Wensen nieuwe vormgeving
1. Een grotere letter. Onderzoek wijst uit dat hoogfrequente computergebruikers veel sneller aan de bril moeten dan niet-gebruikers, en waarschijnlijk is het kleine lettertype dat op veel sites gebruikt wordt daar debet aan. Weliswaar kan men het met Firefox en Safari vergroten, ook bij absolute lettergroottes, maar dat 'beschadigt' de layout.
2. Een bredere layout. Bijna niemand gebruikt meer 800x600, dus de huidige witruimte rechts bij 1024 is verloren ruimte.
3. Een breder inhoudelijk gedeelte. De bredere layout zou ten goede moeten komen aan het inhoudelijke gedeelte. Het lieft ook wat ruimte links en rechts van dat gedeelte. Nu is het allemaal erg samengepakt.
Met -- gemeende -- dank bij voorbaat.
- Frank
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank62
Mag ik een linkje naar dat onderzoek over die brillen
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Robin de Vries
3) Pas op dat je niet hele lange tekstregels krijgt. Dat leest niet snel en je raakt je regel snel kwijt. Je zal dus of een groot lettertype moeten hanteren, of kolommen gebruiken, of een hoop witruimte krijgen.
En aangezien je hier nu neerzet wat er mis is, heb je ook een voorbeeld (het liefst toegepast op PHPhulp) van hoe jij PHPhulp het liefst zou willen lezen?
Ik ook , iedereen in huis heeft bijna een bril , maar dit komt alleen maar door tv of aangeboren van slecht oog , en ik heb het niet en heb het zoals ze nu mij hebben onderzocht ook nooit nodig. dus de bril geef argrument.!
Over de bril: ik heb het nog maar slechts gehoord, op een nieuwsbericht op de radio. Vers van de pers dus, er zal binnenkort wel meer over verschijnen (hoop ik, want ik heb wel duidelijk meer last van bijziendheid als ik lang op de computer werk).
Over lange regels: ik ben met je eens dat dat niet prettig is, maar de regels hier zijn zó kort dat ze best iets langer kunnen. Desalniettemin zou ik er ook tevreden mee zijn als de bredere layout ten goede zou komen aan witruimte (i.c. marge) rondom het inhoudelijke gedeelte, en de regellengte gelijk zou blijven.
Over een voorbeeld: qua layout en lettergrootte (dus die twee) vind ik http://www.phpfreakz.nl veel prettiger. Jammer alleen dat men daar geen BB-code gebruikt, en zelfs geen HTML.
- Frank
Uit deze post blijkt al weer dat er nooit 1 lay-out is waar iedereen tevreden mee zal zijn. Ik denk dat de mensen die niet tevreden zijn over de nieuwe lay-out zich in GreaseMonkey scripts zullen moeten gaan verdiepen ;-)
daarop vindt je een control toets, een shift toets en een plus-teken toets...
als je op ctrl dan op shift dan op het plus teken een paar (minstends 10 keer voor jou) erop drukt wordt phphulp.nl anders :) probeer het maar uit :P
Volledig scherm, zelfs nu ik op 1024*768 tijdelijk zit: nooit! Het is veel makkelijker om hem te resizen naar iets smaller, zodat je snel kan klikken naar een ander scherm. Ook op 1440*1240 of hoeveel het dan ook is, heb ik nooit een volledig scherm. Dus naar mijn idee lul je uit je nek.
Over de bril: ik had nog geen computer toen ik een bril had. En in die tijd is mijn zicht niet verder achteruit gegaan en ik heb nu redelijk wat uren gemaakt achter m'n pc ;-). Van horen en zeggen heb je niets. Ik kan ook wel zeggen dat de phphulp.nl er mee ophoud, zeggen dat ik het direct van Bas heb gehoord maar als het nergens staat, is het niet te bewijzen.
Tuurlijk, de layout zelf stamt uit 2005 of eerder. Niet zo raar dat het allemaal dan wat smaller is en dat het saai is. Maar het volstaat, zeker met de gedachte dat over een tijdje een mooie layout en een mooi systeem eraan komt. (Ik heb ooit een layout gezien die heel misschien zou worden gebruikt, die zag er mooi uit)
Jelmer schreef op 27.01.2008 20:35:
2) Bijna iedereen internet met een volledig scherm. Althans, dat neem jij blijkbaar aan. Ik vind de breedte van PHPhulp zelf nog altijd erg prettig. Alleen bij grotere codeblokken is het soms wat onhandig. Klopt, alleen ik ben er gewend aan, ik heb hier zeker 1000px wit, nou en? mij maakt het niet uit
3) Pas op dat je niet hele lange tekstregels krijgt. Dat leest niet snel en je raakt je regel snel kwijt. Je zal dus of een groot lettertype moeten hanteren, of kolommen gebruiken, of een hoop witruimte krijgen.dat is idd verschikkelijk, bijv bij wikipedia :S
3) Pas op dat je niet hele lange tekstregels krijgt. Dat leest niet snel en je raakt je regel snel kwijt. Je zal dus of een groot lettertype moeten hanteren, of kolommen gebruiken, of een hoop witruimte krijgen.dat is idd verschikkelijk, bijv bij wikipedia :S
Ben blij met wat PHPhulp je bied..
wat maakt het eigenlijk uit ... gwn nog een maand of zow w8en en dan heb je een mooi design..
Minder denk ik..
Frank62 schreef op 27.01.2008 21:11:
Over het volledige scherm: ja, dat neem ik aan, en ik ga er van uit dat jij een uitzondering vormt op de goegemeente.
Over de bril: ik heb het nog maar slechts gehoord, op een nieuwsbericht op de radio. Vers van de pers dus, er zal binnenkort wel meer over verschijnen (hoop ik, want ik heb wel duidelijk meer last van bijziendheid als ik lang op de computer werk).
- Frank
- Frank
Ik werk ook bijna nooit in een browser met de volledige (1280/800) schermgrootte. Ten 1e omdat het breedbeeld is, een site over de breedte vind ik (persoonlijk!!!) niet mooi en niet prettig, vooral om wat Jelmer al zei over de lange regels.
En over de bril: Je ogen raken aan het licht gewend van je computer, en stellen zich daarop in. Je zit een heel lange tijd op een zelfde afstand naar iets te kijken.
Probeer maar eens een half uur naar je vingertop te kijken als je je handen gestrekt hebt. (is misschien een raar voorbeeld, maar illustreert wel waar jij op doelt!) Doe dat zonder onderbreking, en kijk dan om je heen. Dan heb je hetzelfde effect. ->Je ogen hoeven niet steeds opnieuw op iets op een andere afstand scherp te stellen, en worden "lui". (niet te vergelijken met een lui oog)
Het duurt na zo'n periode gewoon wat langer voordat ze weer op gang zijn. Daar komt jou bijziendheid vandaan.
Tip dus: Meer pauzeren!
Dan moet je met hogere
Je hebt wel gelijk over dat langdurig focussen, maar dat gaat niet, meer pauzeren...
En nog maar heel weinig mensen hebben 1280-schermen. Bovendien: hoe smal moet je je venster wel niet maken bij een 1280-scherm als je de huidige marge wilt 'wegwerken'?
- Frank
2 schermen naast elkaar?
2. De nieuwe layout moet gewoon universeel voor elk formaat worden.
3. Jup's
Zoals al vaker gezegd is de meest ideale layout eentje die meerekt met het scherm, tot bepaalde waarden. Zo wordt hij nooit zo breed dat je te veel woorden op 1 regel krijgt, en nooit zo klein dat je nog maar 5 woord per regel hebt. Op die manier kan je optimaal van het vergroten en verkleinen van je scherm gebruik maken...
Maar nog een keer: Heb je een voorstelling van hoe jij PHPhulp graag zou willen zien? Je kan wel denken in groter lettertype, maar pas wanneer je het uitprobeert weet je zeker of het werkt. Het huidige lettertype van PHPhulp is namelijk ongeveer even groot als dat van mijn besturingssysteem en van vele andere sites. Op die manier ben ik er dus wel erg aan gewend. Ga je nu een grotere letter gebruiken, hoe wordt het omschakelen dan?
Frank62 schreef op 27.01.2008 21:42:
En nog maar heel weinig mensen hebben 1280-schermen. Bovendien: hoe smal moet je je venster wel niet maken bij een 1280-scherm als je de huidige marge wilt 'wegwerken'?
Ik zit zelf op een informatica opleiding en meer dan de helft heeft rechts een balk op het scherm (of het nu msn,muziek, mail of weer iets anders is) dan gaat er al meteen een strook af.
Juist vanwege de grotere resoluties zie je steeds meer dat ook de "normale" pc gebruikers niet full screen werken.
En verder is het natuurlijk smaak. Als de nieuwe versie grotendeels af is zullen ze niet nog even het ontwerp omgooien (al moet dat met een goede scheiding va n de logica en de html wel redelijk makkelijk te doen zijn)
Tevens de mensen die moeite hebben met lezen zullen daar bij veel meer websites last van hebben en als ze verstandig zijn hun browser goed instellen.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door TJVB tvb
"als je op ctrl dan op shift dan op het plus teken een paar (minstends 10 keer voor jou) erop drukt wordt phphulp.nl anders"
"phpfreakz is gewoon een butlayout en een kut site"
"Ook op 1440*1240 of hoeveel het dan ook is, heb ik nooit een volledig scherm. Dus naar mijn idee lul je uit je nek."
Ga zo door, heren!
@frank je bent grappig