Welk boek voor een beginner ?
Ik ben nieuw hier, dus ik groet jullie allemaal.
Vol overgave stort ik mij in de wereld van php en mysql.
Ik ben een complete beginner, nou alee, ik heb wel wat ervaring met html, maar php en mysql is voor mij een nogo joe :-))
Dus ik heb een boek aangeschaft en wel het php, mysql voor dummies boek.
Wat een vervelend boek is dat heej....ik kan er even helemaal nix mee !
Nu zoek ik een boek die php voor mij aanneemelijk en duidelijk maakt bv door kleine scripts uit te leggen die je ook kunt downloaden om zelf te proberen.
Ik gebruik het programma Joomla en waar ik naar toe wil is dat ik zelf een component wil schrijven...(yeah)
Wie heeft een goede tip voor mij.
Avalon
Die had ik al gevonden :-) :-)
Wie kent het boek van Arjan Burger, dat leek me vrij aardig.
Met welk boek zijn jullie begonnen, en vertel me ook of je er wat aan had.
Avalon
http://phphulp.nl/php/tutorials/3/474/). En toen moest ik een project op school doen. Toen kwam mijn doel. "Ik ga een forum schrijven". Tuurlijk was het een enorm brak ding. Maar het werkte als je wist hoe er mee om te gaan.Zo ben ik steeds een beetje doorgegroeied en ga binnenkort beginnen aan een nieuw forum. Deze word (hopelijk) beter
Ik heb het met name geleerd door praktijk dingen. Ik heb de database beginselen op school geleerd (ongeveer net zo uitgebreid als Voor een beginner zijn er ontzettend veel goede boeken. Ikzelf heb een begin gemaakt met PHP 5 zonder stress. Daarna heb ik het complete handboek aangeschaft en voor de rest leer je bij door het gewoon veel te doen. Het is als je het beginners boek uit hebt, dat je dan een aantal tutorials gaat doen. Verder kan ik niet anders dan als tip geven dat je niet gewoon scripts van andere =n moet gaan kopiëren, maar probeer de hele werking ervan te snappen. Daar leer je ook heel veel van.
Ik sta behoorlijk aan het begin, en het kost me (uiteraard) zeejen van tijd.
Maar omdat er veel goede recensies waren over dat Dummies boek heb ik hem gekocht, heb er zelfs effe in gebladerd. Thuis gekomen geprobeerd, en de taal was toch echt niet voor een Dummie zoals ik. Het leek me meer een naslagwerk. Jammer....
Ik lees ook nogal wat tuts...bv bij www.websitemaken.nl Gevaar hierbij is dat sommige voorbeeldcodes andere effecten geven als e auteur vermeld.
Zo van gebruik deze code en er u zult een foutmelding zien waarna de bewerking wordt uitgevoerd.
Alleen bij mij kwam er nooit geen foutcode, maar werd alles uitgevoerd :-S
Allemaal onzeker..en onduidelijk
Avalon
De volgende keer dat je het foutje maakt kun je ook op de Edit knop duwen Edwin ;)
Nondeju....sorry, Jacco....knoppie niet gezien. :-))
Edwin schreef op 19.03.2007 12:22:
Hier kan ik kort over zijn: niks.
Ik heb 'Leer jezelf makkelijk... PHP' en 'Leer jezelf professioneel werken met php5 en mysql'.
Deze twee boeken overlappen elkaar grotendeels. Daarnaast is de uitleg zodanig technisch en ook nog versnipperd, dat je er als beginneling algauw duizelig van wordt en er niks mee opschiet. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds niet kunnen vinden, hoe een scriptje moet waarmee nieuwe users (bijvoorbeeld op een forum) zick kunnen aanmelden c.q. inloggen (hint ;-) ).
Ik heb tot nu toe veel meer gehad aan de tutorials van verschillende hulpvaardige gebruikers hier, waarvoor hulde! ^O^
Dit boek heeft mij aan de PHP geholpen.
Voor SQL kun je beter specifieke SQL-boeken of websites opzoeken, MySQL houdt er nogal wat rare/nare eigenschappen op na waar je niet van afhankelijk wilt zijn. Het is dus beter om eerst SQL te leren en daarna de gekke fratsen van MySQL. Mocht je daar zin in hebben.
Zoals velen op www.phphulp.nl inmiddels weten, is PostgreSQL een veel betere database en dus veel eenvoudiger in het gebruik. Alles wat jij fout doet, wordt ook gewoon afgekeurd! MySQL gaat zelf resultaten verzinnen, data weggooien, etc. etc. Word je echt heel vrolijk van...
Voor SQL kun je beter specifieke SQL-boeken of websites opzoeken, MySQL houdt er nogal wat rare/nare eigenschappen op na waar je niet van afhankelijk wilt zijn. Het is dus beter om eerst SQL te leren en daarna de gekke fratsen van MySQL. Mocht je daar zin in hebben.
Zoals velen op www.phphulp.nl inmiddels weten, is PostgreSQL een veel betere database en dus veel eenvoudiger in het gebruik. Alles wat jij fout doet, wordt ook gewoon afgekeurd! MySQL gaat zelf resultaten verzinnen, data weggooien, etc. etc. Word je echt heel vrolijk van...
Vanavond heb ik via een link elders in dit forum deze tutorial zitten lezen. Erg uitgebreid en ik denk dat ik het ga snappen. Misschien ook wat voor Edwin?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Paula
Paula schreef op 21.03.2007 00:47:
Dat is natuurlijk onzin! Dan zoek je even 5 minuten verder en heb je wel een hostingprovider met PostgreSQL.Tja, maar als je webruimte huurt en daar al een MySql database aan vast zit, heb je weinig te kiezen.
MySQL is onbetrouwbaar, zowel wat betreft de opslag van de data (sla maar eens een string van 12 karakters op in een VARCHAR(10) of 33 maart 2007 ) als wat betreft de presentatie van de resultaten. Niemand kan je de garantie geven dat de resultaten ook daadwerkelijk bestaan, ga maar eens met GROUP BY stoeien...
Het zoeken naar een hostingprovider doe je 1x. Het gebruik van de database doe je 24 uur per dag, 7 dagen in de week 365 dagen per jaar (jouw website). Ik zoek toch liever 5 minuten extra om dan een goede database te hebben dan dat ik vervolgens uren/dagen/weken extra nodig heb om een veilig systeem te bouwen en te testen. En dan nog, MySQL blijft gewoon onbetrouwbaar, ook in het dagelijkse gebruik.
Het enige pluspunt van MySQL is dat het bekender is.
PostgreSQL is op alle fronten beter dan MySQL, het is echt niet anders.