webwinkel: auteur aanmaken
Ik maak een webwinkel en een klein dingetje waar ik tegen aanloop is het volgende: bij het plaatsen van een nieuw boek op de site selecteer je een auteur. Omdat ik wil dat het gebruiksvriendelijk is, kan de bezoeker, naast uit een lijst kiezen van auteurs die al in de tabel 'auteurs' staan, ook kiezen om direct (dus bij het plaatsen van een boek) een auteur aan te maken. Zo hoeft de beheerder niet eerst naar auteurs om een boek te kunnen plaatsen, bij een auteur die nog niet in de database voorkomt.
Maar nu is de tabel auteurs als volgt:
AUTEURS(id, voornaam, tussenvoegsel, achternaam)
En ik heb gewoon een tekstvakje (input type='text') om een auteurnaam in te voeren. Hoe krijg ik de ingevoerde naam nu correct in de database?
Ik heb wel een aantal dingen in mijn hoofd, met preg_match() kun je geloof ik kijken of een auteur op de juiste manier is ingevuld in het vakje (iets als [AZ09~] enzo, ik weet niet precies hoe dat werkt, of ik laat gewoon die 3 invulveldjes zien, zoals de beheerder ook ziet op de auteur-toevoegen pagina. Maar dat gaat wellicht ten koste van de gebruiksvriendelijkheid.
Daarom mijn vraag aan jullie: wat is het handigst/wat is gebruikelijk?
Zoiets is heel moeilijk af te vangen met preg_match
Stel je hebt:
Jan Klaas van Haren
Is Klaas dan z'n tussenvoegsel? Of is alleen Haren z'n achternaam
Deze schrijf je vervolgens wel weg, maar -> je zorgt ook dat je bericht krijgt dat er een nieuwe schrijver is toegevoegd. Dan kan je zelf nog controleren of die schijver er echt niet in stond en het indien nodig aanpassen naar de juiste schrijver.
Ik heb het nu zo:
In plaats van een checkbox aan of uit heb ik een radio button die op de selectbox staat of op een nieuwe. op de een of andere manier lijkt dat wat duidelijker.
hetgene wat niet is geselecteerd, wordt inderdaad disabled.
Maar ik zal nu van mijn tekstveldje 3 tekstveldjes maken :)
Bedankt voor jullie visie.