Welk Software + framework voor beginnende OO-programmeur?
Jurgen schreef op 11.07.2009 16:03:
Zend framework is ook top, enkel wat moeilijker in gebruik. Maar voor de rest een erg fijn framework. De documentatie is ook top.
Zend is inderdaad helemaal de top en wordt over de hele door vele bedrijven gebruikt. En wordt ook nog eens actief aan gesleuteld!
GaMer13 schreef op 11.07.2009 16:01:
*Zucht*. Stop toch eens met dat "om mee te beginnen". Volgens mij snap je het niet he? Waarom (dit wordt een kanttekening) eerst met BASIC beginnen, als je meteen C++ kan gaan leren?
Ik bedoel, als je meteen een framework neemt die het juiste in huis heeft hoef je je leerstijl niet meer aan te passen. Wanneer je eerst CodeIgniter neemt, moet je eerst CodeIgniter aanleren. Vervolgens kom je er achter, dat het veel code bevat die in PHP 5.3 / PHP 6.0 niet meer wordt ondersteund en dan moet je vervolgens een nieuwe manier van coderen gaan leren.
Ik hoop dat je je dat wel realiseert, want je moet nu een goede framework aangeven voor iemand die serieus met frameworks wil gaan werken. Als je nu een roestbak aansmeert, loop je later achter de feiten aan.
Volgens mij heb ik jou (en anderen in dit topic) al meerdere malen gelijk gegeven. Ik heb alleen geprobeerd mijn keuze om CodeIgniter aan te raden te verklaren. Die nieuwe manier van coderen gaat niet op, kijk maar eens naar de handleiding om over te stappen van CodeIgniter naar Kohana. Dat zijn maar een paar kleine dingetjes waar je op moet letten. Alleen de interne code is dus anders.Midas schreef op 11.07.2009 15:54:
Blanche schreef op 11.07.2009 10:39:
De post van PHPerik is nuttig, daarin wordt een afweging gemaakt en beargumenteerd waarom je een bepaald framework zou moeten kiezen. Kohana ken ik niet, dus daar kan ik verder niets over zeggen.
Ik weet dat CodeIgniter PHP 4 is. Ik zeg alleen dat ik er goede ervaringen mee heb. De TS is een beginner, die dus ook vooral het MVC model moet leren. Daarom raad ik CodeIgniter aan om mee te beginnen. Het klopt als je zegt dat je dan net zo goed met Kohana kan beginnen, ik zal je ook zeker niet tegenspreken, want eigenlijk heb je dan gewoon gelijk. Ik raad alleen CodeIgniter aan omdat ik Kohana pas sinds een dag ken. Dus graag ietsje minder bij voorbaat al oordelen. Bedankt. Midas schreef op 11.07.2009 09:52:
Volgens mij zijn er al duidelijke argumenten gegeven waarom het NIET verstandig is om welk framework dan ook te gebruiken dat op PHP 4 gebasseerd is. Ondersteuning in de toekomst is een ramp terwijl je dat probleem niet hebt met andere frameworks die op PHP 5 gebasseerd zijn. Leuk dat jij CodeIgniter zo goed vindt, maar het is vrij onnozel om dat aan een beginner aan te raden.Heb ik inmiddels al gedaan, Kohana staat hier op de server. Maar dat neemt niet weg dat ik CodeIgniter ook goed vind en dat is wat ik duidelijk probeer te maken.
De post van PHPerik is nuttig, daarin wordt een afweging gemaakt en beargumenteerd waarom je een bepaald framework zou moeten kiezen. Kohana ken ik niet, dus daar kan ik verder niets over zeggen.
*Zucht*. Stop toch eens met dat "om mee te beginnen". Volgens mij snap je het niet he? Waarom (dit wordt een kanttekening) eerst met BASIC beginnen, als je meteen C++ kan gaan leren?
Ik bedoel, als je meteen een framework neemt die het juiste in huis heeft hoef je je leerstijl niet meer aan te passen. Wanneer je eerst CodeIgniter neemt, moet je eerst CodeIgniter aanleren. Vervolgens kom je er achter, dat het veel code bevat die in PHP 5.3 / PHP 6.0 niet meer wordt ondersteund en dan moet je vervolgens een nieuwe manier van coderen gaan leren.
Ik hoop dat je je dat wel realiseert, want je moet nu een goede framework aangeven voor iemand die serieus met frameworks wil gaan werken. Als je nu een roestbak aansmeert, loop je later achter de feiten aan.
Ik blijf er wel bij wat ik zeg. Ik heb inmiddels Kohana uitgeprobeerd en dat werkt naar mijn mening hetzelfde als CodeIgniter, dat is ook logisch, aangezien het op CodeIgniter gebaseerd is. Het is inderdaad fijn om te weten dat het onder de motorkap allemaal PHP 5 is, want dat is inderdaad het heden en voorlopig de toekomst. Maar, ik ben begonnen met CodeIgniter en heb daar geen moment spijt van gehad. Zoals je kunt zien, ben ik de eerste die in dit topic gereageerd heeft, zonder enige kennis van Kohana. Daarom raadde ik CodeIgniter aan. Ik wens niet om puur uit onwetendheid de grond in gestampt te worden.
Voor de rest is er opzich niets mis met je eerste post,, maar als er een (beter) alternatief word gegeven, dan kan je het best eerst kijken hoe dat werkt, en wat er dan beter aan zou moeten zijn, en daarna je eigen oordeel nog een keer te herzien.
Dit betekent NIET dat je zelf ook moet overstappen, maar je kan wel degelijk voor iemand anders een goede beslissing maken.
Ik zelf werk ook niet met een FrameWork, puur en alleen omdat ik momenteel geen tijd heb om het te leren, omdat ik een aantal opdrachten heb die voor een bepaalde tijd af moeten.
Maar ik hoop met een week of 3 ook te kunnen beginnen met een FrameWork, hoewel die van mij Zend zal worden, hoeft die niet perse het beste te zijn.
Ik gebruik PDO, terwijl ik ook wel hoor dat er een andere lib blijkt te zijn die eigenlijk veel beter is.
Maar PDO is nou eenmaal bij PHP ingebakken, en dat kwam ik als eerst tegen, en ik ben er tevreden mee,, terwijl ik andere mensen,, die er om vragen,, wel zou aanraden om ook naar die andere te kijken.
Het is gewoon dat de discussie skills hier op PHPHulp niet bij iedereen even hoog ligt.
En hierdoor zie je vaak dat mensen zich heel erg aangevallen voelen, wat ik een heel groot verwijt vind naar die mensen (pussies).
En overigens klopt je laatste allinea niet helemaal volgens mij,,
Je zegt dat het hetzelfde is,
Je zegt dat het fijn is om te weten dat er bij Kohana PHP5 onder de motorkap zit,
En TOCH blijf je bij CodeIgniter.
Voor de rest niet erg,, maar het viel me even op,, en aangezien ik in een zeik bui ben vandaag, wou ik het even melden.
Voor de rest,,
Ska sKa skA
Ik ben om. Maar de sites die ik op CodeIgniter heb draaien zijn niet ineens magisch meeveranderd. ;-)
Is dat even balen, Al geprobeerd met je toverstafje te zwaaien?
Opera toverstaf werkt niet server-side.
Nee, de Ik gebruik phpEclipse ...
spuit 11,dat is geen framework maar een editor, een hele vervelende zelfs.
Alle programmeurs die goed overweg kunnen met welk framework dan ook hebben zich van tevoren verdiept in wat er "onder de motorkap" zit.
en
ZEND
en voor ajax:
XAJAX
Zend Framework 1.9 (is ietwat veranderd ten opzichte van 1.8)
PrototypeJS
Voor ZF zijn veel tutorials te vinden, let wel even op de datum. Over het algemeen gaat het om hetzelfde, ze hebben alleen nogal wat wijzigingen gemaakt ten opzichte van een (paar) jaar geleden. Zoek dus tutorials die gaan over 1.9 en niet bijvoorbeeld 1.7/6 ;-)
Overigens, wat Jan Koehoorn zegt: Ik ben het volledig met hem eens :)
wrm prototypeJS als er jquery is??
Editor: NOTEPAD++
Programma: NOTEPAD ++
Bewerker: NOTEPAD++
Toepassing: NOTEPAD++
Applicatie: NOTEPAD++
:d
"The PDT project provides a PHP Development Tools framework for the Eclipse platform.".
Niet meteen spuit 11 roepen.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Ries art
Matthias schreef op 27.08.2009 08:44:
@chris :o
Omdat ik "met prototypeJS ben opgegroeid", bij wijze van. De opbouw is naar mijn idee logischer dan die van jQuery. Maar goed, dat is persoonlijk. Ik ben zeer te spreken van PrototypeJS, omdat ik er redelijk wat van af weet. jQuery is gewoon tegenovergestelde van PrototypeJS........
Dat gevoel had ik ook, dat het tegenovergestlde is :p
ik ben Jquery meer gewoon ;)
Is inderdaad een eigen voorkeur
Chilion schreef op 27.08.2009 08:52:
Software: NOTEPAD++
Programma: NOTEPAD ++
Bewerker: NOTEPAD++
Toepassing: NOTEPAD++
Applicatie: NOTEPAD++
:d