Webshop klanten opslaan zonder account

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Shamrock Modelbouw

Shamrock Modelbouw

29/04/2017 10:49:04
Quote Anchor link
Goede morgen,

Bij het ontwerpen van een compleet nieuwe webshop zit ik met een vraag. Zodra de winkelwagen gevuld is kunnen klanten op meerdere manieren de webshop afronden.

1) Inloggen als bestaande klant
2) Aanmelden als nieuwe klant
3) Afronden als gast

Stap 1 en 2 zijn logisch maar bij stap 3 vraag ik mij af wat de juiste structuur is. Aangezien een order altijd opgevraagd moet kunnen worden heb ik hier ook de klantgegevens nodig. Met andere woorden, ik sla evengoed als stap 2 alle klantgegevens op (behalve een wachtwoord).

Is dit logisch? Hoe gebeurt dit normaal. De klant kiest wellicht voor optie 3 zodat er geen gegevens van hem of haar achterblijven, maar voor de factuur is dit wel nodig.

Heeft iemand tips of een idee hoe dit bij andere webshops gebeurt?

Alvast bedankt!

PHP hulp

PHP hulp

15/11/2024 20:51:47

Jelle Hi

Jelle Hi

29/04/2017 11:09:09
Quote Anchor link
Ik denk dat je klanten optie 3 niet moeten zien als 'er worden geen gegevens opgeslagen' maar als 'nu hoef je niet een heel account aan te maken wat je wellicht nooit meer gebruikt'. Neem in je AV op dat er sowieso gegevens worden opgeslagen zijn die van belang zijn, om je in te dekken.

Je slaat inderdaad gewoon dezelfde gegevens op als bij stap twee, maar dan zonder gebruikersnaam/wachtwoord. Misschien kan je zelfs beter accounts in een andere tabel opslaan, en dan koppelen aan je klantentabel.

Shamrock Modelbouw

Shamrock Modelbouw

29/04/2017 11:14:01
Quote Anchor link
Ik sla de klantgegevens al in een andere tabel op dan de adresgegevens, het leek mij alleen redelijk gelijk aan stap 2 maar blijkbaar is dit toch de normale wijze.

Bedankt iig voor de input

Ivo P

Ivo P

29/04/2017 11:35:12
Quote Anchor link
je hebt de naam van een klant en evt mogelijkheden om met hem te communiceren (mail, telefoon)

dan heb je een order die ergens heen moet. Dus een bezorgadres. En evt een factuur adres als dat anders is of anders is dan wat je bij de klant hebt staan.

En dan is er nog de mogelijkheid dat iemand terug komt op je site en in wil loggen.
Dat kan geheel los staan van de vraag of hij al ooit bij jou besteld heeft.

Zo'n login kan gekoppeld worden aan een klant die besteld heeft. Maar een bestelling kan dus ook bestaan zonder een login (jouw optie 3)

Maar klantgegevens en bestellingsgegevens zul je altijd moeten bewaren.
De login kan geheel los van de rest gezien worden.

Shamrock Modelbouw

Shamrock Modelbouw

29/04/2017 11:38:39
Quote Anchor link
Het is inderdaad duidelijk. Bij stap 3 worden in mijn geval alleen de adresgegevens opgeslagen. Bij stap 2 ook de login gegevens die gekoppeld worden aan de adresgegevens.

Bedankt voor de hulp!

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.