Wat is het architectual pattern?
Niels Vanderheyden
25/12/2009 11:59:00Ik ben al even bezig met design patterns nu en moet zeggen ik kan er nu door beter programmeren. Nu hoor ik regelmatig het architectual pattern maar ik vind er geen informatie over in verzorgd nederlands. Weet iemand hier iets van? Alvast bedankt.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Niels Vanderheyden
PHP hulp
22/12/2024 10:29:43Jelmer -
25/12/2009 12:13:00Dat zijn gewoon design patterns maar dan niet om technische problemen op te lossen, maar om problemen in de architectuur op te lossen. Je kan ze zeg maar zien als een conventie waarop je alle onderdelen indeelt, waar je je bestanden neerzet, waar je je entrypoint maakt etc.
(Volgens wikipedia) is het zeg maar hetzelfde als een design pattern, maar dan groter in schaal. Waar een design pattern normaal een specifiek programmeerprobleem oplost, lost zo'n architectual pattern het probleem op hoe je je applicatie gaat opbouwen. Ik denk dat MVC wel zo'n beetje het meest besproken pattern hier is dat zo'n architectual pattern is.
(Volgens wikipedia) is het zeg maar hetzelfde als een design pattern, maar dan groter in schaal. Waar een design pattern normaal een specifiek programmeerprobleem oplost, lost zo'n architectual pattern het probleem op hoe je je applicatie gaat opbouwen. Ik denk dat MVC wel zo'n beetje het meest besproken pattern hier is dat zo'n architectual pattern is.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jelmer -
Niels Vanderheyden
25/12/2009 12:31:00Niels Vanderheyden
25/12/2009 12:35:00Jelmer -
25/12/2009 13:11:00Het is niet een patroon op zichzelf, het is een categorie. MVC is een architectual pattern. Ik denk dat deze patterns voornamelijk zich manifesteren als frameworks en in mindere mate als een abstracte beschrijving, omdat ze de complete opbouw van je applicatie beschrijven.
Bijvoorbeeld Ruby on Rails dwingt je het MVC pattern te gebruiken, Django is meer MTV (model, template, view) en zo zullen er ook wel frameworks zijn die weer een andere manier afdwingen. Die frameworks zijn zeg maar gebouwd op een idee van hoe je je applicatie moet indelen, en dat idee is dan zo'n architectual pattern.
Architectual patterns kunnen ook beschrijven hoe je bijvoorbeeld de beveiliging in je applicatie regelt, of de foutafhandeling.
Bijvoorbeeld Ruby on Rails dwingt je het MVC pattern te gebruiken, Django is meer MTV (model, template, view) en zo zullen er ook wel frameworks zijn die weer een andere manier afdwingen. Die frameworks zijn zeg maar gebouwd op een idee van hoe je je applicatie moet indelen, en dat idee is dan zo'n architectual pattern.
Architectual patterns kunnen ook beschrijven hoe je bijvoorbeeld de beveiliging in je applicatie regelt, of de foutafhandeling.