wat werkt vertragend
Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »
Het type site bepalen zodat het systeem weet welke routes moeten worden ingeladen? Wut, leg eens uit?
Nou, stel ik werk met standaard templates en standaard routes... dan zou je bijv. een type "website" en "webshop" kunnen hebben. De webshop heeft andere routes dan de "website". De "website" heeft bijv. geen productpagina of winkelmandje. De routes (op basis van de URLs) zijn daarom verschillend. Dat is wat ik bedoel. Daarom moet je dus vaststellen of het om een website of webshop gaat.
Wat ik zou doen is de websites / webshop zelf bouwen en gewoon het beheersysteem implementeren.
Dan heb je zelf de keuze welke routes / modules je implementeert.
Anders is het zoveel overkill als je 100 verschillende soorten websites hebt.
Snap je ?
Ik wil een framework maken waarop verschillende "types" sites kunnen draaien. Zo zal ik het dan maar even noemen. Maar die 2 types wat ik nu kan bedenken zijn eigenlijk alleen maar een website of een webshop. Dus absoluut geen 100 verschillende types.
Ik kan nog wel een paar zaken opnoemen:
- Content site
- Content site met formulier
- Content site met slideshow
- Content site met enquete
- Content site met ....
Snap je?
Wat wil je uiteindelijk bereiken? Dat een klant zelf alles kan samenstellen?
Niels
www.kievietkopen.nl wordt aangeroepen dat ie dan weet dat het een webshop is, en als www.kievietinfo.nl wordt aangeroepen dat het dan een "normale" website is. Dit is overigens allemaal nog maar in de brainstorm fase hoor. Het is maar een idee. Maar goed, stel dat ik dit zou doorvoeren, dan moet ik dus een database aanroep doen om te weten wat voor een soort site www.kievietkopen.nl is. Is het een normale site of een webshop. Snap je? En dan is dus mijn vraag... ik zou dan in de database het type moeten opslaan. Als iemand dan de pagina aanroept, moet in de database gekeken worden of het een webshop of website is. Ga je dit bij iedere pagina-aanroep doen, of doe je het eenmalig en sla je het type op in de sessie. Dit laatste houdt echter wel in dat er altijd een sessie(bestand) zal worden aangemaakt, zelfs als deze sessie verder nergens voor wordt gebruikt. Mijn vraag is wat dan handiger is, bij iedere pagina-aanroep de database raadplegen, of toch telkens een sessie aanmaken?
Nee nee... dat wil ik allemaal niet. Het gaat mij erom dat als de URL Bedenk even dat een CMS en een site gescheiden zijn en dat je alleen de data die in de backend wordt gebruikt aan de frontend wil tonen.
Stel we hebben www.kievietkopen.nl/winkelmandje. Deze url zou niet bestaan voor www.kievietinfo.nl. Als ik www.kievietinfo.nl/winkelmandje zou aanroepen zou er een "404 niet gevonden" pagina moeten worden getoond.
Aan de hand van het type moeten de juiste routes worden ingelezen, zodat het systeem weet dat www.kievietkopen.nl/winkelmandje de ShoppingBasketController en indexAction moet aanroepen (om maar even een voorbeeldje te noemen).
Ik heb het idee dat je het verschil tussen frontend en backend nog niet helemaal door hebt / geïmplementeerd hebt.
Ik neem aan dat je de frontend elke keer zelf bouwt? (Custom made)
Dat zorg je toch zelf voor de routes?
Niels
Dus de route "/winkelmandje" moet corresponderen met de ShoppingBasketController en indexAction.
Daar heb ik een configuratie bestand voor. (XML, INI of YML)
Die zet ik gewoon in de config directory aan de frontend en de routes werken gewoon.
Ik raad je ten sterkste af om de routes van de frontend door de backend te laten verzorgen.
Snap je?
Ah, dat bedoel je... maar dat zeg ik toch nergens? :)
Vertel eens wat je dan bedoeld?
Ergens moet het systeem weten om wat voor site het gaat, een website of een webshop. Afhankelijk van het type moeten er routes worden ingeladen. Tot zover nog duidelijk?
Dat type, dus of het een website of webshop is, sla ik ergens in de database op. Nu is de vraag... haal ik dat type bij iedere pagina-aanroep op uit de database... of haal ik het 1x per sessie op en sla ik het op in de sessie. Deze laatste optie heeft als voordeel dat het 1 database-aanroep minder kost (per pagina-aanroep) maar het betekent dat er ALTIJD een sessie zal worden aangemaakt.
Als je een webshop website maakt dat gebruik je het framework om vervolgens zelf met controllers, templates en models een webshop te bouwen. Als je een blog nodig hebt, dan gebruikt je het framework om zelf met controllers, templates en models een blog systeem te bouwen.
Het moet niet zo zijn dat het framework je al een complete website geeft.
Thanks Wouter voor de toelichting. Ik probeer niet een framework te maken die duizend verschillende site's kan draaien. Ik vraag me af waar jullie dat uit afleiden. Ik vind het wel grappig. Met behulp van het framework wil ik inderdaad een webshop of website kunnen bouwen met models, views en controllers. Precies zoals jij het zegt. Mijn framework geeft dus niet een complete site (zou wel handig zijn :-)).
Waar haal je dan het idee vandaan om routes te laden aan de hand van het type website? Je gaat toch geen routes instellen die niks met de website te maken hebben? Als je een webshop en een weblog gaat maken heb je toch 2x een applicatie, met 2x je framework? Die ga je dan toch niet door elkaar gooien?
Wouter verwoord precies wat ik bedoel ;-)
Stel we hebben 2 application mapjes:
1) application/webshop
2) application/website
Aan de hand van de domeinnaam moet de juiste applicatie worden opgestart. Iedere applicatie heeft z'n eigen routes. Maar aan de hand van de domeinnaam moet wel eerst gekeken worden of het om een webshop of een website gaat. kievietkopen.nl moet dus worden doorgestuurd naar application/webshop en kievietinfo.nl naar application/website. Welke site naar welke application moet worden gestuurd wil ik opslaan in de database.
Is het zo duidelijker?
Wat doe je als de mensen achter kievietinfo.nl na een paar jaar besluiten dat ze een webshop aan kievietinfo.nl willen toevoegen?