Weblog maken
Ik zit met een probleem. Ik ben bezig met een cursus php en mysql, maar ik heb niet idee dat ik er nu heel veel van snap. Ik moet namelijk voor de eindopdracht een bloggingprogramma maken, maar het lukt me totaal niet. Wie kan me op weg helpen ?
Dit is de opdracht
Voor de eindopdracht maakt u een blogging programma.
De bedoeling van het bloggingprogramma is, dat er een webpagina wordt getoond, met daarop een presentatie van uw blog.
Maak voor de presentatie van uw blog gebruik van html tabellen, waarin u de blog weergeeft. Plaats de inhoud van uw blog hiervoor in een php array. Maak waar mogelijk ook gebruik van functies.
Naast deze blog pagina heeft u een beheerspagina, waarin u de nieuwe blogs kunt toevoegen, en oude blogs kunt bewerken of verwijderen.
Ik ben nu bezig met de presentatie van de blog, maar ik heb dit nog niet zo in een array geplaatst. Wie kan mij helpen, met een makkelijk, overzichtelijk script ?
deze film en vervolgens deze film. Vervolgens ga je naar je leraar, sla je hem in het gezicht en schreeuw je naar hem dat hij een mafkees is want wie gebruikt er arrays voor een database?
Als beheerspagina kun je de scaffolding functie aanzetten, je krijgt dan een eenvoudige pagina om items toe te voegen, te verwijderen of te wijzigen... Of je kunt er zelf een maken.
Bekijk eerst Als beheerspagina kun je de scaffolding functie aanzetten, je krijgt dan een eenvoudige pagina om items toe te voegen, te verwijderen of te wijzigen... Of je kunt er zelf een maken.
Geef hem iig een draai om z'n oren.
HTML tabellen? Zoveel mogelijk div's gebruiken, tabellen zijn puur voor data (zie excel (ook dit kan met div's))
PHP Array als DataBase? Yeah right
Kerel is tureluur :P
Ik heb voor een eerdere opdracht al eens een gastenboek moeten maken, maar toen heb ik niets in een array gezet om de berichten weer te geven.
let op als je je blog laat zien dat je preg_replace gebruikt om de enters mooi te laten uitkomen (of dat doe ik toch altijd)
i.e.:
verder is het inderdaad dom om tabellen te gebruiken als ze voor wat helemaal anders gebruikt dienen te worden, div's to the max!
met die beheerspagina, dat zal wel geen probleem zijn voor je denk ik.
misschien moet je echt specifiek vragen wat er niet lukt, zo kunnen wij je beter helpen ;)
Ik heb inderdaad al eens eerder dingen uit een database moeten bewerken en toevoegen met behulp van het boek lukt dat wel, maar ik krijg maar geen begin aan de presentatie pagina omdat ik geen idee heb hoe ik dit dus in een array moet zetten.
for($i=0; $blogfetch = mysql_fetch_object(je query); $i++) {
$blog = array();
$blog[] = $blogfetch->blogpost;
}
of iets dergelijks...
maar ik zou opteren voor mysql_fetch_array (of mysql_fetch_assoc)...
dit is veel en veel makkelijker en beter!
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Tikkes C
Tikkers, mysql_fetch_array() geeft al een array terug, heb je geen loopje voor nodig... Daarnaast gebruik je nl2br en geen preg_replace.
jah inderdaad, dat schreef ik er net onder ;) en zei ik ook reeds in mijn 1ste reply...
nl2br...even opzoeken dan.
@TS: let ook op hoe je je script opbouwt, hierop pakken ze je vaak
Mare ik zie mysql_fetch_array als oplossing voor de gegevens opslaan in een array.
De gegevens worden nu als nog opgeslagen in de DB dus nog steeds niet wat de leraar bedoelt lijkt mij. Ook al snap ik niet wat de leraar wel bedoelt want hoe wil je in godsnaam een array gebruiken als DB.
Zou op zich wel kunnen maar lijkt mij totaal nutteloos en niet veilig.
Ik heb hem gemaild hierover. Sowieso vind ik deze opdracht een beetje raar omdat ik gewoon de helft niet heb gehad in de cursus. Ik moet een beheerderspagina maken, maar ik heb nooit geleerd hoe deze beveiligd moet worden. Berichten verwijderen en bewerken is niet zo moeilijk, maar wel als je een bepaald bericht wilt selecteren hiervoor. ook dit niet gehad. Dus ik vind deze totaal niet aansluiten bij de gehele cursus en persoonlijk vind ik het dan ook echt een slechte eindopdracht
BTW: Welke opleiding volg je?
Ik volg php en mysql profesional bij het loi, maar ik voel me totaal geen professional eerder nog steeds een leek.
:) hahahah altijd als ik dat hoor moet ik aan de mongool van en wouter denken alleen daarom zou ik daar persoonlijk nooit en opleiding volgen :)
Veronique, lees een paar tutorials hier door, lees een paar scripts door en kijk hoe deze in elkaar zitten. Ik zeg niet dat je het moet gaan kopieeren, zeker niet! Maar als je het doorneemt krijg je snel door hoe het in elkaar zit. En op die manier leer je er van ;-)
Om je zoektermen wat te vermakkelijken, in theorie is een (hele, hele simpele) blog een soort van nieuwssysteem...
Edit: En inderdaad; stuur je "leraar" maar een e-mail dat hij zelf maar eens een cursus PHP voor beginners moet gaan volgen...
Maar goed, laatste opdracht en dan heb ik het afgesloten en dan ga ik internet gebruiken om het nog beter te leren.
Ik heb trouwens gevraagd of het goed is om mysql_fetch_array te gebruiken. Maar ben nog even op het antwoord het wachten.
hier nog wat mee, dan heb je in ieder geval wat basiskennis. Oeh, en dit voor de databases.
Misschien kan je Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Arjan Kapteijn
Ik zit een beetje vast. Ik ben bezig dat het bericht kan bewerkt worden, maar ik krijg steeds Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in C:\wamp\www\weblog\bewerking.php on line 48
Ik heb geen idee wat er fout is aangezien ik een voorbeeld uit dat boek heb gevolgd. Volgens mij moet de fout in dit stukje code zitten.
$id = $_GET['ID'];
$query = "SELECT titel , bericht
FROM weblog
WHERE ID = $id";
$result = mysql_query($query);
$bericht_arr = mysql_fetch_array($result); <--- line 48
$titel = stripslashes($titel_arr[0]);
$bericht = stripslashes($bericht_arr[1]);
Kan iemand mij helpen, in het voorbeeld staat het namelijk precies zo ik heb alleen de namen zeg maar verandert.
Graag code tags.
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php
$id = $_GET['ID']; // Let op dat je dit nog moet beveiligen!
FROM weblog
WHERE ID =".$id;
if(!$result)
{
echo mysql_error();
exit;
}
$bericht_arr = mysql_fetch_array($result); //<--- line 48
$titel = stripslashes($titel_arr['titel']); // Op deze manier is het net iets makkelijker om te zien
$bericht = stripslashes($bericht_arr['bericht']);
?>
$id = $_GET['ID']; // Let op dat je dit nog moet beveiligen!
FROM weblog
WHERE ID =".$id;
if(!$result)
{
echo mysql_error();
exit;
}
$bericht_arr = mysql_fetch_array($result); //<--- line 48
$titel = stripslashes($titel_arr['titel']); // Op deze manier is het net iets makkelijker om te zien
$bericht = stripslashes($bericht_arr['bericht']);
?>
2: Waarom hoofdletters? id kan ook
3: Een DB beveiliging? mysql_real_escape_string
4: Onderaan ook weer nieuwe variabele maken, deze de huidige variabele in de functie gelijk ook in de echo, klaar...