wat is beter?
Ik kan dan er voor kiezen negen velden enum 'y','n' te maken
of één veld Varchar met de antwoorden comma gescheiden op geslagen.. as in y,n,y,y,n,...
Welke methode zou beter zijn?
Ik zou er voor kiezen om 9 kolommen van het type set (niet enum) te maken.
Martijn verklaar :)
Zelf nooit gebruikt ook.. dus weer iets te leren...
of je maakt er een tinyint(1) veld van en dan is 0 nee en 1 ja
Ik hoor jullie zeggen dat het dus toch beter is om meerder kolommen aan te maken dan één kolom met een grotere waarde...
Qua snelheid lijkt me dat enum 1/2 bites of tinyint 1 byte niet vel uitmaakt...
zie ik dat goed?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Auke
En ook niet meerdere kolommen met een nummer!
Je slaat de antwoorden op in een tabel met bijvoorbeeld 3 kolommen, in de eerste zet je een gegeven wat je gebruikt om het bijvoorbeeld aan een gebruiker te koppelen, in de volgende welke vraag en in een volgende een y / n of een tinyint oid.
Maar als je het echt goed wilt doen, maak je een aparte tabel met alle vragen erin. In de tabel met antwoorden komen dan allemaal records te staan met een user_id, vraag_id en het antwoord.
vragen
---------
id
vraag
users
------
id
naam
antwoorden
--------------
id
user_id
vraag_id
antwoord
user_id gebruik ik in dit geval om de antwoorden van verschillende gebruikers uit elkaar te houden, maar je zou hier natuurlijk net zo goed een ip adres voor kunnen gebruiken. En als je het anoniem wilt, kun je het zelfs weglaten.
Ow... hehe, een heel andere aanpak.
Plots zie ik ook andere moeglijkheden want ik heb namelijk drie support formulieren met meerdere vragen... oke...
Dit is een supper oplossing!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Auke
Elwin
Elwin schreef op 24.11.2006 14:41:
Precies! Door te normaliseren krijg je vanzelf het antwoord op deze vraag.En dit is nou de kracht van normaliseren...
Elwin
Elwin
Normaliseren.. ik ben d'r nog geen kei in maar ik weet hoe belangrijk het is
vandaar ook de vraag.
Echt heel mooi de antwoorden die ik heb gekregen.
Ik ga voor drie tabellen
support_user
support_quest
support_answer
en als vierde tabel;
support followup
daar komen de vevolg emails in staan die er tussen de support en klant worden geschreven.
We zijn allemaal ooit is begonnen en je gaat vanzelf dingen herkennen en dan weer gebruiken en/of dingen verbeteren omdat je kennisniveau omhoog gaat.
Suc6 in ieder geval :)