Website maken
Daarnaast moet je eerste les zijn om te weten wat het verschil tussen PHP en HTML/CSS is. HTML en CSS zijn opmaak talen (HyperText Markup Language) en word door je browser (bijvoorbeeld Internet Explorer) verwerkt en PHP is een Server Side taal welke door je webserver word verwerkt.
PHP genereert hoofdzakelijk HTML maar kan ook andere media genereren maar daar zou ik me in het begin zeker niet in verdiepen. Toch is een boek wel aan te raden vind ik, want met een (goed) boek kun je leren hoe PHP ontstaan is, hoe de basis ervan werkt etc. Dan alleen maar praktijk ervaring op te doen. Achtergrond kennis kan zeker op lange termijn goed van pas komen.
De eerste dingen die je moet leren denk ik:
1. Wat is PHP? Waar kan ik PHP voor gebruiken?
2. Hoe open en sluit ik een PHP script, hoe maak ik een PHP bestand, Hoe voer ik deze uit?
3. Hello world, het echo commando in PHP en zijn alternatieven (print, etc)
4. Wat zijn datatypes, welke heb je en wat kun je ermee? Wanneer gebruik je welke?
5. Het omgaan met bestanden IN je PHP script (includes, bestanden uitlezen, schrijven, etc)
6. Hoe leg ik een verbinding met een database en hoe haal ik hier gegevens uit?
En dan ben je denk ik al 2/3 maanden verder!
Gewijzigd op 18/01/2011 11:39:00 door kees Schepers
Ik denk dat je in 4 weken tijd wel een redelijke makkelijke applicatie zoals een gastenboek kan bouwen, als je een uurtje per dag bezig bent.
Voor de rest vind ik de uiteenzetting van Kees zeer duidelijk en hopelijk krijgt de topic starter hierdoor een wat beter beeld.