wat werkt vertragend

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Oracle Developer / PL SQL

Dit ga je doen Software ontwikkeling aan een internationaal gebruikt pakket; Werken met technieken als Oracle 19c, Toad, PL/SQL, Oracle Forms, Reports en Designer; Meedraaien in internationale projecten; Meedenken over technisch en functioneel ontwerp; Samenwerken met collega's als Informatie Analisten, Testers en Release Managers; Soms wensen en eisen afstemmen met de business. Hier ga je werken Onze klant, een internationaal bekend bedrijf dat essentiële producten maakt waar iedereen graag gebruik van maakt, zoekt versterking in het Software Development team. Samen met 3 developers, een release manager, een informatie analist en 3 testers werk jij aan een systeem waarmee complexe producten

Bekijk vacature »

C#.NET developer

Functie Het development team bestaat momenteel uit vijf backend C#/.NET ontwikkelaars. Op dit moment zit één ontwikkelaar dedicated op de mobiele applicatie. Als team werk je samen aan het zelf ontwikkelde software platform. Dit bestaat uit zowel apps als websites. Om het systeem door meer dan honderdduizenden gebruikers wordt gebruikt is het bijna vanzelfsprekend dat de kwaliteit van het product hoog moet liggen. Het systeem bestaat uit drie projecten. Je werkt dus aan deze drie projecten waarbij de focus op z’n tijd verschuift. De technieken die worden toegepast zijn o.a. .NET Core, Xamarin, C# en MVC. Je zal dus met

Bekijk vacature »

Magento2 Developer

Functie Ben jij een ontwikkelaar en wil jij een volgende stap zetten en als teamlead aan de slag? Lees dan snel verder! Voor een gewilde opdrachtgever in omgeving Delft zijn wij op zoek naar een programmeur die als meewerkend voorman aan de slag wilt gaan. Een developer die een team van twee man aan zal sturen. Jouw werkzaamheden zullen er als volgt uitzien; Ontwikkelen en ontwerpen van API's; Maatwerkoplossingen; Databeveiliging; Optimalisatie webshops; Ontwikkelen technische implementaties voor verbetering database; Aanspreekpunt voor de organisatie en verantwoordelijk voor de aansturing van externe developers. Zoek je veel uitdaging en veelzijdigheid in je werk dan

Bekijk vacature »

.NET Developer

Dit ga je doen Binnen het team bouw je aan een applicatie met andere .Net Developers, testers een Product Owner en een Business Analyst. Met het team wordt de backlog besproken. In overleg claim jij jouw deel en zorgt ervoor dat onderhoud en innovatie wordt gerealiseerd. Het project dat momenteel draait is het opgraden van de omgeving. Doorontwikkelen van de huidige applicatie; Overleggen met teamleden om de backlog te verdelen; Onderhouden van de huidige omgeving; Sparren met de business en het ophalen van nieuwe requirements. Hier ga je werken De organisatie is een van de grootste landelijke aanbieder van diverse

Bekijk vacature »

PHP developer (Laravel/Vue.js)

Functie Het team telt momenteel 20 collega’s, bestaande uit developers (front- en backend) en het operations team, waaronder ook het management en twee scrum masters vallen. Ze zijn op zoek naar een PHP developer die in staat is zelfstandig te werken. Je komt te werken in één van de drie scrumteams en gaat aan de slag met een project voor de klant. Het fijne hieraan is dat je wel afwisseling hebt qua werk, maar tegelijkertijd doorlopend werkt voor bestaande klanten. Hierdoor krijg je ook de kans om echt de diepte in te gaan en innovatieve technische oplossingen neer te zetten.

Bekijk vacature »

Medior Front-end Developer

Bij Getnoticed doen wij wat we leuk vinden, websites bouwen en online marketing. Voor veel van onze klanten doen we dan ook allebei. Wel zo fijn om campagnes te draaien voor conversiegerichte websites die in eigen beheer zijn. In onze vestiging in Nederweert zit onze development afdeling en worden de websites gebouwd. Op dit moment zijn we op zoek naar jou: dé Medior Front-end Developer die net als wij, het hoofd boven het maaiveld durft uit te steken! In het kort Even een paar punten die omschrijven wat deze toffe baan inhoudt: Het uitwerken van designs tot functionele layouts Je

Bekijk vacature »

Front-end Developer

Dit ga je doen Doorontwikkelen van software; Ontwikkelen en testen van nieuwe functionaliteiten; Implementaties van nieuwe functionaliteiten en updates; Verzorgen van technische migraties naar nieuwe frameworks; Verwerken van incidenten. Hier ga je werken Onze klant, gevestigd in de regio Amsterdam, draagt bij aan het verbeteren van de veiligheid en efficiëntie van de Nederlandse infrastructuur door het ontwikkelen van afgemeten software oplossingen. Zo passen zij location intelligence toe om onderhoud en reparaties efficiënt te laten verlopen. Verder zorgen deze systemen dat incidenten zo snel mogelijk worden opgelost. Als Front-end Developer ben jij samen met je team betrokken met het (door)ontwikkelen van

Bekijk vacature »

Fullstack JavaScript Developer Webapplicaties

Bedrijfsomschrijving Voor deze organisatie ben ik op zoek naar een getalenteerde Fullstack JavaScript Developer. Ze is een snelgroeiend software development agency dat zich richt op het ontwikkelen van moderne webapplicaties en complexe systemen voor haar klanten. Ze is gevestigd onder de rook van Utrecht en heeft als doel om tot de top van de Nederlandse agencies te behoren. Deze organisatie maakt softwareoplossingen voor verschillende soorten bedrijven. Innovatie staat hoog in het vaandel en je zult dus met nieuwe technieken aan de slag gaan. Ze hebben klanten in vele branches zitten, zoals retail, finance, gezondheid en onderwijs. De diverse klanten zorgen

Bekijk vacature »

Front-end developer (HTML, CSS, SASS, JavaScript)

Functie Momenteel zijn we voor ons Digital team op zoek naar een (medior) Front-end developer. Samen met je collega’s werk je in een Agile/Scrum omgeving aan de ontwikkeling van onze webapplicaties, websites en andere oplossingen. Je draagt bij aan een sterk ontwikkelproces waarin kwaliteit voorop staat. Hiervoor ben je niet alleen bezig met eigen code maar ook code reviews van andere collega’s. Ben jij graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied en wil je deze toepassen voor diverse projecten? Dan komen wij graag met je in contact! Eisen • HBO werk- en denkniveau • Minimaal 2

Bekijk vacature »

Junior Software Developer

Functie omschrijving Wij zijn op zoek naar een Junior Software Developer .NET, C# voor een gaaf bedrijf in de omgeving van Utrecht! Sta jij aan het begin van je carrière en heb je net je HBO of WO-diploma in de richting van ICT of Techniek mogen ontvangen? En heb jij grote affiniteit met software development? Lees dan snel verder! Voor een opdrachtgever in de omgeving van Utrecht, zijn wij op zoek naar een Junior Software Developer. Werk jij graag aan verschillende projecten en ga je graag klanten op bezoek? Dan is dit de ideale functie voor jou! Binnen deze functie

Bekijk vacature »

Traineeship Full Stack .NET Developer

Dit ga je doen Start op 7 augustus 2023 bij de Experis Academy en ontwikkel jezelf tot een gewilde Full Stack .NET Developer. Maar hoe ziet het traineeship eruit en wat kun je verwachten? Periode 1 De eerste 3 maanden volg je fulltime, vanuit huis, een op maat gemaakte training in teamverband. Je leert belangrijke theorie en krijgt kennis van de benodigde vaardigheden en competenties die nodig zijn om de IT-arbeidsmarkt te betreden. Zowel zelfstandig als in teamverband voer je praktijkopdrachten op het gebied van front- en backend development uit. Wat er per week op het programma staat kun je

Bekijk vacature »

C++ Ontwikkelaar

Functieomschrijving Ben jij als software ontwikkelaar toe aan een nieuwe uitdaging? Dan zoeken wij jou! Voor het maken van de procesbesturingssoftware gebruiken onze projectteams een in C++ en C# geschreven tool. Dit is een gedistribueerd object framework wat alle kernfuncties biedt voor een procesautomatisering. Verder zullen jouw werkzaamheden o.a. bestaan uit: Ontwerpen, programmeren en testen van product aanpassingen; Analyseren van vragen en wensen van gebruikers en deze vertalen naar een functioneel ontwerp; Inzichtelijk maken van voortgang omtrent softwarewerkzaamheden, o.a. door middel van SCRUM; Continu toetsen van het effect van nieuwe releases op andere tools en processen; Implementeren van nieuwe product

Bekijk vacature »

(Junior) Back-end Ontwikkelaar

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Altijd al willen werken bij een organisatie, die maatwerk applicaties bouwt, die echt impact hebben in de maatschappij? Dit is je kans. Voor een kleine organisatie in de regio van Eindhoven ben ik op zoek naar een C# Ontwikkelaar. Jij gaat aan de slag met de ontwikkeling van maatwerk software en applicaties. Deze organisatie werkt voor grote organisaties in Nederland, maar ook voor het MKB. De projecten waar je aan gaat werken zijn erg divers, waardoor je werk uitdagend blijft en je erg veel kan leren. Verder ga je aan

Bekijk vacature »

Low Code Ontwikkelaar

In het kort Als Low Code Developer werk je aan projecten bij en voor onze klanten, waarbij je voor het ontwikkelen van de oplossingen een technisch low-code platform gebruikt. Samen met het team streef je naar de beste oplossing en bepalen jullie de juiste aanpak. Je rol is divers en je bent van begin tot eind betrokken bij de ontwikkeling zowel de back-end en de front-end van de applicatie. Naast de ontwikkeling en oplevering, breng je ook advies uit aan de klant waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Je bent dan ook communicatief sterk en kunt je keuzes goed (inhoudelijk) onderbouwen.

Bekijk vacature »

Mendix Developer

Voor Troostwijk Groep zoeken wij een: Mendix Developer Wij zoeken Je bent een getalenteerde en ervaren Mendix Developer en het is tijd om je horizon te verbreden. Je wilt minder coderen en meer modelleren, minder bezig zijn met allerlei technische details en randvoorwaarden en meer met functionaliteit. Daarnaast ben je trots op de innovatieve en gebruiksvriendelijke applicaties die je in de loop van de jaren hebt gebouwd. Werk je graag in een enthousiast team, wil je veel vrijheid en kun je tegelijkertijd goed met deadlines omgaan, dan ben jij absoluut degene die wij zoeken! Wat je nodig hebt is ruime

Bekijk vacature »

Pagina: 1 2 3 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/01/2013 23:25:00
Quote Anchor link
Hallo mensen,

Ik zou wel eens willen wat tijdens één pagina-aanroep vertragend werkt. Op het moment dat je een pagina-aanroep doet, welke factoren werken dan echt vertragend?

Ik weet dat je bijvoorbeeld niet te veel afzonderlijke css en javascript bestanden moet inladen, en ook niet te veel afzonderlijke images.

Maar wat ik bijvoorbeeld niet weet...

1) hoeveel database aanroepen kun je doen tijdens één pagina-aanroep zonder dat dit vertragend werkt? 1, 5, 10, 20, 100?

2) hoeveel bestanden kun je includen zonder dat dit vertragend werkt? Ik heb wel eens gehoord dat sommige frameworks 100'en bestanden includen?

Ik stel deze vraag vanwege o.a. de volgende reden. Ik heb nu een VPS en de bedoeling is dat daar uiteindelijk meerdere sites op gaan draaien.

Nu zit ik zomaar wat te brainstormen en heb ik het idee om bij iedere pagina-aanroep de domeinnaam (die ik uit de URL filter) door een database te halen en een aantal controles uit te voeren. Bijvoorbeeld of de betreffende website wel of niet geactiveerd is (stel dat een klant bijv. te laat betaalt dan kan ik de domeinnaam deactiveren). Maar ook bijv. om te kijken wat voor type website het is. Stel dat het bijv. een webshop is, dan moet ik andere routes inladen dan wanneer het een 'standaard' website is. Nu vraag ik me af of zo'n controle via de database erg belastend is. Als je dit bij iedere pagina-aanroep doet, zou dat dan vertragend werken? Ik kan ook na de 1e aanroep de gegevens in de Sessie zetten, zodat ik de controle slechts 1x keer per sessie hoef uit te voeren. Alleen ben ik dan wel verplicht om voor iedere pagina-request een sessie aan te maken. Hoe zouden jullie dat doen? Bij iedere pagina-aanroep de database raadplegen, of 1x per sessie maar dan wel altijd een sessie bestand moeten aanmaken?

PHP hulp

PHP hulp

26/12/2024 22:32:25

Erwin H

Erwin H

10/01/2013 23:31:15
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 10/01/2013 23:25:00:
1) hoeveel database aanroepen kun je doen tijdens één pagina-aanroep zonder dat dit vertragend werkt? 1, 5, 10, 20, 100?

Met of zonder indexen op de juiste kolommen? Met of zonder complexe joins? Met of zonder subqueries? Met 10 records in de tabel, of 10.000.000? Begrijp je het punt?

En dan wat echt vertragend werkt, een cURL request uitvoeren.

Tja, je vraag is zo algemeen, daar is in feite geen antwoord op te geven.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/01/2013 23:33:38
Quote Anchor link
Ja, ik snap wel wat je bedoelt. Maar stel dat de indexen goed staan en de queries redelijk simpel zijn (simpele SELECT queries) en de betreffende tabel is maximaal 2000 records?

Keizer Webdesign

Keizer Webdesign

10/01/2013 23:37:21
Quote Anchor link
Wat ook vertragend werkt is het aanroepen van afbeelding op een anderen website. Dat is hetzelfde als ik een xml wil in laden met php van een anderen site, dan duurt dat ook lang.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

10/01/2013 23:58:58
Quote Anchor link
Iemand die meer duidelijkheid kan geven over database aanroepen?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/01/2013 08:09:57
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 10/01/2013 23:33:38:
Maar stel dat de indexen goed staan en de queries redelijk simpel zijn (simpele SELECT queries) en de betreffende tabel is maximaal 2000 records?
Dan kun je 150 tot 400 queries per pagina uitvoeren, alleen heb je dat bij 2.000 records vermoedelijk niet nodig. Probeer wel je databases te normaliseren en je queries te optimaliseren (en dan kan ik me niet voorstellen dat je slechts simpele SELECTs hebt).

Het aantal includes is afhankelijk van de hardware (SSD-hosting is in de mode), het besturingssysteem, het bestandssysteem en de directorystructuur. Vanaf ongeveer 100 includes worden afnemende prestaties meetbaar, maar elke extra include is er natuurlijk altijd één meer.

Hier zijn nog wat optimalisaties mogelijk. Vanwege de aanvullende controles zijn include() and require() efficiënter dan include_once() and require_once(). Verder kun je beter volledige paden gebruiken dan relatieve paden (omdat die opgelost moeten worden).

Leuke benchmarks voor van die typische PHP-vragen:

http://www.blueshoes.org/phpBench.php

No One

No One

11/01/2013 09:02:14
Quote Anchor link
@Ward en ik maar denken dat ik met mijn servertje met SSD schijven een vreemde eend in de bijt zou zijn :P

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 13:19:22
Quote Anchor link
Ward, dankjewel voor je reactie!

150 tot 400 queries? Kijk daar heb ik wat aan. Zoveel queries zou ik nooit uitvoeren in 1 pagina-aanroep. Maar ik was vooral erg benieuwd. Toen ik net begon met programmeren, werd er altijd geroepen dat je zo weinig mogelijk database aanroepen moest doen, omdat dat ten koste gaat van de performance. Dus ik had altijd het idee dat als je per pagina-aanroep de database 5 keer zou aanroepen, dat dat dan al vertragend zou gaan werken. Maar dat valt dus weer mee :)

Leuke link trouwens. Wat me opviel was dat bij de allerlaatste test is dat in een vergelijking === sneller is dan ==. Dat verbaast me eigenlijk wel, omdat er bij === toch een extra controle plaatsvindt (op type)? Iemand die dat kan verklaren?

Chris PHP

Chris PHP

11/01/2013 13:35:39
Quote Anchor link
@Ozzie,

Het klinkt mij logischer dat === sneller is dan ==. === is 100% exact hetzelfde, waar == niet gevoelig is voor bijvoorbeeld hoofdletters etc. Dus daar kan meer variatie inzitten, dan in een 100% vergelijking.

Bij === is het simpelweg wel of geen match
Bij == zijn meerdere mogelijkheden voor een match

Zie het als kleuren vergelijken.

bij === is groen gewoon groen en is snel te zien
bij == is het groen, maar kan ook licht groen zijn of donkergroen waar dus meer mogelijkheden zijn en dus meer tijd kost.

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

11/01/2013 13:50:21
Quote Anchor link
De meest plausibele verklaring is inderdaad dat type-vergelijkingen sneller zijn dan type-conversies die achter de schermen nodig zijn. De strikte gelijkheid === kan namelijk al direct een false gooien als de typen niet identiek zijn, zónder alle extra interne conversies en vergelijkingen.

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
if ('1' == true) {
    echo 'Dit wordt uitgevoerd...';
}

if ('1' === true) {
    echo 'Dit wordt niet uitgevoerd...';
}

if (0x02 == '2') {
    echo 'Dit wordt ook weer uitgevoerd...';
}

if (0x02 === '2') {
    echo 'En dit weer niet...';
}

?>
Gewijzigd op 11/01/2013 13:51:38 door Ward van der Put

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 13:55:37
Quote Anchor link
Ah, dank jullie wel... als je het zo bekijkt is het inderdaad wel weer logisch.

Ik ging uit van het omgekeerde, namelijk

if (2 == 2)
Hier hoeft alleen gecontroleerd te worden of 2 gelijk is aan 2, en er hoeft niet gecontroleerd te worden of het type (in dit geval een int) hetzelfde is. Dat scheelt dus weer een controle. Zo heb ik het altijd gedacht.

Ik gebruikte dus bewust vaker == in plaats van === omdat ik dacht dat dat sneller zou zijn. Om er dus vandaag achter te komen dat het precies omgedraaid is... krijg nou wat :-)

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

11/01/2013 18:28:02
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 11/01/2013 13:19:22:
150 tot 400 queries? Kijk daar heb ik wat aan. Zoveel queries zou ik nooit uitvoeren in 1 pagina-aanroep. Maar ik was vooral erg benieuwd. Toen ik net begon met programmeren, werd er altijd geroepen dat je zo weinig mogelijk database aanroepen moest doen, omdat dat ten koste gaat van de performance. Dus ik had altijd het idee dat als je per pagina-aanroep de database 5 keer zou aanroepen, dat dat dan al vertragend zou gaan werken. Maar dat valt dus weer mee :)

Je moet er rekening mee houden dat elke database aanroep een client-server interactie is. Het gaat erom waarmee je het vergelijkt.
Regelmatig zie je dat er queries worden uitgevoerd in while lus op het resultaat uit een andere query, terwijl dit net zo makkelijk in 1 query kan.
Dan krijg je bv het verschil tussen 1 en 21 query's en dat spaart je dus 20 keer de client_server interactie uit.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 18:31:29
Quote Anchor link
Thanks voor je toelichting Ger.

Ik snap dat je altijd zo efficiënt moelijk moet omgaan met je code en met database aanroepen. Maar ik vroeg me dus af (zie het onderste stuk in mijn beginpost) of het vertragend werkt als ik bij iedere pagina-aanroep een controle uitvoer, óf dat ik beter 1x een aanroep kan doen en de resultaten opsla in een sessie. Dit laatste houdt dan wel in dat je altijd een sessiebestand moet aanmaken, ongeacht of iemand wel of niet is ingelogd. Wat heeft in dit specifieke geval jouw voorkeur?

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

11/01/2013 19:12:14
Quote Anchor link
In jouw voorbeeld zou ik het combineren.
Dus als er gebruiker inlogt een sessie aanmaken, en op pagina's waar gebruikers specifieke gegevens getoond dan gewijzigd kunnen worden die controle uitvoeren.
Zo'n vertraging is hooguit een tiende seconde, dus imo te verwaarlozen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 19:34:20
Quote Anchor link
Maar die controle heeft niet met de gebruiker te maken, maar bijvoorbeeld met het inladen van routes. Stel het is een webshop type xx site, dan moeten de routes voor webshop type xx worden ingeladen. Ik moet bij iedere pagina-aanroep weten wat voor soort website het is.. De vraag is dus of je dit het beste kan doen door bij iedere pagina-aanroep via de database te controleren wat voor site het is, óf dat je het 1x controleert en in sessie zet. Maar in dat laatste geval heb moet er dus wel altijd een sessiebestand worden aangemaakt (ongeacht of je die sessie nog ergens anders voor gebruikt).

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

11/01/2013 20:30:40
Quote Anchor link
Dan heb ik je niet helemaal goed begrepen.
Maar over het algemeen kan je stellen dat het werken met sessies sneller is dan werken met een database (hetgeen absoluut niet wil zeggen dat je de gehele database in een sessie moet zetten :-P), want sessies zijn op bestandsniveau.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 20:34:24
Quote Anchor link
Oké... dus jouw keus zou dan het werken met sessies zijn dus.

Niels K

Niels K

11/01/2013 21:00:03
Quote Anchor link
Aantal bezoekers heb ik nog niet gezien?

Ger van Steenderen
Tutorial mod

Ger van Steenderen

11/01/2013 21:00:24
Quote Anchor link
Ja en nee.
Het is situatie afhankelijk.
Met andere woorden, er is op jouw algemene vraag geen algemeen antwoord mogelijk.

Niels K

Niels K

11/01/2013 21:05:47
Quote Anchor link
Dat klopt, maar wanneer je site / applicatie realiseert waar veel bezoekers verwacht word (Bijvoorbeeld een rebuild van een wat grotere site / webshop) moet daar van te voren wel rekening mee gehouden worden.

Dan kan je alle query's optimaliseren maar dan moet je toch andere technieken gaan toepassen. Of oneindig hardware / geheugen bij prikken. Dat is natuurlijk wel behoorlijk prijzig dus dan kom je al gauw weer uit op een systeempje met loadbalancers en een cachingplatform.

Snap je wat ik bedoel?

Ozzie PHP

Ozzie PHP

11/01/2013 21:11:54
Quote Anchor link
Ik snap wat je bedoelt Niels. De sites bestaan nog helemaal niet, dus de bezoekers ook niet :)
Het gaat er mij vooral om waar ik rekening mee moet houden. En in dit specifieke geval is mijn vraag:

Ik wil het type site bepalen zodat het systeem weet welke routes moeten worden ingeladen. Dit type is opgeslagen in de database. Is het nu het slimst om bij iedere pagina-aanroep het type op te halen uit de database, of is het slimmer om het eenmalig (per sessie) op te halen en op te slaan in een sessie? Dan hoef je dus niet bij iedere pagina-aanroep het type uit de database op te vragen, maar het betekent wel dat er altijd een sessie(bestand) wordt aangemaakt (zelfs als je in je applicatie nergens anders sessievariabelen zou gebruiken). Wat is dan de slimste optie? Iedere keer ophalen uit de database, of 1x ophalen en opslaan in sessie (maar dan dus wel altijd een sessie moeten aanmaken)?

Pagina: 1 2 3 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.