Webserver OS
Ik heb een vraagje waarbij ik benieuwd ben naar jullie mening.
Welke webserver software zouden jullie mij aanbevelen?
Graag een die gebaseerd is op Linux / Unix.
Bedankt voor het meedenken!
Gewijzigd op 21/06/2016 21:34:35 door Marthijn Buijs
Oh je bedoelt de distro?
Iets met een redhat of debian basis, maar niet geoptimaliseerd voor desktops: CentOS, RHEL, Debian, dat zijn prima keuzes. Je zou nog voor Arch kunnen gaan. Het is maar net wat je lekkerder ligt.
Ikzelf gebruik vanwege de ruime ondersteuning en de vlotte updates CentOS.
Dan ben ik ook wel eens benieuwd wat jullie aanbevelen, Nginx of Apache, dan zou ik ook graag willen weten waarom.
Met de CLI en FileZilla werken vind ik prima; dus dan zou een niet geoptimaliseerde disto zoals CentOS zou goed moeten zijn?
Zit er verder nog een verschil in performance of structuur (denk aan configureren bijvoorbeeld) tussen de Linux/Unix gebaseerde disto's?
Gewijzigd op 21/06/2016 21:51:12 door Marthijn Buijs
Quote:
Zit er verder nog een verschil in performance of structuur (denk aan configureren bijvoorbeeld) tussen de Linux/Unix gebaseerde disto's?
Uiteraard, maar in de basis is het gelijk, er zijn standaarden voor configuratie geschreven waar eigenlijk elke distro zich aan (dient te) houden. Standaardinstellingen zijn vaak wel anders, en performancegerichte instellingen zijn geavanceerde materie. Het lijkt me zinloos om daar al over te beginnen nu je zelf nog niet een distro kan kiezen.
Gewijzigd op 21/06/2016 21:54:47 door Ben van Velzen
Was het niet Nginx waarmee je om de zoveel tijd een 'gateway not found' melding krijgt op phphulp.nl ?
Dat klopt, maar dat ligt niet aan Nginx.
Dat niet alleen, als je het goed timede kreeg je een zelfde melding van Apache. Daaraan was te zien dat er een dubbele setup werd gebruikt.