Waarde zoeken in tabel en update
ik ben op zoek naar een mogelijkheid, om een waarde in een tabel te updaten zonder dat ik weet hoe de kolom heet. Ik kan wel het ID van de rij meegeven.
Dus even een simpele weergave van mijn tabel:
ID - Naam - Waarde1 - Waarde2
Ik om praktische redenen alleen het ID, oud en nieuw meegeven, maar ik weet niet of oud naam, waarde1 of waarde2 is, snap je?
Nu zoek ik dus iets wat in de rij met het id 'ID' zoekt naar oud, en het dan vervangt door nieuw.
Is dit mogelijk? En zo ja, hoe?
Met dank
hij wilt de columnnaam bij die rij en waarde opvragen :)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Kazimi
Jacco schreef op 23.05.2008 15:53:
grapjas
En wat is de reden dat je de kolomnaam niet weet? Datamodellen liggen in principe altijd vast, dus weet jij van tevoren precies hoe dat eruit ziet en welke kolommen een tabel dus bevat.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Sven
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Kazimi
Je hebt de data immers ooit eens moeten selecteren dus heb je ook beschikking over de kolomnaam. Als je die opneemt in je formulier kun je hem dus tijdens de verwerking in je query gebruiken...
Tja, dacht ik ook al, en dat gaat het uiteindelijk ook wel worden, maar ik vroeg me af of er misschien ook een andere manier voor is?
Ik vind je datamodel een beetje vreemd. Waarom zou je kolomnamen niet weten? Die weet je toch altijd? Als je die variabel gaat maken, ben je niet goed bezig. Ga normaliseren ;-).
Jezpur schreef op 23.05.2008 16:34:
Waarom zou je kolomnamen niet weten? Die weet je toch altijd?
Sven schreef op 23.05.2008 16:08:
Lezen?Tuurlijk weet ik hoe mijn tabel er uit ziet
Het gaat erom dat de kolomnamen niet beschikbaar zouden zijn in z'n formulier. Maar dat is natuurlijk eenvoudig te ondervangen door de oplossingen die ik eerder al gaf...
Kolomnamen heb je op zich niet nodig in formulieren, zolang je ze maar kunt gebruiken in SQL en weet welke waardes uit je formulier bij welke kolomnaam horen.
Kortom er is geen functie om een column te selecteren? :)
Jij zult dus op eens of andere manier in je query al moeten weten om welke kolom het gaat en het makkelijkste is waarschijnlijk om die informatie gewoon met je formulier meet te sturen.