wachtwoorden
Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met (S)FTP wachtwoorden. Ik weet dat sommigen van jullie keys gebruiken om een verbinding te maken met je server, maar het gaat me nu even met name om wachtwoorden.
Veel (S)FTP programma's en PHP editors hebben de mogelijkheid om een wachtwoord op te slaan. Hartstikke handig, want dan hoef je het niet telkens zelf keer op keer in te voeren!
Er is één nadeel. Als je PC of laptop wordt gejat, kan iemand anders via het (S)FTP programma of de PHP editor ineens jouw server bereiken.
De enige manier waarop je dit kunt voorkomen, is door het wachtwoord niet op te slaan maar telkens handmatig in te voeren. Maar ja ... dat vinden we meestal weer teveel rompslomp.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. Hou je er rekening mee dat je PC of laptop mogelijk gestolen kan worden en iemand dus bij jouw server kan komen? Of hou je hier totaal geen rekening mee en sla je de wachtwoorden dus gewoon op in je (S)FTP programma of PHP editor?
Ik ben benieuwd ...
Zelf gebruik ik 1Password voor de Mac, dit is een programma waar je alle wachtwoorden (web, ftp, mail etc) in kunt opslaan, om in het programma 1Password te komen heb je dan weer een wachtwoord nodig.
Dankjewel voor je reactie. Als jij dan verbinding moet maken met je server, dan haal je dus telkens het wachtwoord uit dat programma?
Het "probleem" van FTP-logins is eigenlijk van oudsher dat je ftp://hostname/ kunt aanvullen tot ftp://username:password@hostname/ inclusief gebruikersnaam en wachtwoord. Een client die aan de caching van URI's doet, als is het maar voor een AutoComplete, heeft dan al gauw de accountgegevens in handen.
Waarom de BIOS eigenlijk beveiligen? Wat kan iemand daar mee doen?
Over die NTFS-beveiliging hebben we het al eerder eens gehad. Ik vind het alleen wel een beetje "eng". Als ik de key kwijt zou raken, of als die op de een of andere manier corrupt zou geraken, dan ben ik alles kwijt. Of is dat een ongegronde angst?
Wel ben ik benieuwd. Stel ik encrypt mijn schijven. Vervolgens wil ik van een aantal bestanden een back-up maken op een USB-stick. Bevat die back-up op de USB-stick dan ook die encryptie? Anders gezegd, wordt die encryptie "mee-gekopieerd"?
Ik sla gewoon wachtwoorden op in allerlei tooling. Laptop werkt voor mij gewoon als Win7 laptop.
==> Key kwijtraken? Welke key? Laptop werkt voor mij gewoon als Win7 laptop, username/wachtwoord
Ik sla niets permanents op qua files op de laptop. Alles op LAN/SAN of eventueel op USB. USB stick/disk is niet encrypt dus er gaan geen encrypted files met copy/paste over. Backups van laptops maken we niet. Heb je je laptop verziekt dan kan je netwerk booten en krijg je een schone image Win7. Makkelijker kunnen ze het niet maken. Alleen: Niets uniek opslaan op de laptop, met een nieuwe image is het toedeloe.
Gewijzigd op 09/12/2014 15:18:02 door John D
De NTFS-sleutel kun je extern opslaan. Buitenshuis bijvoorbeeld bij een goede vriend of in een kluisje bij een bank.
Standaard zijn bestanden die je met drag & drop of copy-paste op een USB-stick zet inderdaad niet meer versleuteld. Daarom kun je voor het maken van meer risicovolle back-ups beter een volwaardig back-upprogramma gebruiken. Een goedkoop compromis is een zip-bestand maken met een zip-programma dat encryptie aan boord heeft. Ik geloof dat bijvoorbeeld WinZip, 7-Zip en WinRAR dat allemaal wel kunnen.
>> Je kunt het BIOS zó beveiligen dat iemand het OS niet eens kan booten zonder het BIOS-wachtwoord. Dat is dus gewoon een extra beveiligingslaag, een extra slot op de voordeur.
Dat klinkt interessant. Om welke instelling in het BIOS gaat het dan?
>> Standaard zijn bestanden die je met drag & drop of copy-paste op een USB-stick zet inderdaad niet meer versleuteld.
Oké. Ik heb een back-up USB-stick waar ik zelf een encryptie-programmaatje op heb gezet. Dat werkt als het ware als een "kluis" die je kunt openen met een wachtwoord. Zodra ik dus bestanden vanaf mijn ge-encrypte harde schijf vanaf de PC naar die USB-stick kopieer, dan worden ze dus als het ware eerst gedecrypt (door Windows), en vervolgens naar de USB-stick gekopieerd, waar het programmaatje ze dan weer encrypt. Correct? En dan zou ik dus ook gewoon de back-up van de encryptie-key van Windows op de USB-stick kunnen opslaan toch? En mocht ik die dan ooit nodig hebben, dan kan ik 'm via de USB-stick weer tevoorschijn toveren. Zou dat werken? Of zie ik iets over het hoofd?
Kun je meteen even controleren of het wel up-to-date is en wat performance tweaken ;-)
Ik zou het encryptieprogramma niet op de USB-stick zetten. Houd de encryptie en de uitkomst liever gescheiden: software op je pc en op de USB-stick alleen de versleutelde bestanden. Laat de gelukkige vinder van de USB-stick maar raden hoe die bestanden ontsleuteld moeten worden.
Mijn bakkie is alweer wat jaartjes oud, dus ik vraag het me af of mijn BIOS die optie heeft ;) Zal het straks eens even napluizen.
>> Houd de encryptie en de uitkomst liever gescheiden: software op je pc en op de USB-stick alleen de versleutelde bestanden.
Euhm ... maar dat volg ik even niet. Hoe krijg ik die bestanden versleuteld op USB-stick (aangezien Windows ze gedecrypt kopieert)? En als ik die USB-stick afhankelijk maak van mijn PC, dan kan ik 'm toch niet meer gebruiken als er iets met m'n PC gebeurt :-(
Vergelijk het met een alarminstallatie: je laat eventueel wel zien dat je huis een alarm heeft, maar je hangt geen bordje naast de deur dat meldt dat het installatie type x van merk y is. Alle beetjes helpen.
Ik snap wat je bedoelt, maar om het programma te laten werken moet ik het op de stick zelf plaatsen. Het functioneert als het ware als een container. Vervolgens sleep ik dan de bestanden erin en wordt het hele zwikkie ge-encrypt. Ik denk niet dat het anders kan dan op deze manier.
Met Chrome (automatisch ingelogd op alles) kom je overal in. Ook DigID etc.
In het FTP/Code-programma staan alle wachtwoorden opgeslagen. Eén klik en je bent binnen.
Via Chrome zit je trouwens ook binnen no time in diverse phpMyAdmins (gewoon phpmy... bovenin typen, dan verschijnen er 3).
Stel ze jatten mijn PC, dan heb ik wel grotere problemen dan een website een computer extra toegang gegeven.
Als ze dan direct in je DigiD komen, dan heb je inderdaad een groot probleem lijkt me :-/
Als je Google dat centraal inloggen toestaat, heeft de NSA via de Patriot Act meteen dezelfde toegangsrechten.
Ai aiii ... zitten ze straks in je DigiD te neuzen ... :)
Eddy E op 09/12/2014 20:50:36:
:-)Ik heb geen wachtwoorden op mijn bios, Windows of programma's. Met Chrome (automatisch ingelogd op alles) kom je overal in. Ook DigID etc.
Ik begrijp Eddy wel. Op mijn prive laptop heb ik ook nul beveiliging. Hoe paranoia moet je zijn? Met name Ozzie, bang om encryptie codes kwijt te raken, bang om encrypted harddisks niet meer te kunnen benaderen? Stel je raakt je laptop kwijt/gejat: De vinder/dief is vrijwel nooit geinteresseerd in de inhoud maar slechts in de hardware waarde. Leegmaken of formatteren zal waarschijnlijk veel eerder gebeuren dan windows of bios wachtwoord kraken. Hoe groot is de kans dat het een nieuwe eigenaar is die de browser-geschiedenis of putty geschiedenis gaat bekijken?? Ik acht die kans erg klein en intussen heb jij al wat wachtwoorden aangepast. "Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug" zou Hazes zeggen.
Hehe, lol ... maar als ik dus mijn encryptie code kwijt ben dan kan ik ook niet meer bij m'n eigen bestanden :-| Dus zo grappig is het niet als het gebeurt ...
Dus je moet het niet laten gebeuren, of in ieder geval je uiterste best doen om het te voorkomen.
Inderdaad. Wel iets om even goed over na te denken in ieder geval.
Deuren/Ramen vervangen, verzekeringen inschakelen etc.
O: een dief zal echt direct op zoek gaan naar phpmyadmin in de browser? Nee, waarschijnlijk niet.
Zal hij formatteren? Dat kan, alle data staat op de NAS.
Wellicht neemt hij die dan ook mee (Synology van 5 jaar oud), dan heb ik daar wel een backup van.