wat kost dat?
Ik heb een vraag die denk ik voor veel mensen op dit forum interessant is.
Ik kan me herinneren dat er bij het bedrijf waar ik een jaar of 7 geleden werkte een nieuwe website moest komen. We lieten een aantal webdesign-bureaus langskomen en een offerte uitbrengen. Deze varieerden van zo'n 1.500 euro tot 40.000 euro. Wij zijn toen met een bedrijf in zee gegaan dat er ergens middenin zat, dus ergens rond de 20.000 euro. Dit was dus (denk ik) in 2005.
Nu vraag ik me af wat een website tegenwoordig kost. Steeds vaker hoor ik in mijn persoonlijke omgeving, maar ook op mijn werk, geluiden als "Maar een goede website heb je tegenwoordig toch al voor 500 euro?" of "Ja maar met die pakketten als Joomla of Wordpress stelt het toch niks meer voor?" of "Waarom moet het maken van een website zo lang duren, dat kan toch in 1 week al klaar zijn?" of "Een webshop? Die hoef je toch niet zelf te maken, daar zijn toch pakketten voor?".
Nu weet ik dat er hier op het forum mensen zijn die als zelfstandig ondernemer werken en misschien zijn er ook mensen die bij webdesign-bureaus werken. Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Wat kost het tegenwoordig om een goede website te maken? En moet tegenwoordig alles inderdaad steeds sneller en goedkoper, of valt dat wel mee?
Om mijn vraag wat concreter te maken heb ik (via Google) 3 willekeurige websites uitgekozen. Een vrij simpele website, een uitgebreide bedrijfswebsite en als laatste een grote landelijke webshop. Waar ik nu benieuwd naar ben is wat jullie denken dat het voor deze bedrijven (ongeveer!!!) gekost zou hebben om hun websites te laten maken (inclusief het beheergedeelte).
Website 1:
- een simpele website van een hotel
- link: http://www.bakkerinvorden.nl/
Website 2:
- een uitgebreide bedrijfswebsite van een autodealer
- link: http://www.vannieuwkerk.nl/
Website 3:
- een bekende landelijke webshop
- link: http://www.wehkamp.nl
Wie durft hier een prijskaartje aan te hangen? Ook ben ik benieuwd naar jullie ervaringen? Is de prijs de afgelopen jaren gedaald en moet een website inderdaad steeds sneller worden opgeleverd? (Indien dit zo is, wat betekent dit dan voor de toekomst)?
Laat de reacties maar komen!
Website 1: 300 euro = 50 euro per html/pagina
Website 2: 3000 euro = waarschijnlijk standaard pakket, maar aangepast
Website 3: 10.000 euro = ook vanwege hosting/diversiteit/ en omdat het veel werk op de achtergrond nodig heeft
Website 2 gebruikt een template:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<!--
<div id="site_search">
<form action="" method="get">
<input id='searchfield' class='searchfield' name="search" type="text" onfocus='javascript:inputfield.hidebg(this);' onblur='javascript:inputfield.showbg(this);' size="20">
<input class="submit" name="submit" type="submit" value="">
</form>
<script language='javascript' type='text/javascript'>
inputfield.enhance();
</script>
</div>
-->
<div id="site_search">
<form action="" method="get">
<input id='searchfield' class='searchfield' name="search" type="text" onfocus='javascript:inputfield.hidebg(this);' onblur='javascript:inputfield.showbg(this);' size="20">
<input class="submit" name="submit" type="submit" value="">
</form>
<script language='javascript' type='text/javascript'>
inputfield.enhance();
</script>
</div>
-->
Waarom 'verbergen' als je het zelf maakt?
Dus template gekocht, dus (waarschijnlijk) voor een bestaand systeem.
Gewijzigd op 15/07/2012 15:59:54 door Eddy E
Overigens 300,- euro voor site 1 is toch ook maar heel weinig? Als je dat als webdesign-bireau moet maken hou je niks over :-s
ik denk (ik heb echt geen idee, ik ben geen prof) dat je niet moet gaan kijken hoeveel pagina's etc, maar hoeveel uren het gekost heeft om het te bouwen.
;-) template dan kost dat natuurlijk veel minder werk dan als die klant ook nog gaat vragen om een User management systeem, enz.
Het aantal features bepaald dus de prijs.
Overigens hoop ik dat de eerste site gratis gemaakt is door een neefje, want zoiets mag een webdesignbureau toch niet produceren: Tabellen, zeer slecht design, ...
Ik zit zelf ook niet in het IT wereldje, ik ben een echte hacker, maar ik weet wel van een bedrijf hier in de buurt. Dat bedrijf maakt websites voor wooncorporaties met het hele systeem erachter zodat bewoners meteen dingen kunnen melden, enz. Die heeft de 'website in 1 maand' actie waarbij je in 1 maand een website krijgt voor 8900EURO. Zoals ze zelf zeggen 'ideaal voor eenvoudige websites of websites van korte levensduur'. De prijs voor een gecompliceerde website ligt nog veel en veel hoger. Maar ik vond dit even een leuk voorbeeld omdat je dan meteen de tijd en de prijs kan zien.
Hoeveel wehkamp heeft gekost? Heel veel, maar het design zelf vind ik wat mager. Dus ik denk dat ze vooral voor het systeem hebben betaald en als je het over webshop systemen hebt is Niels de kenner, dus misschien dat hij het puntje van de sluier kan oplichten...
Je moet inderdaad kijken naar wat er allemaal bij komt kijken. Als iemand 'slechts' alleen wilt dat je een design maakt en die omzet in een Joomla! Het aantal features bepaald dus de prijs.
Overigens hoop ik dat de eerste site gratis gemaakt is door een neefje, want zoiets mag een webdesignbureau toch niet produceren: Tabellen, zeer slecht design, ...
Ik zit zelf ook niet in het IT wereldje, ik ben een echte hacker, maar ik weet wel van een bedrijf hier in de buurt. Dat bedrijf maakt websites voor wooncorporaties met het hele systeem erachter zodat bewoners meteen dingen kunnen melden, enz. Die heeft de 'website in 1 maand' actie waarbij je in 1 maand een website krijgt voor 8900EURO. Zoals ze zelf zeggen 'ideaal voor eenvoudige websites of websites van korte levensduur'. De prijs voor een gecompliceerde website ligt nog veel en veel hoger. Maar ik vond dit even een leuk voorbeeld omdat je dan meteen de tijd en de prijs kan zien.
Hoeveel wehkamp heeft gekost? Heel veel, maar het design zelf vind ik wat mager. Dus ik denk dat ze vooral voor het systeem hebben betaald en als je het over webshop systemen hebt is Niels de kenner, dus misschien dat hij het puntje van de sluier kan oplichten...
Wat betreft site 1... mja, kan goed dat het niet door een bureau is gemaakt maar door een neefje / kennis / de eigenaar zelf? Maar het ging vooral om het voorbeeld. Wat zou een webdesign-bureau voor zoiets vragen? Mijn schatting is 750,-.
De Wehkamp site... ik denk dat die heel veel geld heeft gekost. Het design is inderdaad zoals jij zelf zegt wat mager, maar... less is more. Waarschijnlijk is het zo "mager" zodat de bezoekers makkelijk hun weg kunnen vinden. Bij een dergelijke site draait het vooral om usability. Ik ben ook benieuwd of de site uberhaupt door een extern bureau is gemaakt, of dat ze wellicht een aantal interne programmeurs en designers hebben.
Kees werkt bij de Telegraaf groep. Wellicht kan hij er ook iets over zeggen? Eerder noemde hij de site van relatieplanet. Wat kost zo'n site bijvoorbeeld om te laten maken, of wordt zoiets intern gedaan?
Ik ben erg benieuwd naar de vele reacties die hopelijk nog gaan volgen.
Ozzie PHP op 15/07/2012 17:00:53:
Hmmm.... oké. Ik denk dat 10.000 voor Wehkamp toch echt zwaar onderschat is... maar ik ben benieuwd naar de meningen van anderen.
Overigens 300,- euro voor site 1 is toch ook maar heel weinig? Als je dat als webdesign-bireau moet maken hou je niks over :-s
Die 300 euro is nog veel voor 8 pagina's statische html wat in makkelijk 3 uur kan.
100 euro per uur is niet verkeerd, toch?
Toevoeging op 15/07/2012 21:32:13:
Mijn neef werkt (fulltime) bij Hyves.
Daar werken ongeveer 20 (fulltime?) programmeurs en diverse ICT-ers voor alle servers etc. Dat kost dus ook heel veel (paar miljoen).
300 vind ik echt niet veel hoor. Je ku nt geen site in 3 uur maken. Je zult eerst met de klant in overleg moeten wat hij wil. Je zult grafisch materiaal moeten verzamelen + content om de site te vullen. En sorry, maar als je (als bedrijf) maar 300 euro voor een site zou vragen neem je jezelf niet echt serieus lijkt me zo.
En een ander zit weer (custom Magento) rond de 30.000 / 60.000 euro per website..
Maar ik denk dat een website zoals Wehkamp makkelijk over de 200.000 heen gaat...
Ah oke... thanks Marco. Maar wat voor soort website heb je dan voor 100.000 euro? Om wat voor bedrijven gaat dat dan?
dan heb je bijvoorbeeld de websites zoals: KLM, shell, Intratuin, anwb, NS
Zo'n site wil ik ook wel maken... voor een tonnetje :)
Ik weet dat de 'BestBuy engine' die ik ontwikkeld heb (www.bestbuykinderfietsen.nl, etc) tot nu toe 200 - 250k heeft gekost aan ontwikkeling en marketing.
Ik gok dat Wehkamp ongeveer voor 100 a 150k per jaar doorontwikkeld. Bol.com zit wel een SLA op van 300 - 500k per jaar, minimaal.
En voor 12k+ werk ik een maandje voor je ;)
Toevoeging op 16/07/2012 00:39:48:
Eddy Erkelens op 15/07/2012 21:29:49:
Die 300 euro is nog veel voor 8 pagina's statische html wat in makkelijk 3 uur kan.
Daar werken ongeveer 20 (fulltime?) programmeurs en diverse ICT-ers voor alle servers etc. Dat kost dus ook heel veel (paar miljoen).
Ozzie PHP op 15/07/2012 17:00:53:
Hmmm.... oké. Ik denk dat 10.000 voor Wehkamp toch echt zwaar onderschat is... maar ik ben benieuwd naar de meningen van anderen.
Hoe heet jouw neef? Misschien ken ik hem wel :) Wij hebben laatste tijd steeds meer contnact met ontwikkelaars van Hyves. Maar daar werken wel meer als 20 IT'ers hoor, zeker 50! Hyves is een erg technologie gedreven 'bedrijf', helaas is Hyves wat minder populair laatste tijd..
Met een tonnetje of 3 per jaar ben je absoluut niet klaar. Maak er eerder 1.5 miljoen van.
Thanks voor je reactie Chi. Wat wordt er zoal ontwikkeld? Zijn dat dan met name nieuwe features? Of is het vooral optimaliseren van bestaande code?