Webshop met alleen PHP of ?
Ik ben van plan om een webshop te maken.
Hij moet redelijk geavanceerd worden met een luxe uiterlijk en het liefst 30+ artikelen.
Ook moeten de meeste betaalmethodes er in komen, denk aan iDeal en creditcards.
Ik heb er drie kwart jaar voor opgetrokken om PHP en andere nodige onderdelen te leren.
De basis van HTML en CSS heb ik al groten deels onder de knie.
Ik ben op het moment 15 jaar en ik wil hem lanceren wanneer ik 16 word, dat is dus nog zo'n 9 maanden.
Mijn vraag is dus of het leren van PHP de juiste optie is, welke computer talen naast HTML, CSS en PHP nog meer nodig zijn, en of het misschien slimmer is om het te laten maken of het te maken met een webshop builder.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
Rienk
Gewijzigd op 07/02/2014 19:36:38 door Rienk de Bruin
Kan je de titel aanpassen naar iets duidelijkers, door je bericht te bewerken?
- Aar - op 07/02/2014 19:31:32:
Kan je de titel aanpassen naar iets duidelijkers, door je bericht te bewerken?
Gedaan, zeg maar als ik het nog meer inhoud moet geven ;).
Magento (vrij basaal, overleg met je hosting), Virtuemart of Prestashop, om wat te noemen.
Zelf bouwen kan ook, maar verkijk je niet erop.
Gewijzigd op 07/02/2014 19:47:25 door - Ariën -
- Aar - op 07/02/2014 19:45:48:
Je kan ook een bestaande open-source webshop downloaden.
Magento (vrij basaal, overleg met je hosting), Virtuemart of Prestashop, om wat te noemen.
Ja ik verkijk me er zeker niet op, alleen is het mogelijk om een goede webshop in elkaar te zetten met progameren zonder een opleiding?
Ja hoor. Het eraan tot hoever je ervaring rijkt.
En of er voldoende lucht in je ambitiebal zit ......
Met mijn ambitiebal zit het wel goed =D, goed om te horen dat het in ieder geval wel mogelijk is. Ik hoor ook vaak bij het maken van Forums en webshops de term MySQL vallen, dit heeft iets met servers te maken? Of wat is dit?
PHP en MySQL zijn een Siamese tweeling, en in weze kun je tegenwoordig niet meer zonder database.
Installeer eerst eens WAMP of XAMP op je computer (dan heb je apache webserver, mysql en php), zodat je kan gaan experimenteren met tutorials en voorbeeld scripts.
Die tutorials zijn het belangrijkst, volg ze (begin met deze http://www.phptuts.nl/view/39/) zodat je wat feeling met PHP krijgt.
Heel erg bedankt voor je reactie en bron, ik zal er zeker mee aan de gang gaan!
Even nog een toevoeging:
Eigenlijk moet je voornaamste ambitie php te leren zijn, als je alleen een webshop wilt maken, kan je misschien beter kijken naar wat bestaande webshops zoals Aar al aangaf.
Ik wil graag een zeer professionele webshop maken, en ik heb al vaker gewerkt met programma's die dingen voor je maken en dat is met eigenlijk nooit goed bevallen, ze beperken bijna alles. Ik wil naast de shop ook nog andere pagina's maken. Denk aan: klanten service, homepage, faq pagina en heel misschien een forum.
Gewijzigd op 07/02/2014 22:13:47 door Rienk de Bruin
Zo leer je de basis van PHP kennen, daarna kan je je proberen te focussen op een webshop.
Als je op dit moment nog niet eens weet wat een DBMS doet, kan ik je eigenlijk maar één tip geven: besteed de komende zes jaar aan het leren van PHP, SQL, datamodellering, security-aspecten, algoritmes, software-ontwerptechnieken en een beetje systeembeheer. En dan niet af en toe een uurtje na het eten, maar een substantieel deel van je tijd. Zorg dat je PHP en SQL van binnen en van buiten kent, dat je exact weet hoe je je software zo moet bouwen dat niet de eerste de beste druif aan de haal gaat met de creditcardgegevens van je gebruikers.
Tegen die tijd, als je vloeiend PHP en SQL spreekt, zou het moeten kunnen lukken om in een maand of 9 een fancy webshop in elkaar te draaien. Op dit moment zou ik er niet aan beginnen. Hoogstens als uitprobeerseltje op je eigen pc, met alleen jezelf als gebruiker.
Op dit moment wil je een vliegtuig bouwen terwijl je amper weet hoe je aan een brommer moet sleutelen. Met wat moeite zul je best iets kunnen maken dat lijkt op een vliegtuig, maar ik wil niet in de buurt zijn als dat ding voor het eerst gaat vliegen.
Terwijl je bezig bent de basis te leren, kun je wel al gaan spelen met standaard webshop-programma's. Kijk hoe ze werken. Niet alleen voor de gebruiker, maar probeer ook de achterliggende code te begrijpen (aan de ene kant werkt het daarvoor beter als je goed PHP spreekt, aan de andere kant verbeter je je PHP door naar die code te kijken). Zorg dat je weet hoe een webshop werkt. Ga dan kijken wat je niet fijn vindt aan de webshops die je hebt bestudeerd en hoe je dat zou kunnen verbeteren. Maak vervolgens een functioneel ontwerp van de webshop die je wilt maken, een architectuurplaat, een grafisch ontwerp, een technisch ontwerp en een datamodel, en als je dat allemaal bij elkaar hebt kun je gaan programmeren.
Alleen op welke manier sluit software-ontwerptechnieken aan op het maken van een webshop?
Rienk de Bruin op 08/02/2014 11:17:52:
Alleen op welke manier sluit software-ontwerptechnieken aan op het maken van een webshop?
Nou, eigenlijk sluiten die aan op élk programma dat je maakt. Voor elk programma, hoe klein of groot het ook is, doorloop je een aantal fases.
Je begint met het maken van een business case. In dit geval: wat wil je aanbieden in je webshop, hoeveel gebruikers verwacht je te krijgen, enzovoort.
Daarna ga je wensen en eisen beschrijven. Waaraan moet je software voldoen? Dat kunnen technische dingen zijn (moet de webshop in een Windows- of een Linux-omgeving draaien?) maar ook functionele dingen (moet de gebruiker een verlanglijstje kunnen maken van de dingen die hij misschien ooit bij je wilt kopen?).
Vervolgens ga je bedenken hoe je je software moet bouwen volgens de specificaties die je hebt beschreven. Ga je PHP gebruiken of misschien juist ASP of Perl? Ga je alle code zelf schrijven, of kun je voor bepaalde functionaliteit kant en klaar beschikbare libraries/software gebruiken? In wat voor database ga je je gegevens opslaan: MySQL, PostgreSQL, Oracle, DB2? Wat voor specificaties moet je server hebben (RAM, CPU, disk)? Kan je het met 1 server af, of heb je er meer nodig?
Als je dat weet, kun je je software zelf gaan ontwerpen. Je gaat dan in kaart brengen uit wat voor componenten je software bestaat (producten, gebruikers, winkelwagentje, forum, etc) en hoe die met elkaar moeten samenwerken. Communiceren je componenten rechtstreeks met elkaar of via een bus/intermediair? Je moet een datamodel opstellen waarin je beschrijft hoe je data wordt opgeslagen in de database. Je moet een beslissing nemen of je je code objectgeörienteerd gaat bouwen of juist procedureel.
Tegen de tijd dat je hiermee klaar bent, kunnen er alweer nieuwe wensen en eisen zijn bijgekomen die verwerkt moeten worden. ;-) Maar uiteindelijk is er een moment waarop je kan gaan programmeren.
Tijdens dit gehele proces moet je ook al gaan nadenken over het testen van je software. Hoe ga je testen of je programma voldoet aan de wensen en eisen? Hoe ga je testen of de afzonderlijke componenten correct werken? Hoe ga je testen of de componenten correct met elkaar communiceren? Hoe ga je testen hoe je software zich gedraagt als er een paar honderd gebruikers tegelijk bezig zijn? En met dat laatste bedoel ik niet alleen performance, maar vooral of alle data correct verwerkt wordt zodat niet mijn product in jouw winkelmandje komt en met de creditcard van iemand anders wordt afgerekend.
Voor al deze fases en werkzaamheden zijn er technieken ontwikkeld. Je hebt technieken om je wensen en eisen te beschrijven en structureren, technieken om je data te modelleren, technieken om testplannen op te stellen, en ga zo maar door. Helaas (of misscchien juist gelukkig) is er niet één techniek voor een bepaalde fase. Afhankelijk van welke techniek je bij de ene fase gebruikt, kan het zijn dat een bepaalde techniek in een andere fase beter of juist slechter werkt. Het is net als wanneer je een huis bouwt. Als je iets wilt ophangen aan een betegelde muur, kun je beter boren dan timmeren. En opplakken is misschien zelfs nóg beter.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik snap lang niet alles wat je hierboven hebt beschreven maar ik denk dat als ik gewoon begin met het leren van PHP en daarna me inlees over databasen dat de volgende onderdelen wel op mijn pad komen, en die leer ik dan ook weer.