Welk framework is beste voor koop en verkoop site

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Stars satsr

stars satsr

03/06/2013 16:28:54
Quote Anchor link
Hallo,

Ik wil een webplatform opzetten waarbij gebruikers videospellen kunnen kopen en verkopen. Hierbij wil ik gebruik maken van bestaande functies en frameworks die hedendaags gebruikt worden.

Het belangrijkste is dat members spellen kunnen kopen en verkopen en wil hiervoor bestaande webshops gebruiken zoals bv Opencart en met ander franework koppelen zoals Zend of Sympony. Dacht eerst aan Codeigniter omdat deze minder zwaar is maar wil wel kunnen uitbereiden en moet flexibel zijn.

Kan ik dit zo oplossen of is het beter om vanaf scratch te beginnen in een framework en dan met modules werken die ik op maat aanpas.

Bedankt voor jullie reacties!

Gr,

PHP hulp

PHP hulp

05/11/2024 12:00:12

Bart V B

Bart V B

03/06/2013 17:39:34
Quote Anchor link
Wat bedoel je precies met uitbreiden?
Ik denk in eerste opzicht dat ci precies aan boord heeft wat jij allemaal nodig hebt.
En wat er niet is kan je uitbouwen.

Stars satsr

stars satsr

04/06/2013 13:36:35
Quote Anchor link
Ik wil later kunnen uitbreiden voor statistieken, betalingen, koppelen naar derde diensten (met plugins of modules)

Kreeg ook het advies om het met zendframework te doen en magento. Hierbij maak ik zoveel mogelijk gebruik van goedwerkende bestaande codes die ik zelf oneindig kan aanpassen.

Het helpt uiteraard ook met mijn kennis verder uit te bereiden!

Ik begreep ook dat ik in zf2 kan opgeven welke packages ik wil gebruiken zodat ik precies gebruik wat nodig is en zf2 is van dezelfde makers als php.

Begreep dat ci niet echt robuust is wanneer je platform uitbreid en met design gaat het niet helemaal lekker.

Van daar dat ik nu denk zf2 en magento.

Zie graag reacties tegemoet.

Bart V B

Bart V B

04/06/2013 23:43:01
Quote Anchor link
Quote:
Het helpt uiteraard ook met mijn kennis verder uit te bereiden!

Dat zou een eerste vereiste moeten zijn. :)

Quote:
Kreeg ook het advies om het met zendframework te doen en magento. Hierbij maak ik zoveel mogelijk gebruik van goedwerkende bestaande codes die ik zelf oneindig kan aanpassen.

Magento is bij mijn weten gemaakt op basis van zend framework.
Het stukje koop is dan al gemaakt inderdaad, maar je zal dan nog een stukje "verkoop" moeten schrijven.
Ik neem aan dat je de users zelf hun koopwaar laat aanbieden. Anders zou je hun de rechten moeten geven van de backend en dat lijkt me niet echt een goed plan.

Quote:
Ik begreep ook dat ik in zf2 kan opgeven welke packages ik wil gebruiken zodat ik precies gebruik wat nodig is en zf2 is van dezelfde makers als php.

Dat klopt, je kan het zo groot en klein maken als je zelf wil.
Over de makers klopt het niet helemaal. :)
De geestelijk vader Rasmus Lendorf, is de eerste grondlegger van het php.
Hij had iets nodig wat zijn complexe problemen oploste.
Dat is zo'n hit geworden dat hedendaags php niet meer is weg te denken.
Het is niet zo dat de "makers" (wat jij bedoeld Zend) Nu alles zo puntje gaaf hebben gemaakt.
En dat kan ook niet, want er werken wereld wijd zoveel mensen met dit project dat hier en daar wel eens een steekje valt. Een framework, of maker daarvan is niet heilig en dus ook niet aan te nemen dat alles perfect is gemaakt.

Zend heeft ook een hele mooie php IDE, laat ik het zo zeggen hij WAS mooi.
Tot versie 5.X ging het. Deed mooi zijn werk, en liet de gebruiker zijn ding doen zonder een berg troep door zijn strot te duwen. Als ik een phpIDE installeer, wil ik een phpIDE, niet een server erbij, een codeguard tool, en een framework waar ik niets mee doe. Dat soort dingen krijg je er allemaal bij wat je niet wenst.
Je kan het allemaal negeren, maar ja, time is money dus liever niet al die ongein.

Quote:
Begreep dat ci niet echt robuust is wanneer je platform uitbreid en met design gaat het niet helemaal lekker.

Dus dat is een aanname die je klakkeloos overneemt?
Voorop gesteld dat ik je niet wil bekeren tot een of ander framework, hoewel mijn voorkeur zeer duidelijk ligt bij CI maar dat ter zijde.

Wat zou er niet met het design en CI niet helemaal lekker moeten lopen?
Wat is er niet robuust aan het framework? argumenten graag!

Ja inderdaad, er zitten dingen in waarvan je zou kunnen zeggen dat had ik liever anders.
Ik gebruik zelf vrijwel bij al mijn php vraagstukken CI. Nog nooit een probleem niet kunnen oplossen met CI.

Dan kom ik toch nog even terug op onze vriend Rasmus, php is een tool, een tool dat complexe problemen oplost. Hij geeft ook toe dat hij geen briljant programmeur is, maar in zijn denkwijze, daar kan iedere programmeur wel wat van opsteken. Complexe problemen moeten eenvoudig opgelost worden.
En dat is precies wat CI doet, niet meer niet minder. Diezelfde Rasmus was dan ook zeer gecharmeerd van CI. Daarin zag hij precies wat hij wilde bereiken met php..

Goed dat was het filosofische verhaal maar nu concreet.
Wat heb je al met een simpel stukje papier en potlood gedaan?
Waar dat je het mee maakt is eigenlijk niet zo van belang.
Misschien dat ik het nu iets te simpel stel, maar als ik dit topic zo nalees, dan krijg ik het gevoel dat je een idee hebt, en dit zo snel mogelijk wil uitvoeren.
Begrijpelijk, maar waar sta je qua skills?
Is je php kennis dusdanig dat je de manual van een framework er niet meer naast hoeft te leggen?
Of ben je een echte die hard programmeur die het zo uit de pols schrijft?
Vergeet niet dat de manual van ZF een hele kluif is. Dat is bij CI een stuk beter geregeld.

Magento met ZF is op zich een optie, maar dan nog zal je een hele lap code moeten gaan schrijven die de dingen doen die jij wil. Zo ook in CI.
Een shopping cart library in CI is hooguit een uurtje schrijven als je je de manual er naast legt.
Statistieken e.d. is gewoon schrijven, of het nu ZF of CI word.
Overigens kent CI ook Sparks, http://getsparks.org/ Daarin staan al veel bruikbare library's.

Dingen naar andere websites doen is bijvoorbeeld met XML te doen, daar heeft CI opties voor, ZF ook, en PHP waar alles op gemaakt is eventueel ook nog. Dus opties genoeg, het hangt echt af van de programmeur...
Gewijzigd op 05/06/2013 00:16:58 door Bart V B

Wouter J

Wouter J

05/06/2013 08:48:08
Quote Anchor link
Het is allemaal een beetje eigen mening. Het is net wat je mooi vindt en lekker vind werken. Qua features zijn ze ong. allemaal gelijk.

Magento, een groot e commerce project, is gebaseerd op Zend Framework. Maar bijv. Sylius, een ander groot e commerce project, is gebaseerd op Symfony2.

Ik zou zelf altijd gaan voor Symfony2, en waarom heb ik in deze reactie geschreven (en de reactie waarin ik daarin link): http://www.sitemasters.be/forum/2/40813/2#id258218

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.