Website maken
Ik ben op dit moment bezig met het maken van een website, de eerste in mijn leven, ben een complete 'noob', zoals dat dan tegenwoordig heet. Ik maak de website met Kompozer. Dit gaat dus met HTML en CSS. Nu zijn er een aantal zaken die ik op de website wil hebben, zoals een goed nieuwssysteem en een fotoboek, maar mij hier in verdiepende kom ik erachter dat PHP hier een betere optie voor is, volgens mij. De website bevind zich nog in een relatief vroeg stadium qua ontwerp, dus ik kan op zich nog overstappen.
Nu zou ik graag van kenners hier willen weten of het verstandig is voor mij om met PHP een website op te zetten. Volgens mij heeft deze taal net wat meer mogelijkheden. Mogelijk met de hulp van jullie, de forumgemeenschap hier, denk ik dat het moet lukken. Maar ik hoor graag van kenners wat zij ervan denken. Kan iemand die een week met HTML en CSS bezig is geweest een website met PHP maken?
Mocht het antwoord 'ja' zijn, dan zal ik in mijn volgende post een hele reeks vragen stellen. Dus wees gewaarschuwd;-).
Sommige mensen leren snel en anderen leren het nooit.
- SanThe - op 18/01/2011 00:39:39:
Niet veel zinnigs over te zeggen natuurlijk.
Ik zie mezelf als een snelle leerling. Met de hulp van wat mensen hier moet ik in ieder geval een poging kunnen wagen denk ik.
Zou in ieder geval graag willen weten met wat voor programma een PHP-website het beste gemaakt kan worden, het liefst gratis en open source natuurlijk. Ik heb al wel het één en ander gevonden, zoals PHP Designer en PHP Hypertext Preprocessor. Maar veel duidelijkheid heb ik daar nog niet over gekregen.
EDIT: Daar is mijn eerste fout al. PHP Hypertext Preprocessor is de uitgewerkte versie van PHP. Haha.
Gewijzigd op 18/01/2011 00:51:02 door Durk de Vries
- SanThe - op 18/01/2011 00:50:26:
Eén van de vele topics daar over.
http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/editor/47688/
Danku! Ik ga lezen.
Toevoeging op 18/01/2011 00:59:15:
- SanThe - op 18/01/2011 00:50:26:
Eén van de vele topics daar over.
Ik zie een hele reeks programma's, waarvan Dreamweaver en Notepad++ mij het bekendst in de oren klinken.
Kwam via Google ook nog een lijst tegen: http://www.dreamcss.com/2009/11/open-source-php-editor.html .
Welke editor zou u adviseren? Dreamweaver kost bijna 500,- euro zag ik, gaat met wat te ver. Tevens heb ik, omdat ik er niet veel vanaf weet, het liefst iets met WYSIWYG.
PHP werkt serversite dus wysiwyg gaat niet werken. Je moet het script altijd eerst uploaden. Ik gebruik gewoon een nette ascii editor: Crimson.
Oké, ik las namelijk iets over Bluefish PHP editor. Deze zou een geïntegreed WYSIWYG-systeem hebben. Ik zal uw programma tip eens bekijken.
Voordat je nu al gaat kijken naar wat voor editor je nodig hebt, is het wellicht zinvol om een stapje terug te doen en je eerst eens te gaan verdiepen in wat PHP eigenlijk is. Als je het hebt over "WYSIWYG" dan sla je de plank behoorlijk mis. Ik zou eerst eens beginnen met een basisboek over PHP aan te schaffen of ergens online een tutorial te volgen.
Ik was al begonnen met lezen met één van de tutorials die op deze website te vinden is. Op WYSIWYG kwam ik vanwege het eerder genoemde programma Bluefish PHP editor. Deze zou volgens de lijst die ik eerder vond (http://www.dreamcss.com/2009/11/open-source-php-editor.html) zo'n functie hebben.
Daarom zeg ik... verdiep je eerst een beetje meer in wat PHP is.
Het enige wat je kan doen is de output controleren
PHP is het script achter de site.
Bijv. deze site. Wat je nu ziet is HTML en CSS scripts. Maar als ik nu straks op reageren klik gaat er een PHP script in werking die ervoor zorgt dat deze tekst in een database komt te staan en dan gaat er een nieuw PHP script inwerking die er voor zorgt dat deze tekst in HTML op de pagina getoond wordt.
Durk de Vries op 18/01/2011 00:33:36:
Kan iemand die een week met HTML en CSS bezig is geweest een website met PHP maken?
Wat mij betreft: nee.
Als je mijn advies wil: vergeet even die website en neem een aantal maanden de tijd om je te verdiepen in php.
Er komt veel bij kijken.
(Maar uh... don't take my word for it; het is maar een visie van 1 mens)
Gewijzigd op 18/01/2011 09:31:09 door Kris Peeters
Kris Peeters op 18/01/2011 09:28:20:
Zoals ik al zei, probeer eerst eens voor jezelf helder te krijgen waar php voor dient, evenals wat html en css is. Koop een basisboek PHP of volg een online tutorial en ga daarna pas aan de slag. Ik begrijp dat je enthousiast bent om aan de slag te gaan. Echter iemand die voor het eerst wil gaan autorijden doet er goed aan om zich eerst even te verdiepen waarvoor ieder pedaal, hendeltje en knopje dient + een aantal rijlessen te nemen voordat hij daadwerkelijk de weg op gaat.(Maar uh... don't take my word for it; het is maar een visie van 1 mens 2 mensen)
Gewijzigd op 18/01/2011 09:43:22 door Ozzie PHP
Nog één laatste vraag dan. Is het mogelijk om een website gebouwd met HTML en CSS in een later stadium te laten integreren met PHP?
tuurlijk is dat mogelijk, alleen vind ik het altijd makkelijk om eerst mijn php codes werkend te krijgen, en daarna pas te designen. Maargoed dat ligt aan jezelf.
Daardoor is mijn php nog steeds beter dan mijn html / css
Zie php als een programmeertaal die voornamelijk twee dingen doet:
- html genereren
- connectie maken met een database.
Goed html/css kennen, is uiteraard al een zeer goede basis.
Ik ben van mening dat je html leert door het veel te doen. natuurlijk is dit bij php ook zo het geval maar met html gaat dat sneller. :)
Gerhard lubbers op 18/01/2011 10:49:42:
tuurlijk is dat mogelijk, alleen vind ik het altijd makkelijk om eerst mijn php codes werkend te krijgen, en daarna pas te designen. Maargoed dat ligt aan jezelf.
Kris Peeters op 18/01/2011 10:51:34:
Ja zeker.
- html genereren
- html genereren
Het is de omgekeerde wereld begrijp ik, maar het is mogelijk. Daar ben ik zeer blij om in ieder geval. Ik kan een groot deel van de website dus overeind houden.
@PHP Jasper: HTML en CSS leer ik op dit moment ook door te doen. Denk ook dat dat het beste is om iets goed onder te knie te krijgen. In de codes van HTML voel ik me al wel aardig thuis, ik herken wat bepaalde zaken betekenen en doen, al moet ik zeggen dat ik in kladblok nog niet een hele HTML-code voor een website zou kunnen schrijven.
Durk de Vries op 18/01/2011 11:05:59:
In de codes van HTML voel ik me al wel aardig thuis, ik herken wat bepaalde zaken betekenen en doen, al moet ik zeggen dat ik in kladblok nog niet een hele HTML-code voor een website zou kunnen schrijven.
Misschien wel handig om dat onder de knie te krijgen. Naar mijn idee is html/css allemaal redelijk 'standaard', je hebt de keuze uit wat mogelijkheden en dat is het.
PHP is veel dynamischer en je moet meer nadenken bij wat je doet. Een foutje is snel gemaakt en dan wordt het zoeken. Een simpele echo wil nog wel, maar je zult meer willen. Zelf adviseer ik om een goede tut te zoeken op internet ipv een boek: boeken, zo is mijn ervaring, leren je toch vaak dingen verkeerd aan (gegevens opvragen met *, or die-constructie, geen foutafhandeling, geen/minimale inputcontrole, etc.). Elders op dit forum is daar volgens mij ook een topic over.