Webdevils.nl
Graag zouden we op de volgende punten feedback hebben:
- De layout
- Het inloggen met verschillende identiteiten zoals Facebook, Twitter, Hyves, etc
Feedback nemen we weer mee in komende updates.
Alvast bedankt voor de feedback!
URL: https://webdevils.nl
Gewijzigd op 01/04/2011 00:58:35 door Mark Kazemier
Er zijn niet veel mensen die weten wat dit betekend, maar dit is je verplaatsen in de gebruiker. Je doet verschillende test, wat en wanneer je iets doet. Waar kijken bezoekers naar, wat willen ze vinden op je website. Je stelt de website vragen:
- Wat is je doelgroep
- Wat zijn belangrijke punten waar een bezoeker naar kijkt
- Wat moet de gebruiker kunnen
- Waar kijkt de gebruiker het eerste naar.
Ik vind je website nogal onduidelijk, maar de layout wel mooi. Verplaats de navigatie van rechts naar links. dat helpt al deels.
Als ik op jou website kom weet ik er niet wat ik er moet zoeken. Je boodschap is niet duidelijk. Waar gaat deze website over? (niet dat ik dat niet weet, maar meer als ik als bezoeker speel op je website, want die weet dat niet, daar moet naar gezocht worden en dat kan echt niet!) TIP: er zijn onderzoeken gedaan naar hoelang mensen op een website blijven. dit is over het algemeen na 1 klik al klaar. Hoe trigger jij de mensen om te blijven!
Als laatste tip: Hoe groot schat je de kans dat jou website een doorbraak is. Er zijn al veel van dit soort forums:
- PHPhulp (uiteraard ;))
- PHPfreaks
- sitemasters
- HTMLhulp
- pfz.nl
- en zo zijn er nog een hele hele hoop.
Dus wat heb jij in huis of ga jij doen om jou website bijzonder te maken??
Trouwens dat SSL certificaat moet je ook maar even uitleggen achter je website, want dat nut snap ik niet helemaal (kan ook aan mij liggen uiteraard ;))
Hoe zou je de duidelijkheid verbeteren? Dus hoe kunnen we beter uitstralen dat we een webmaster community zijn?
Wat betreft je laatste vraag. Hoe wij uniek willen zijn. Wij richten ons op een ander deel van de ontwikkelaars. Wij proberen meer op de professionele markt van designers en programmeurs te richten. Ook door hoog niveau artikelen te plaatsen over ingewikkelde programmeerconcepten en design technieken.
Daarnaast hebben we gemerkt dat veel Nederlandse webcommunities wat problemen hebben met het updaten van de website. Vaak zijn de bezoekers wel actief, maar wordt er verder door de beheerders nauwelijks nog iets aan de website gedaan. Het bekende, ja versie 2 komt eraan, effect. Zoals PHPFreakz (en pfz is dezelfde website) en PHPHulp dat gehad hebben en veel andere communities nog steeds hebben. We hebben een strict deployment schema waarbij er regelmatig nieuwe features en bugfixes uitgevoerd worden.
De belangrijkste reden dat wij een SSL certificaat hebben is om de gegevens van onze bezoekers te beschermen. Als jij op een website inlogt zonder SSL verbinding, zullen je gegevens als wachtwoorden en gebruikersnaam plain tekst over de lijn verzonden worden. Als jij in een publiek netwerk zit zoals een trein of een Starbucks kan iedereen deze gegevens meelezen. Het SSL certificaat zorgt ervoor dat de gegevens versleuteld over de lijn gestuurd worden.
Ik zie dertien leuke sites waarmee je via een account daar op je site kan inloggen. Reuzeleuk, maar ik ben benieuwd hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? Gebruik je 13 verschillende api's of één API van iemand anders dit dit voor alle dertien sites regelt?
Gewijzigd op 01/04/2011 12:07:14 door Mark Kazemier
Ik ben nog wel benieuwd naar de volgende punten:
- Is het login / registratie proces duidelijk zoals het nu is?
- Wat vinden jullie van de soort content
- Wat vinden jullie van de layout?
- Zijn er nog dingen die echt anders moeten?
Ik zou zoals op jullie forum ook al is aangegeven zorgen dat bij berichten de donkergroene balk altijd netjes doorloopt.
Welke groene balk bedoel je precies? Die van de onderkant van een reactie met die aan de onderkant van de user informatie?
Die balken staan als er te weinig tekst in een vak zit nu precies gelijk naast elkaar.
Echter als je meer tekst gaat plaatsen verschuift de grote balk mee naar onderen. Als we die andere balk ook mee verschuiven, dan mist een stukje samenhang bij het deel waar de avatar in staat. En is het bij grotere posts niet meer mooi.
Bedankt voor je tips!.
We horen vaker dat de artikelen niet onderverdeelt zitten in categorieën, dit hebben we expres gedaan. In plaats van categorieën hebben wij tags gebruikt, het voordeel van tags is dat iedereen zijn eigen "categorieën" kan bedenken. Maar blijkbaar is dit niet de ideale manier ?
Bedankt voor de link met interessante informatie.
Het is moeilijk afwegen, het is inderdaad de bedoeling dat het zo gebruiksvriendelijk moet zijn. Maar ons doel is ook dat onze website net iets anders is dan de rest. En met zulke subtiele punten blijft het bij mensen wel hangen.
Tevens als ik op die site door klik, zijn er ook zeker voorstanders van rechter menu:
http://www.usability-vlaanderen.com/2011/02/menus-links-of-rechts-zetten.html
Zelf zit ik er aan te denken om het instelbaar te maken, maar het is even kijken hoeveel vraag hier naar is. En anders misschien een test doen 50/50 verdelen en dan kijken welke een beter effect heeft op het gebruik van de website.
Thuis heb ik een praktijkgids (Webdesign Volume .01) waar een interview staat met Ruben Timmerman van Usarchy.com. Ik heb daar even een stuk uit geciteerd, ik weet niet of je er wat aan hebt:-) Het gaat aan het begin over het design, maar langerzamerhand gaat het over de navigatie. Er staat inderdaad dat een rechter navigatie ook kan.
Quote:
Het wordt usabiity-experts wel eens verweten dat er als et aan hen lag alleen maar lelijke sites zouden zijn. Denk je at usability design in de weg zit?
Nee, design staat in dienst van usability dus dat is per definitie onmogeijk. Gebruikers zien design in mijn ervaring heel anders dan vormgevers en opdrachtgevers. Wat "wij" als "mooi", "hip" en "elegant" design bestempelen, zien gebruikers van websites niet. Ik heb vaak gezien dat een (zelfs in mijn ogen) sterk verbeterde vormgeving bij gebruikers precies hetzelfde cijfer opleverde in een enquête met de vraag "welk cijfer geeft u de vormgeving>". Dat wil niet zeggen dat design niet belangrijk is: integendeel! Het is net als met geld: van meer geld word je niet gelukkig maar van te weinig geld word je wel ongelukkig. Als het design dus niet goed genoeg is, niet duidelijk is of niet goed past bij de doelgroep, kan het een reden zijn om in de eerste seconden af te haken. Mensen bepalen namelijk in minder dan een paar seconden of ze op een site blijven of niet en design speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol..
Hoe creatief kun je zijn met website-navigatie?
Net zo creatief als met bijvoorbeeld boeknavigatie. Een boek heeft een kaft en rug met daarop de titel van het boek en de auteur. Verder een inhoudsopgave, bladzijdenummers in een hoek en soms een register achterin. Als webdesigner is het wat mij betreft een doodzonde om af te wijken van navigatieconventies zoals een simpele tekstuele navigatie aan de linker- rechter- of boven-kant van de pagina een een zoekmogelijkheid rechtsbovenin. Tegenwoordig is "undesign" en hippe term om te omschrijven dat juist het simpelste design het beste werkt. Dus: minder kaders, vlakken- 3D-effecten, schaduwtjes, kleuren en tierlantijnen op je webpagina's En liever meer witruimte, grote letters en simpelheid: dan vinden bezoekers sneller hun weg.
Nee, design staat in dienst van usability dus dat is per definitie onmogeijk. Gebruikers zien design in mijn ervaring heel anders dan vormgevers en opdrachtgevers. Wat "wij" als "mooi", "hip" en "elegant" design bestempelen, zien gebruikers van websites niet. Ik heb vaak gezien dat een (zelfs in mijn ogen) sterk verbeterde vormgeving bij gebruikers precies hetzelfde cijfer opleverde in een enquête met de vraag "welk cijfer geeft u de vormgeving>". Dat wil niet zeggen dat design niet belangrijk is: integendeel! Het is net als met geld: van meer geld word je niet gelukkig maar van te weinig geld word je wel ongelukkig. Als het design dus niet goed genoeg is, niet duidelijk is of niet goed past bij de doelgroep, kan het een reden zijn om in de eerste seconden af te haken. Mensen bepalen namelijk in minder dan een paar seconden of ze op een site blijven of niet en design speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol..
Hoe creatief kun je zijn met website-navigatie?
Net zo creatief als met bijvoorbeeld boeknavigatie. Een boek heeft een kaft en rug met daarop de titel van het boek en de auteur. Verder een inhoudsopgave, bladzijdenummers in een hoek en soms een register achterin. Als webdesigner is het wat mij betreft een doodzonde om af te wijken van navigatieconventies zoals een simpele tekstuele navigatie aan de linker- rechter- of boven-kant van de pagina een een zoekmogelijkheid rechtsbovenin. Tegenwoordig is "undesign" en hippe term om te omschrijven dat juist het simpelste design het beste werkt. Dus: minder kaders, vlakken- 3D-effecten, schaduwtjes, kleuren en tierlantijnen op je webpagina's En liever meer witruimte, grote letters en simpelheid: dan vinden bezoekers sneller hun weg.
Bedankt voor je reactie en de quotes uit het tijdschrift. Ik denk dat het interessant is om hier nog wat gebruikersonderzoek naar te doen. Hoe de navigatie te doen. Is waarschijnlijk heel erg afhankelijk van het soort website en bezoeker. Voorlopig laten we de navigatie nog even rechts staan denk ik, vooral omdat de hele look van het design verandert als je het omdraait.