalt.
Qua wat er allemaal in moet ben ik nu even keuzes aan het maken, maar wat betreft je tweede vraag: ja, toevoegen van content aan de database moet wel kunnen, want de database is natuurlijk niet in een paar dagen klaar en definitief. Als dit met een handige submit-functie kan zou het helemaal mooi zijn, maar gewoon offline aan de database toevoegen is ook een optie.
Wat betreft het opzetten van je datamodel, nog een goede tutorial: http://www.phphulp.nl/php/tutorial/overig/normaliseren/150/
Is het je bekend dat het op internet zetten van muziek informatie, als songteksten, geluid, album informatie en dergelijke bekend dienen te zijn bij stichtingen als Buma Stemra of Musi(C)opy. Hier moet je namelijk rechten voor betalen. Ik wil je idee of wat dan ook niet in de wind gooien maar let goed op met wat je op je website plaatst want als het even tegen zit heb je een claim van hier tot Tokio aan je broek.
Het is handig om dat eerst goed uit te zoeken!
The Dutch Guy op 22/06/2010 19:33:31:
Misschien even een heel ander onderwerp.
Is het je bekend dat het op internet zetten van muziek informatie, als songteksten, geluid, album informatie en dergelijke bekend dienen te zijn bij stichtingen als Buma Stemra of Musi(C)opy. Hier moet je namelijk rechten voor betalen. Ik wil je idee of wat dan ook niet in de wind gooien maar let goed op met wat je op je website plaatst want als het even tegen zit heb je een claim van hier tot Tokio aan je broek.
Songteksten wilde ik iig niet gebruiken. Wat betreft titels e.d. zou ik denken dat het wel meevalt, maar ik zal er eens naar kijken.
Gaat het alleen om een script of ook een layout en huisstijl?
Bram Boos op 22/06/2010 22:31:18:
Gaat het alleen om een script of ook een layout en huisstijl?
Met name om het script, de boel een beetje leuk indelen en achtergronden e.d. maken doe ik zelf met plezier. Ik vrees alleen dat als iemand me een los scriptje stuurt ik nog steeds niet weet hoe ik het in de site moet verwerken, dus in die zin gaat het wel weer net wat verder dan enkel een script.
Om het even iets helderder samen te vatten:
In principe is de bedoeling dat in de database (het liefst vrij gemakkelijk) Singles/Albums kunnen worden toegevoegd met kenmerken als Titel/Artiest/Genre/Soort Act/Release Jaar, en dat bezoekers op allerlei manieren kunnen zoeken/filteren.
Als output van de zoekmachine wil ik gewoon een heldere lijst met alle titels onder elkaar (mogelijk met in het klein de hoes ernaast, maar iig geen hele blokken met info per album, want dat maakt de lijst alleen maar onoverzichtelijk).
Alle titels zijn klikbaar en komen uit op de pagina van het desbetreffende album waar nog iets meer info is te vinden.
Gewijzigd op 22/06/2010 23:02:50 door Maarten Vissers
Code (php)
1
2
3
4
5
6
2
3
4
5
6
+----+-------------------+-------------+------------+------+-------------------------+
| id | titel | artiest | genre | jaar | album |
+----+-------------------+-------------+------------+------+-------------------------+
| 1 | Alors on danse | Stromae | Dance | 2010 | Alors on danse - Single |
| 2 | Wavin' Flag | K'NAAN | Hip-Hop/Rap| 2010 | Troubadour |
| id | titel | artiest | genre | jaar | album |
| 1 | Alors on danse | Stromae | Dance | 2010 | Alors on danse - Single |
| 2 | Wavin' Flag | K'NAAN | Hip-Hop/Rap| 2010 | Troubadour |
Zoiets?
Code (php)
1
2
3
4
5
6
2
3
4
5
6
+----+--------------+--------+------- ---+------+-------+-------+------+---------+
| id | titel | artiest| genre | jaar | album | single| debut| act |
+----+--------------+--------+-----------+------+-------+-------+------+---------+
| 1 |Alors on danse| Stromae| Dance | 2010 | nee | ja | ja |solo male|
| 2 |Wavin' Flag | K'NAAN |Hip-Hop/Rap| 2010 | nee | ja | nee |solo male|
+----+--------------+--------+-----------+------+-------+-------+------+---------+
| id | titel | artiest| genre | jaar | album | single| debut| act |
| 1 |Alors on danse| Stromae| Dance | 2010 | nee | ja | ja |solo male|
| 2 |Wavin' Flag | K'NAAN |Hip-Hop/Rap| 2010 | nee | ja | nee |solo male|
Meer zoiets :)
http://www.dbqwiksite.com/Livedemo/UsedCars/index.asp (wat voor mij vrij laagdrempelig en makkelijk is om aan te beginnen), zou het dan in de toekomst voor mij (of iemand met meer programmeerkennis) mogelijk zijn om nog wat aanpassingen te maken waar het programma niet toe in staat is (bijvoorbeeld een 'or functie' zodat je niet alleen op één genre kunt zoeken maar ook meerdere tegelijk aan kunt vinken)?
Stel dat ik met DBQwiksite zou werken, en in eerste instantie een site als deze customize Heb je al een ontwerp/layout? Zou je die dan willen posten?
Om het echt goed te doen moet je een artiest-song tabel maken, die artiesten met liedjes verbindt. Zo kan je een relatie meegeven: hoofdartiest, componist, a vs b, featuring enz.
Pim de Haan op 23/06/2010 13:16:36:
Nee, ik bedoel dat je meerdere tabellen gebruikt, zodat je oa makkelijker op artiest kan selecteren.
Om het echt goed te doen moet je een artiest-song tabel maken, die artiesten met liedjes verbindt. Zo kan je een relatie meegeven: hoofdartiest, componist, a vs b, featuring enz.
Dat klinkt prima, maar om het niet té complex te maken zal de database zich alleen richten op releases (singles en albums dus), niet op nummers.
Dingen als componist vermeld ik mogelijk op den duur op de pagina's van de desbetreffende albums wel als extra informatie, maar dat is niet iets waar op gezocht hoeft te kunnen worden.