Wachtwoord resetten/aanvragen (vaste waarden).
Ik had deze al op de forums gezet maar had dit forum gemist (wat betreft aanvragen van scripts).
Marjolein van Haar schreef op 16.06.2009 15:29:
Hoi,
Voor mijn school ben ik op zoek naar een eenvoudig php script waarmee ik een wachtwoord kan "resette" (ik wil het script ook graag snappen :) ). Het hoeft echt niet allemaal zo te werken met database enzo maar ik wil gewoon dat ie het in ieder geval in de browser goed doet.
Ik wil iets maken waar ik mijn email adres in kan voeren en als de email dan klopt (dat kan ik toch in php zetten?) dat ik dan iets van een vraag krijg (je weet wel, die geheime vraag).
Als ik die dan goed invul (wat ik toch ook weer in php enzo op kan geven?) dat ik dan een scherm krijg met: Uw nieuw wachtwoord is verstuurd!
of als het ww fout is dat je dan krijgt: helaas fout antwoord ofzo.
Met vriendelijke groet,
Marjolein
Voor mijn school ben ik op zoek naar een eenvoudig php script waarmee ik een wachtwoord kan "resette" (ik wil het script ook graag snappen :) ). Het hoeft echt niet allemaal zo te werken met database enzo maar ik wil gewoon dat ie het in ieder geval in de browser goed doet.
Ik wil iets maken waar ik mijn email adres in kan voeren en als de email dan klopt (dat kan ik toch in php zetten?) dat ik dan iets van een vraag krijg (je weet wel, die geheime vraag).
Als ik die dan goed invul (wat ik toch ook weer in php enzo op kan geven?) dat ik dan een scherm krijg met: Uw nieuw wachtwoord is verstuurd!
of als het ww fout is dat je dan krijgt: helaas fout antwoord ofzo.
Met vriendelijke groet,
Marjolein
Het is de bedoeling dat dit met vaste waarden gaat (wat ik dus in php aan kan geven, toch?)
Helaas ben ik nog een beginneling en loop ik al snel vast als ik een start wil maken met het script (ook de codes moet ik vaak terug vinden voordat ik ze weer herinner, kwestie van ervaring denk ik dan).
Ik hoop dat iemand mij hiermee zou willen helpen, dan kan ik vervolgens misschien het nog wat uitbouwen met andere juiste antwoorden etc.
mvg,
Marjolein
ps. moet ik mijn andere post aanpassen/verwijderen? kan dat?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Marjolein van Haar
begin eens met lezen van de tuts op http://www.phptuts.nl/home/
als je dan begonnen ben en je loopt ergens vast zijn ik en me mede phphulpers meer dan bereid je raad te gegeven.
maar scripts maken doen we hier niet.
ja doen we wel maar tegen een uur tarief maar denk daar geen interesse in heb :)
Mocht ik ergens op stuiten zal ik dat uiteraard in deze post zetten.
Alvast bedankt.
Mvg,
Marjolein
Als de email syntax goed is bedoel je? Bij hotmail is het zo dat je een email invult, en dan klikt op wachtwoord vergeten. daarbij doorzoekt hij database naar de daarbij behorende vraag. Daarna zal hij de vraag laten zien en een input box geven. Bij het versturen word gekeken of het gegeven antwoord overeenkomt met het antwoord uit de database wat bij de vraag hoort (dit gebeurt uiteraard met de primary key, maar dat hoe jij nog niet te weten) .
Ik begrijp dat je denkt: "dit verhaal van database hoef ik niet te weten" , maar ook voor jouw simpele script moet je dit wel beseffen, anders zal je werking helemaal nergens opslaan. (dus het vergelijken enzo moet logisch zijn) .
Zoals rvw zei, even een paar basis php dingen doorlezen, begin vrolijk wat te scripten, en als je vastloopt kom je uiteraard hier terug, want er zijn hier een paar hele aardige heren (en dames) die je met alle plezier willen helpen.
Trouwens, als je begint zet dit dan in je script:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
/* Errors weergeven */
error_reporting(E_ALL | E_STRICT);
ini_set("display_errors", 1);
// rest van je script
?>
/* Errors weergeven */
error_reporting(E_ALL | E_STRICT);
ini_set("display_errors", 1);
// rest van je script
?>
edit:
Heel fijn als ik net een mooi verhaal typ en SanThe sluit het topic ^^
Uit je andere topic (dat nu gesloten is) kon ik opmaken dat je nog niet helemaal weet hoe php werkt. Begrijp goed dat php server-side is. Dat betekend dat je een server nodig hebt die het script uitvoert. Om makkelijk zelf thuis aan de slag te gaan kan je een klein kant-en-klaar servertje (eventueel op usb stick zetten) draaien, genaamd XAMPPlite. Eventueel even "setup_xampp.bat" draaien dat 2 seconden nodig heeft, en dan met "xamppcontrol" xampp starten (alleen apache in jouw geval). Je zet je scripts in de map genaamd " htdocs " . Als je dat allemaal gedaan hebt kan je ze benaderen door in je browser naar "localhost/scriptnaam.php" te gaan. Veel suces
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Afra ca
Ik heb inderdaad al een USB server. Ik kon het ook op mijn ftp zetten maar de usb webserver werkt ook erg makkelijk.
Daarnaast zag ik dat je zei dat de vergelijkingen inderdaad moeten kloppen.
Maar kan dit niet door middel van variabelen die je in de php plaatst? dat hij als het ware in de php zoekt naar het juiste email adress en de bijbehorende vraag?
Dat is namelijk waar ik op stuit.
Mvg,
Marjolein
Ondanks dat de scripts rommelig zijn wil ik toch even met jullie delen.
Momenteel heb ik de volgende bestanden:
index.php
lib.template.php
show.html
template.tpl
index.php:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<?php
$textOut = "";
$actie =$_GET['actie'];
switch ($actie) {
case "reset":
$textOut .= geefTekst ("show.html");
break;
case "resetverwerk":
if (['email'] == '[email protected]')
$textOut .= Uw wachtwoord is gewijzigd;
break;
case "show":
$textOut .= geefTekst ("./inc/pagina_2.php");
break;
default:
$textOut .= "Dit is helaas niet juist";
break;
}
include ("lib.template.php");
echo str_replace("%content%", $textOut, geeftemplate("template.tpl"));
?>
$textOut = "";
$actie =$_GET['actie'];
switch ($actie) {
case "reset":
$textOut .= geefTekst ("show.html");
break;
case "resetverwerk":
if (['email'] == '[email protected]')
$textOut .= Uw wachtwoord is gewijzigd;
break;
case "show":
$textOut .= geefTekst ("./inc/pagina_2.php");
break;
default:
$textOut .= "Dit is helaas niet juist";
break;
}
include ("lib.template.php");
echo str_replace("%content%", $textOut, geeftemplate("template.tpl"));
?>
In de lib.template.php staat:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
function geeftemplate($template){
$handle = fopen($template, "r");
$strTemplate = fread($handle, filesize($template));
fclose($handle);
return $strTemplate;
}
function geefTekst($bestand){
$handle = fopen($bestand, "r");
$strBestand = fread($handle, filesize($bestand));
fclose($handle);
return $strBestand;
}
?>
function geeftemplate($template){
$handle = fopen($template, "r");
$strTemplate = fread($handle, filesize($template));
fclose($handle);
return $strTemplate;
}
function geefTekst($bestand){
$handle = fopen($bestand, "r");
$strBestand = fread($handle, filesize($bestand));
fclose($handle);
return $strBestand;
}
?>
Dit is de html. (show.html)
<form action="index.php?actie=resetverwerk" method="post">
Geef hier uw e-mail adres op : <input type="text" name="email"/><br />
<input type="submit" value="Submit" name="Submit" />
</form>
Ik krijg alleen een hoop errors maar ik geloof dat ik toch al aardig op weg ben.
Ook als ik op verstuur klik verschijnt er een error, alleen ik denk dat hij de volgende pagina niet kan vinden of iets dergelijks.
Laat me aub even weten of ik in ieder geval de juiste weg ben ingeslagen? En eventueel wat verbeteringen indien mogelijk?
Mvg,
Marjolein
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Marjolein van Haar
Marjolein van Haar schreef op 17.06.2009 14:11:
Ik krijg alleen een hoop errors
Welke? Altijd de errors hier vermelden graag.